Bmw e36 med m60b40
Re: Bmw e36 med m60b40
Har dumförklarat sörlänningar i många år för att dom inte lägger ett dygn på att åka upp till typ Storuman och köpa en bil istället för att laga rost i 2 år och sen ge upp
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Blev lite dött i tråden efter jag ryckte ur motorn ur 540n. Letade efter en kaross att stoppa ner den i.
Åkte ner till Skellefteå igår kväll och köpte en e36a som är grymt fräsch i karossen, helt rostfri samt lackad orange för några år sedan. Så nu ska det rulla på med bygget igen.
De igentliga nackdelarna med den här karossen är att den saknar tank och har nå ebay Coilovers som är skit. Men kommer att bygga en fuelcell ändå och fått tips om riktigt fint väghållningskit från Tyskland så de problemen är redan lösta.
Så för att stoppa in motorn saknas igentligen bara ett oljetråg, som kommer beställas från Polen. (och att polaren hittar igen växellådan som han lovat mig )
Hade först tänkt bygga om oljepumpen för att flytta den bakåt och bygga ett eget tråg med baksump, men blev svårt (och dyrt) att få tag i rätt pump att bygga om och sedan allt jobb med att bygga nytt tråg. Så blir ett så kallat Polenkitt med sumpen flyttad längre fram istället. Trodde motorn skulle hamna för långt fram med framsump, men vad jag kunnat läsa och se så borde det funka. Annars får man väl sälja det vidare.
Så planen nu är att slita lös bakvagnen från 540n och svetsa om lite grejjer för att få på 210 diffen mm på e36an.
Ska försöka göra de lösa sakerna i vinter (som bygga fuelcell) för att kunna ha bruksbil i garaget så mycket som möjligt. Och sen till sommaren lyfta i motor och göra klart bakvagnen......
Fast planer är planer och som Ronny Eriksson säger: Det är lika bra att sluta drömma, det går åt hellvete iallafall
Åkte ner till Skellefteå igår kväll och köpte en e36a som är grymt fräsch i karossen, helt rostfri samt lackad orange för några år sedan. Så nu ska det rulla på med bygget igen.
De igentliga nackdelarna med den här karossen är att den saknar tank och har nå ebay Coilovers som är skit. Men kommer att bygga en fuelcell ändå och fått tips om riktigt fint väghållningskit från Tyskland så de problemen är redan lösta.
Så för att stoppa in motorn saknas igentligen bara ett oljetråg, som kommer beställas från Polen. (och att polaren hittar igen växellådan som han lovat mig )
Hade först tänkt bygga om oljepumpen för att flytta den bakåt och bygga ett eget tråg med baksump, men blev svårt (och dyrt) att få tag i rätt pump att bygga om och sedan allt jobb med att bygga nytt tråg. Så blir ett så kallat Polenkitt med sumpen flyttad längre fram istället. Trodde motorn skulle hamna för långt fram med framsump, men vad jag kunnat läsa och se så borde det funka. Annars får man väl sälja det vidare.
Så planen nu är att slita lös bakvagnen från 540n och svetsa om lite grejjer för att få på 210 diffen mm på e36an.
Ska försöka göra de lösa sakerna i vinter (som bygga fuelcell) för att kunna ha bruksbil i garaget så mycket som möjligt. Och sen till sommaren lyfta i motor och göra klart bakvagnen......
Fast planer är planer och som Ronny Eriksson säger: Det är lika bra att sluta drömma, det går åt hellvete iallafall
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:03 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
Re: Bmw e36 med m60b40
Stoppade ner en m60 i en polares e36a med orginaltråget. Fick dock sänka framvagnsbalken 30mm för att kunna stänga huven. Finns väldigt mycket delar och info om du är sugen på att se hur jag byggde
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Hade tänkt behålla framvagnen orginal för att inte ändra nå geometri, och för att få motorn så långt ner och långt bak som möjligt. Men tack iaf.lillnicke skrev:Stoppade ner en m60 i en polares e36a med orginaltråget. Fick dock sänka framvagnsbalken 30mm för att kunna stänga huven. Finns väldigt mycket delar och info om du är sugen på att se hur jag byggde
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
En liten snabbritning på fuelcell. Ser att det blivit vissa fel, men måtten ska stämma
Senast redigerad av JoakimJohansson den ons mar 21, 2018 6:49 am, redigerad totalt 2 gång.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Lite jobb blev gjort idag iallafall. Jag och sonen (3år) passade på att slita lös bakvagnen från 540n när det ändå var varmt och skönt ute
Skrämmande att hela bakvagnen bara sitter på 3 bultar + stötdämpare....
Får se om man tar lös bakvagnen från e36an imorgon och se vad som behöver modifieras för att få dit 210 diffen.
Behöver jag säga att sonen var imponerad när vi välte omkull bilen....
Skrämmande att hela bakvagnen bara sitter på 3 bultar + stötdämpare....
Får se om man tar lös bakvagnen från e36an imorgon och se vad som behöver modifieras för att få dit 210 diffen.
Behöver jag säga att sonen var imponerad när vi välte omkull bilen....
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:05 am, redigerad totalt 2 gång.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Går inte jättefort framåt, men lite har jag hunnit med. Börjat plocka ihop bakvagnen, väntar på shims till hjullagren så jag kan stoppa dit axlarna och börja med den roliga delen, att försöka få till nå fästen för diffen i bakvagnen. Kommer köra med 540 diff och inte m3, både för att jag hade en sådan från donatorbilen och att de borde vara enklare att få tag i om man lyckas knäcka denna. (läs: möjlig överladdning)
Har även börjat snickra ihop en fuelcell i 2mm rostfritt, med lite egen tanke på nedsänkningen för uttagen för pumpen.
Har även börjat snickra ihop en fuelcell i 2mm rostfritt, med lite egen tanke på nedsänkningen för uttagen för pumpen.
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Kapade upp hålen i skvalpplåtarna och punktade fast dem. Så nu har jag skickat iväg den på tig-svetsning.
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Medan fuelcellen är på svetsning började jag pyssla med bakvagnen. Nu sitter stora nav och medbringare på plats. Stötte dock på problem, tydligen ryms inte stora medbringare när man har orginal länkarmar. Så det fick bli att tillverka nya passar på att göra dem justerbara också.
Har inte kapat till längden än, ska fixa storjävla bult för justeringen imorgon.
Har inte kapat till längden än, ska fixa storjävla bult för justeringen imorgon.
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Tanken var tidigare att köra med det här kittet med dämpare och fjädrar, men det sket sig ju när jag behöver rörbärarmar... Någon som har tips på riktiga coils (med fjäder över dämparen som fäster i orginal stötdämparinfästning på e36 320?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 0333333778
Synd bara att bilisten kitet inre går att använda, får mycket väghållning för pengarna...
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 0333333778
Synd bara att bilisten kitet inre går att använda, får mycket väghållning för pengarna...
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Bmw e36 med m60b40
Går det inte att plocka delar från m3 e36 med 210 diff? Om man t.ex. kollar numret på nedre bärarmen verkar den även sitta på e46, du kan kika här:
http://www.realoem.com/bmw/sv/partgrp?i ... W-M3&mg=33
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 095556+%09
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 3326770813
Dock osäker vad som skiljer på subframen.
Kul projekt, karossen ser fräsch ut!
http://www.realoem.com/bmw/sv/partgrp?i ... W-M3&mg=33
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 095556+%09
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 3326770813
Dock osäker vad som skiljer på subframen.
Kul projekt, karossen ser fräsch ut!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Det gör det säkert. Har inte kollat skulle smälla ihop bakvagnen och så passade det inte, då är min första instinkt : Bygg eget och så råkade polaren ha rör som var exakt rätt för att bussningarna skulle passa. Så då blev det såTurbokoftan skrev:Går det inte att plocka delar från m3 e36 med 210 diff? Om man t.ex. kollar numret på nedre bärarmen verkar den även sitta på e46, du kan kika här:
http://www.realoem.com/bmw/sv/partgrp?i ... W-M3&mg=33
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 095556+%09
http://www.realoem.com/bmw/sv/partxref? ... 3326770813
Dock osäker vad som skiljer på subframen.
Kul projekt, karossen ser fräsch ut!
Jo karossen köpte jag av Jocke Blom i skeå, och den var upplagad och lackad för några år sedan. Så enda rosten jag hittat är reservhjulsbaljan, men den ska ändå kapas bort.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Inte världens vackraste bärarm/länkarm eller vad man kallar det. Men är nog fan bland de stadigare M26 som justering
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:08 am, redigerad totalt 2 gång.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Öppnade upp hålet i bakvagsbryggan för att lättare få plats med 210 diffen, och så fick den ta en sväng i blästern.
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Liten kort uppdatering. Målat upp bryggan och diffen, måttat in var diffen ska sitta så wezzli kan rita upp i cad och skära ut en bakre diff infästning. Kastade även ihop en ritning på nedre länkarmar.
Fick föresten en glad överraskning när jag plockade lös diffkåpan, det sitter ju lamelldiff på den var så säker att det var en öppen diff så jag inte ens känt på utgående axlar.
Fick föresten en glad överraskning när jag plockade lös diffkåpan, det sitter ju lamelldiff på den var så säker att det var en öppen diff så jag inte ens känt på utgående axlar.
Senast redigerad av JoakimJohansson den lör mar 03, 2018 10:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå