Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Ort: Norrtälje

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av chybber »

dundersmurfen skrev:Jäklars va bra det blir! Jag skulle behöva en telma eller 2.. kan du berätta mer om hur du fick köpt hem den och vilka specs den har?

Vad kostar den där sp5? Jag håller ju på å bygger eget men det känns snart som jag får köpa nåt färdigt istället, det blir för avancerad elektronisk och programmering för mig..
Tack kul att höra.
Hittade försäljaren på https://www.alibaba.com/product-detail/ ... a38cn7zEuq
Riktigt smidigt du får axlar i den dimension du vill ha.
Beställde i början på december och fick hem den i början på januari
Bild
Kostade som sagt ca 30 000:- hemkörd med frakt, tull & moms.

Specs:
Bild
Det verkar vara en ren kopia på en frenelsa broms.

Ang sp5 betalade jag 3200Eur för hela kittet med lastcell, hallgivare, Daq'en, och strömboxen till bromsen.
Har följt din tråd, sjukt vad duktig du är, att bygga/programmera ihop verkligen allt själv sjukt imponerad, du kan inte köra med semikron grejer till bromsen då?
http://ctuning.se/bromsb%C3%A4nk/Screen ... scpk6n.PNG
Senast redigerad av chybber den sön mar 18, 2018 7:01 pm, redigerad totalt 2 gång.
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Ort: Norrtälje

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av chybber »

Jarmo Y skrev:Ganska stor telma det är, 2000nm eller mer? Ramen för broms kanske ska ha lite mer stöd på sidled?
Ja det blev en rejäl pjäs, Jo ska svetsa dit lite fler förstärkningar när jag vet hur det blir med lastcell och armen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1484
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av dundersmurfen »

Tack för infon om Telman! Det var överkomligt ändå. Nu ser jag i infon om din Telma att när dom drivs på 192 volt var det bara runt 20Ampere att hantera. Det är ju mycket enklare än 100 talet som det är på min som är kopplad i 24volt.. kanske ska koppla om den å sätta spolarna i serie..

Men var det inte lite dyrt för de dära styrsystemet? Följer det med bredbandslambda då?

Verkligen snällt att du delade med dig av länken :thumbright: :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Ort: Norrtälje

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av chybber »

Liten update

Ska bygga in bromsen så man får lite skydd och kanske får ner ljudnivån lite.
Bild

Bild

Och ny ramper i alu ska byggas.
Bild

Ett gammalt verktygsskåp fick agera hem för styrningen, dator och tv.
Bild

Kylning och utsugsfläkt
Bild

Tänkt som kylfläkt
Bild
Bild

Och den här tänkte jag använda som utsugsfläkt
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av Johnny Borg »

Snyggt byggt. Rätt skön känsla när man fått första pullet o funka med systemet.

Nöjd med mjukvaran?

Låter din broms nått?

Tänkte på att du skrev att du skulle täcka in den pga ljudnivån.

Min är helt tyst iaf.
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

Volvo 740 Halfback, 2010-2016

60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h

Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu

60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Ort: Norrtälje

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av chybber »

Johnny Borg skrev:Snyggt byggt. Rätt skön känsla när man fått första pullet o funka med systemet.

Nöjd med mjukvaran?

Låter din broms nått?

Tänkte på att du skrev att du skulle täcka in den pga ljudnivån.

Min är helt tyst iaf.
Tack, Japp riktigt kul när man fick det att lira efter några timmar nedlagt

Riktigt nöjd, fungerar riktigt bra tycker jag.

Bromsen den skyfflar en hel del luft så det som låter är vindraget, nästan lika mycket som den stora kylfläkten.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av Johnny Borg »

Ofan.

Har du kikat vilket varvtal du har som max på bromsaxeln?

Jag tycker nämligen min frenelsa broms är väldigt tvärtom.
Den skyfflar väldigt lite luft och är tyst.

Men har lite planer på o köpa 2st liknande din, så därför lite nyfiken.
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

Volvo 740 Halfback, 2010-2016

60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h

Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu

60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Ort: Norrtälje

Re: Uppgradering/Renovering av Bromsbänk

Inlägg av chybber »

Johnny Borg skrev:Ofan.

Har du kikat vilket varvtal du har som max på bromsaxeln?

Jag tycker nämligen min frenelsa broms är väldigt tvärtom.
Den skyfflar väldigt lite luft och är tyst.

Men har lite planer på o köpa 2st liknande din, så därför lite nyfiken.
Strax över 3000rpm har jag varit upp i.

Ohfan, för min blåser på riktigt bra, men din var lite mindre va? Kanske det som är skillnaden bara.

Som jag sa till dundersmurfen så är jag riktigt nöjd med den för det priset,
Bra säljare att köpa av, svarade snabbt på frågor osv.

Tänkte du bygga hubdyno då? Eller 2 i serie?
Skriv svar