Nu är jag tillbaka i planeringen igen efter en längre "semester" här kommer några fler bilder.
Det är väldigt tilltaget runt huvud så i teorin ska man inte kunna slå i något ens med hjälm på men det kräver ju då 4 punkts bälte och stolar med tillräckligt hög nacke.
Cassius skrev:Den designen på bil hade jag övervägt en plan lamell ruta i glas på. Plast i all ära, men glas blir inte repigt i alla fall
Geometrierna går säkert att få till, även med rejäl fjädringsväg! Skulle vara bumpsteer då t ex som kan bli knixigt på hela fjädringsvägen, men du ska klara dig om den är inom toleranserna för +/-60mm fjädringsväg från rideheight.
Styrstång/rattstång tar du ju lämpligen från en annan bil som då är kollapsbar. Volvo 240/740 t ex är ju vanlig på skrotarna ännu
Vad har du tänkt dig för drivlina? Ska du ha en bilmotor och låda borde ju ett FWD paket vara vettigt att utgå från, skulle bara hittat nått som har diffen extra centrerad så den korta axeln blir så lång som möjligt för att ge maximal fjädringsväg, om man inte sätter hela motorpaketet som en fjädrad del så även motor och låda åker upp och ner, blir rejält mycke ofjädrad vikt då i och för sig men.. kanske kan funka?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tack för svar! ja efter lite googling så finns det ju mängder av styrstänger som är kollapsbara som går plocka från diverse bilar så det ordnar sig. det kommer nog bli en laminerad glasruta som du säger!
Det blir en motorcykelmotor bak då jag tror att det blir "lättast"
therealpinto skrev:Atom-replikorna vinner mycket på att man inte har "tak" på buren, det är enklare med insteg och minskar risken för att man slår huvudet i saker. Det blir också lite enklare med begränsad fjädringsväg.
Corvette har ju separat ram, så i praktiken kan man ta bort original kaross och regga den som ombyggt fordon med karossbyte - och då byta karossen till en form av burkonstruktion. Samma utmaningar med islag och montering av skärmar/lysen men inte alls ett omöjligt projekt.
Gustaf
therealpinto skrev:Det är ganska många som skickar mail till oss på SFRO och undrar om liknande byggen men hittills känner jag inte till någon som kommit i mål.
Min spaning är att man måste tänka till innan, förutom de saker du nämnt även designa en "bur" som funkar utan att man kör med hjälm. Jag tror också på att designa skärmar som är superstadiga (sandwichkonstruktion i glasfiber/kolfiber) där man också monterar belysningen.
Jag tror också att man måste vara beredd på att kompromissa bort en del offroadegenskaper för att det ska fungera på gata.
Gustaf
Tack så mycket för svaren då förstår jag lite vad det är som kan sätta stopp. Jag tror som sagt att man ska klara sig med buren utan att kunna slå i någonstans men i och ursteg är helt klart lite bökigt och måste nog tänkas lite extra på.
Jag ska definitivt titta runt lite och se om jag hittar några byggen med glasfiberskärmar det lät väldigt smart.