Ja, det jämförs likvärdiga motorer. Åtminstone så pass lika som man kan kräva för en enklare diskussion kring saken. Jag tycker iofs. att du har rätt i sak, man önskar sig perfekta jämförelser så att det går att se som nån sorts "facit" men det verkar ju svårt som synes? Ingen verkar vilja ta tag i problemet och göra dessa perfekta jämförelser
Dynooperatören ska ju naturligtvis vara med o kommentera! Kommer han in o skriver vissa övriga fakta (vi måste ju också lita på honom, han har ju ingen anledning att frisera siffrorna eller köra bänken på nå "fulsätt", gör han det så lär han ju sig ingenting själv heller) så kan såna här diskussioner säga jäkligt mycket.
Kadett4wd skrev:Wastegateöppningen anser jag ett mycket talande bevis på hur bra en turbo drar igång.
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)
Tänk så här: För att "räkna" på något så vill man ha så bra "rådata" som möjligt (i en ekvation så blir "skit" in = skit ut) När det då gäller W/G så finns det nog inte mycket annat som är lika osäkert - hur styrs den? Är det hårda pulser (kort grenrör) eller är det en stor "limpa" som jämnar ut allt? Det är ju inte ovanligt med klena fjädrar som gör att den står o "smygöppnar"? Är det en stor tallrik så kan den mycket väl "fladdra" av pulserna?
KANSKE man kan gå på W/G i någon liten del (exempelvis om den är med klocka så man ser/känner hur den börjar röra sig, eller om man har nån sots övervakning på den?) men detta är ju isf. total överkurs när man står i en bänk?
Glöm inte VARFÖR vi står i bänken! Den har en utmärkt kurva som i de flesta fall är fullt repeterbar och det är vridet, ja, vridet är bättre "input" än effekt-helt enkelt för att det varierar betydligt mindre på motorer med samma slagvolym än vad effekt gör!
Alltså är vrid en BRA input i ekvationer en annan sak som är MYCKET bra är laddtryck, till skillnad från avgasmottryck som är inexakt och intetsägande så är laddtrycket väldigt exakt (det är nog den parameter vi mest kan lita på när det gäller olika "mätare" , inklusive varvräknare)
Saker som vi har givet är också smart att blanda in (och låta dem påverka uträkning åt det håll vi har erfarenhet av) t.ex. motorvolym (den bör vi blanda in för den är HELT exakt) komp. förhållande påverkar väldigt lite men det är inte fel att blanda in ändå? Förbränningsrummets form, kanske kan få vara med på ett litet hörn? Vi vet ju med säkerhet hur verkningsgraden ökar i 4-ventils t.ex.
Jag har sett hur bl.a. Big Al räknar på Nm/Bar/Cylindervolym och detta är ett MYCKET bra sätt att jämföra olika bänkningar/motorer med. Gör man så över hela registret tills man får en "jämn" kurva, så blir mappningen mera "fullbordad" (det mest "fuskaktiga" eller enkla sättet att göra detta är att utgå från en spikrak laddtryckskurva- fast en sådan är ju knappast optimal i en turboset-up????)