The skrev:Ta be och slipp fundera
Hej,
Jag instämmer helt och hållet med Torbjörn här....
Detta är min åsikt men jag tycker att B96 är ett hittepå i form av lättja!
Anledningen till att den uppkom var att vagnarna har vuxit i storlek och vikt vilket har gjort att
många som inte har körkort att dra detta på ett lagligt sätt har dragit de ändå.
B96 kräver alltså en uppkörning så får man ha en tågvikt på 4250 men samtidigt finns en rad begränsningar varjefall.
*Tågvikten får vara max 4250kg (Med en BE så får du ha en tågvikt på maximalt 7 ton = Dragbil 3500kg + släpvagnsvikt 3500kg)
Man vet aldrig var man hamnar i livet med husvagn eller hästar och då begränsas man varjefall av den låga tågvikten på B96.
*Med B96 får man ej dellasta ett tyngre släpkärra = Har man E kort så får du sätta den tyngre kärran/vagnen efter bilen och lasta precis så pass mycket
som den
lägsta lastförmågan tillåter. Med B96 får du inte ens dra den tynga kärran tom eftersom dess totalvikt överstiger
B96 behörigheten.
*Med B96 utgår teoridelen vilket innebär att mycket kunskap så som surrningsteknik, glidkofficienter mellan olika underlag vid last, körbeteendet med tunglast
tillsammans med alla nya regler kommer aldrig på frågan och således uteblir kunskapsmässigt.
Jag förstår själv inte den rädsla (eller lättja) som finns kring BE för några större kostnader är det inte tal om, ett BE kostar garanterat under 5000kr att införskaffa
och först då har man koll på läget vad de större vikternas påverkan gör på körningen.
Jag skrev "Lägsta lastförmågan" lite längre upp...
Anledningen är att många med dålig stirrar sig blinda på va B96 tillåter enligt registreringspappret MEN det är ALLTID den lägsta dragvikten som sätter stopp!
Med andra ord så spelar det ingen roll ifall det står i registreringsbeviset att den maximala totala släpvikten på B96 är (fiktivt) 2250kg när din maximala tillåtna släpvagnsvikt får vara 1800kg så får du INTE dra högre en 1800kg oavsett vad B96 säger!
B96 uträkningen tar bilens totalvikt och räknar upp den kvarvarande vikten till 4250kg utan att ta hänsyn till den maximala tillåtna släpvikten på bilen.
För att betona igen så detta är min åsikt baserat på fakta enligt ovan, det är inte värt mödan när en simpel teoriprov gör en så stor skillnad.
Ha en trevlig helg