Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
leifandre
För lite laddtryck
Inlägg: 4 Blev medlem: ons jun 21, 2017 9:51 pm
Inlägg
av leifandre » mån apr 23, 2018 10:55 pm
hei
har en 2,4 l volvo evo motor, bromsar nu 293 hk ock 34 nm
undra på att kjøra de på metanol, nån som vet ca effekt økning, gå nu å racefuel
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681 Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå
Inlägg
av super7 » tis apr 24, 2018 3:43 am
Bra med effekt
Är det en 8 eller 16v?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285 Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne
Inlägg
av TurboRickard » tis apr 24, 2018 10:13 am
Hej.
Där står ju att det är en EVO-Motor.
Så det borde vara en 8v.
Den går säkert köra på metanol men jag vet inte vad du har för kompressionsförhållande på din motor.
Ska du köra metanol på en sugmotor så måste du ha minst 16:1 om det ska funka.
Sen vet jag inte om du kör förgasare eller insprutning ?
Så jag finner ingen anledning till att ändra på en motor som fungerar så bra redan.
//Rickard
Senast redigerad av
TurboRickard den tis apr 24, 2018 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681 Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå
Inlägg
av super7 » tis apr 24, 2018 11:26 am
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285 Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne
Inlägg
av TurboRickard » tis apr 24, 2018 12:57 pm
Hej.
Det stämmer
Det finns en 16V topp också.
//Rickard
leifandre
För lite laddtryck
Inlägg: 4 Blev medlem: ons jun 21, 2017 9:51 pm
Inlägg
av leifandre » tis apr 24, 2018 9:18 pm
hei
8 ventiler...innsprutning ar det på den...14 i komp...
alla trimmar ju lite mer hela tiden,
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » tis apr 24, 2018 11:08 pm
Vid viket varv har du den effekten?
Jag antar att du menar 340Nm och det är väldigt mycket för 2,4 liter.
2365cc? 97 X 80?
Erland
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598 Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed
Inlägg
av ogge » ons apr 25, 2018 1:47 pm
hej
vi körde en 2.5l evo hemma i min rototest, och den gav 285hp och 296nm på naven.
låter mycket som Erland säger med 340nm om det nu är det
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
leifandre
För lite laddtryck
Inlägg: 4 Blev medlem: ons jun 21, 2017 9:51 pm
Inlägg
av leifandre » fre apr 27, 2018 4:58 pm
2399 ccm
rejalt påkostad...
max effekt på 7200
max nm på 5900
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » fre apr 27, 2018 8:29 pm
17,8 bars medeltryck, det är svårslaget.
Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » fre apr 27, 2018 10:09 pm
Den är väl bromsad i dynapack. I min rulle gav den inte dessa siffror.
Men frågan kvarstår, fins det nogot att hämta på metanol, måste givetvis upp i kompa då
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » sön apr 29, 2018 7:37 pm
Jag vet faktiskt inte om det finns något att vinna förutom det man vinner med mer kompression.
Erland
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598 Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed
Inlägg
av ogge » tor maj 03, 2018 10:58 pm
Maxeffekt 7390
Maxvrid 6100 på den jag körde
2.5l
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » fre maj 04, 2018 6:49 am
Upp till 10-12% ökning(sugmotor) KAN vara möjlig med metanol och en motor riktigt uppsatt för detta.
Mer komp, annan insugsarea(pga 'virtuell' areaminskning beroende på mängden bränsle i luftströmmen), annan tune på grenrör(kallare avgaser)
Med en överladdad motor är det annat som begränsar effektuttaget.
Stabilitet och styrka hos mekaniska delar.
///
AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning!
Alexander Erik Sjöberg , skriven i Gävle, Väldigt frekvent
bedragare !