Om man ska tro internet så tar vattenpumpen 1hk, mer rimligt kanske är en halv hk vilket blir ungefär 345 W
Den elektriska vattenpumpen tar bara 16 W plus att jag tänkte ha pumpen PWM styrd vilket gör att jag kan få en hyfsad kontrollerad temperaturstyrning på motorn.
Lysspolen på AM6 motorn ska ge ca 55W så ett batteriet behöver inte vara stort häller, man skulle nog kunna komma undan med ett litiumbatteri på ett par Ah, säg tre.
Ja det är kanske overkill men det är roligt
Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Max B skrev:Jag tog bort axeln helt men lät drevet på vevaxeln sitta kvar. Nu när du säger det så borde man satt dit en distansL D skrev:Ska du spara vikt/ effekt med att ta bort vattenpump, så ere ju bara att fortsätta ta väck mtrl....
Jag skall köra utan balansaxel å då har jag ju svarvat ned drevet som nu bara är en distans ut till drevet till lamellkorgen.
Jag har köpt en ny förgasare. En FLATSLIDE 21MM STYLEPRO (PWK, MED POWERJET)
http://www.cykelkraft.se/forgasare-flat ... d-powerjet
Är det någon som har testat en sån här förut?
Har aldrig använt eller pratat med någon som haft power jet. Ska bli intressant att prova.
Letade ett tag efter en förgasare med accpump men den minsta jag hittade var på 40mm.
Mja drevet väger ju 134 gram... då jag slipat väck kuggar och mtrl så väger ditansbiten 26 gram...hehehehe
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Provade mitt nya honingsverktyg och det gjorde en snygg yta snabbt.
Honade bara bort rosten i loppet så jag kunde få i en kolv.
Skrev ut en gradskiva från nätet och plastade in.
Tanken är att mäta vilka durationer som cylindern har.
Sen började funderandet på hur jag ska få till runt 195 grader av duration på avgasporten. Började med att tillverka en extra cylinderfotspackning.
Sen räknade jag ut att tre mm högre port skulle ge runt 195 grader, varje packning var 1mm tjock så jag tillverkade en ståldistans av 1mm plåt.
Monterade allt och mätte men packningarna komprimerade sig ca 0,5mm var så ny distans av 2mm plåt fick tillverkas.
Nu blev durationen mer runt 195-196. Nu fick jag lite att tänka på då jag läst i two stroke preformance tuning att det är lättare att porta neråt utan att fundera så mycket vad han menade.
Det är lika jävligt att komma åt för att porta neråt i cylindern som uppåt. Det han menade var att vinkeln på ovankant av transferportarna är väldigt känslig och blir det fel tappar man mycket effekt då det finns risk för att bränsleblandningen inte får ut lika mycket avgaser utan bara går ut i avgassystemet. Nu har jag inget verktyg som jag kommer åt med så det kan bli att jag lämnar transfer portarna som dom är och bara sänker avgasporten och insugsporten.
Ett annat problem är om man tar bort 3mm från toppen på cylindern så kommer det finnas ganska lite material kvar för packningen runt pinnbultarna kvar att ligga mot.
Eventuellt så kommer jag vilja ta bort ännu mer från cylindern för att höja kompressionen. Jag inte vet vilken kompression det är original så det lär bli att starta motorn som original bara för att kunna mäta kompression innan eller räkna ut det.
Sist lite bilder på min nya förknasare
Hade inte flottörhuset varit så långt så kunde man kanske kunna använt original insug. Har inte bestämt än om jag kommer köpa ett nytt insug eller om jag tillverkar det själv.
Honade bara bort rosten i loppet så jag kunde få i en kolv.
Skrev ut en gradskiva från nätet och plastade in.
Tanken är att mäta vilka durationer som cylindern har.
Sen började funderandet på hur jag ska få till runt 195 grader av duration på avgasporten. Började med att tillverka en extra cylinderfotspackning.
Sen räknade jag ut att tre mm högre port skulle ge runt 195 grader, varje packning var 1mm tjock så jag tillverkade en ståldistans av 1mm plåt.
Monterade allt och mätte men packningarna komprimerade sig ca 0,5mm var så ny distans av 2mm plåt fick tillverkas.
Nu blev durationen mer runt 195-196. Nu fick jag lite att tänka på då jag läst i two stroke preformance tuning att det är lättare att porta neråt utan att fundera så mycket vad han menade.
Det är lika jävligt att komma åt för att porta neråt i cylindern som uppåt. Det han menade var att vinkeln på ovankant av transferportarna är väldigt känslig och blir det fel tappar man mycket effekt då det finns risk för att bränsleblandningen inte får ut lika mycket avgaser utan bara går ut i avgassystemet. Nu har jag inget verktyg som jag kommer åt med så det kan bli att jag lämnar transfer portarna som dom är och bara sänker avgasporten och insugsporten.
Ett annat problem är om man tar bort 3mm från toppen på cylindern så kommer det finnas ganska lite material kvar för packningen runt pinnbultarna kvar att ligga mot.
Eventuellt så kommer jag vilja ta bort ännu mer från cylindern för att höja kompressionen. Jag inte vet vilken kompression det är original så det lär bli att starta motorn som original bara för att kunna mäta kompression innan eller räkna ut det.
Sist lite bilder på min nya förknasare
Hade inte flottörhuset varit så långt så kunde man kanske kunna använt original insug. Har inte bestämt än om jag kommer köpa ett nytt insug eller om jag tillverkar det själv.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Då jag portade ned trans i Yamahacyllen så gjorde jag det för hand.. Tog en 5mm rundstång borrade ett hål i den axiellt 4mm i diam gängade åsså mont en stopskruv där... borrade sen ett hål rakt igenom stången så jag fick in en rundfilsbit där.
Sen var det bara att handJucka ..... Hahaha så vipps efter nån timme eller 3 så hade trans blitt större och kommit ned jämte kolvdoom.
Du kan ju ta ned cyllen upptill en aning så slipper du ju spöa toppen alltihop.
Sen var det bara att handJucka ..... Hahaha så vipps efter nån timme eller 3 så hade trans blitt större och kommit ned jämte kolvdoom.
Du kan ju ta ned cyllen upptill en aning så slipper du ju spöa toppen alltihop.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Köpte lite slipstift och tänkte att jag kan bara göra det värre.
Började med att porta ner avgasporten för att få en känsla för verktygen och sen var det bara att slipa på.
Tänkte först porta längs den blåprickade linjen men tänkte att det kanske gäller på kolvringarna onödigt mycket. Vad tror ni? kan man ta bort mer i bredd?
Fortsatte med att porta upp insuget efter membranstorleken.
Nu när jag lyckats porta cylindern så svarvade jag ner den 3mm. Hade lite problem med att få cylindern rak i svarven. Den ville slå två tiodelar hur jag än försökte rikta den.
Nu vänder kolven ända uppe vid cylinderkanten.
Tänkte köpa nya packningar men med frakt på mer än dubbla priset av packningen så kändes det värt tiden att göra egna.
Började med att porta ner avgasporten för att få en känsla för verktygen och sen var det bara att slipa på.
Tänkte först porta längs den blåprickade linjen men tänkte att det kanske gäller på kolvringarna onödigt mycket. Vad tror ni? kan man ta bort mer i bredd?
Fortsatte med att porta upp insuget efter membranstorleken.
Nu när jag lyckats porta cylindern så svarvade jag ner den 3mm. Hade lite problem med att få cylindern rak i svarven. Den ville slå två tiodelar hur jag än försökte rikta den.
Nu vänder kolven ända uppe vid cylinderkanten.
Tänkte köpa nya packningar men med frakt på mer än dubbla priset av packningen så kändes det värt tiden att göra egna.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Bort med det gamla och in med det nya
Vissa delar fick offras..
För att det nya skulle få plats.
Hade läst någonstans på nätet att motorn skulle passa ganska bra........... Man ska inte tro på nätet.
Nu blir alla fästen custom made.
Stötdämparen fick rycka för att ge plats åt förgasaren.
Nytt fäste till tändspolen.
En billig tachometer inhandlades, kom med timräknare så det blir smidigt att hålla reda på när man "ska" byta kolv.
Sen vart det tillverkning av en sån där tratt som man pratade om i granntråden.
Började kapa vinklarna i 20 grader men kom fram att 10 är bättre för att få till bra böjar för flödet.
På plats.
Tillverkade ett fäste lite snabbt.
Väntar nu på en ljuddämpare som inte vill komma fram. Borde ha dykt upp för två veckor sen.
Vissa delar fick offras..
För att det nya skulle få plats.
Hade läst någonstans på nätet att motorn skulle passa ganska bra........... Man ska inte tro på nätet.
Nu blir alla fästen custom made.
Stötdämparen fick rycka för att ge plats åt förgasaren.
Nytt fäste till tändspolen.
En billig tachometer inhandlades, kom med timräknare så det blir smidigt att hålla reda på när man "ska" byta kolv.
Sen vart det tillverkning av en sån där tratt som man pratade om i granntråden.
Började kapa vinklarna i 20 grader men kom fram att 10 är bättre för att få till bra böjar för flödet.
På plats.
Tillverkade ett fäste lite snabbt.
Väntar nu på en ljuddämpare som inte vill komma fram. Borde ha dykt upp för två veckor sen.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Efter ett halvårs frånvaro så är jag tillbaka med en ny uppdatering!!!!
Det råkade bli så att jag köpte hus så nu finns det ännu mindre tid för moppemeck.
Har iallfall fått hem ljuddämparen som jag köpte. Tog ca en månad längre än vad de lovade.
Började med att svetsa klart avgasröret.
Och så här blev det
Fortsatte med att montera kylare och vattenpump
Provade även att försöka starta den för första gången och den tände till ganska fort så förhoppningsvis ska den gå med den bestyckning som kom med förgasaren. Givetvis ska vi försöka trimma in den senare.
Kom faktiskt på nu när jag sitter och skriver att jag köpt hem givare för att mäta avgastemperatur. Någon här som vet var man bäst placerar givaren i avgassystemet? Min tanke är att sätta den så nära avgasporten som möjligt eller kan den störa flödet och pulserna då?
Det råkade bli så att jag köpte hus så nu finns det ännu mindre tid för moppemeck.
Har iallfall fått hem ljuddämparen som jag köpte. Tog ca en månad längre än vad de lovade.
Började med att svetsa klart avgasröret.
Och så här blev det
Fortsatte med att montera kylare och vattenpump
Provade även att försöka starta den för första gången och den tände till ganska fort så förhoppningsvis ska den gå med den bestyckning som kom med förgasaren. Givetvis ska vi försöka trimma in den senare.
Kom faktiskt på nu när jag sitter och skriver att jag köpt hem givare för att mäta avgastemperatur. Någon här som vet var man bäst placerar givaren i avgassystemet? Min tanke är att sätta den så nära avgasporten som möjligt eller kan den störa flödet och pulserna då?
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Film på tävlingen!
Hade problem med att kedja och tändhatt hoppade av i kavlen så vi hamnade i C-final. Vi lyckades därimot köra upp oss till A-final men där gick det inte längre.
Dålig start tillsammans med en trött burkslav gjorde att vi hamnade sist i finalen. Men nu vet vi att ekipaget har blivit konkurrenskraftigt och det finns saker att förbättra.
Förgasaren är ställd ganska fet för jag var rädd att bränna kolven, tändningen går att undersöka om det går att modda på något sätt. Kompressionen är fortfarande ganska när original.
https://youtu.be/OLbBr2Pyt3w
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/OLbBr2Pyt3w" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
https://www.youtube.com/watch?v=B6NpWQngL3A
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/B6NpWQngL3A" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Hade problem med att kedja och tändhatt hoppade av i kavlen så vi hamnade i C-final. Vi lyckades därimot köra upp oss till A-final men där gick det inte längre.
Dålig start tillsammans med en trött burkslav gjorde att vi hamnade sist i finalen. Men nu vet vi att ekipaget har blivit konkurrenskraftigt och det finns saker att förbättra.
Förgasaren är ställd ganska fet för jag var rädd att bränna kolven, tändningen går att undersöka om det går att modda på något sätt. Kompressionen är fortfarande ganska när original.
https://youtu.be/OLbBr2Pyt3w
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/OLbBr2Pyt3w" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
https://www.youtube.com/watch?v=B6NpWQngL3A
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/B6NpWQngL3A" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>