Trasig B230 - Vad göra?
Trasig B230 - Vad göra?
Hej,
Jag vet att det finns massa bra erfarenhet här på forumet så jag slänger upp lite blandade frågor om mitt motorras från dagen banracing på kinnekulle.
När vi öppnade huven så rann det vatten ut genom spjällhuset...?
Oklart vad som är nya skador och vad som är sen gammalt. Lägger frågor under bilderna...
(Det är en gammal långloppsbil och det mesta är skruvat på men fråga så ska jag se om jag kan fota eller mäta om det är något som kan hjälpa?)
Motor:
B230 E
Toppdeckat tror jag, kolvarna vänder precis i kanten.
405-topp med mycket portning och fixade förbränningsrum? (se bilder) Även planad.
Extraktorgrenrör.
Tändning toyota celica 1972?
Sprut LH2.4? volvosprut ser det ut som?
Gula bosch-spridare.
Vassare kam (oklart vilken modell)
Hög komp, ca 16kg? med biltemas kompmätare.
Tänding ca 10 grader på tomgång. 20 grader på 3500rpm och ytterligare högre på fullvarv (endast mätt vid torrvarvning)
Raset gick till enl. följande. (Från in-car-film)
1. Stabil temp vid körning ca 80 grader. Vatten läcker ut ur korken på behållaren. Oklart om det kokar lokalt eller om locket är kass så att övertrycket pyser ut.
2. Vattentempen i toppen stiger vid accelerationer och sjunker vid inbromsningar. ca 110-90 grader.
3. Motorn tappar kraft efter ca 1 minut med maxtemp på mätaren oavsett acceleration eller broms.
4. jag kör sakta tillbaka till depå ca 30s med slö motor och stänger sedan av...
När vi rev motorn såg vi detta:
Toppackningen har gått mellan cylinder och vattenkanal på 3 cylindrar.
Det verkar som att material har släppt i förbränningsrummet är det normalt? varför? Ser det ut att ha gått onormalt varmt?
En liten flisa är ur 1ans kolv uppe i högre hörnet. Vad göra?
Bild på portningen.
Vi ska riva bottendelen nästa garagekväll.
Hur kommer det vatten till spjällhuset?
Kan man renovera toppen eller är det bara att skrota?
Kassa kolven, nån som känner igen kolvmodell? Kan man byta bara en om ringar osv. är ok på de andra?
Vad hade ni gjort i min situation? (Vore kul att köra denna säsongen men vill inte hafsa ihop något som rasar snart igen..
Jag vet att det finns massa bra erfarenhet här på forumet så jag slänger upp lite blandade frågor om mitt motorras från dagen banracing på kinnekulle.
När vi öppnade huven så rann det vatten ut genom spjällhuset...?
Oklart vad som är nya skador och vad som är sen gammalt. Lägger frågor under bilderna...
(Det är en gammal långloppsbil och det mesta är skruvat på men fråga så ska jag se om jag kan fota eller mäta om det är något som kan hjälpa?)
Motor:
B230 E
Toppdeckat tror jag, kolvarna vänder precis i kanten.
405-topp med mycket portning och fixade förbränningsrum? (se bilder) Även planad.
Extraktorgrenrör.
Tändning toyota celica 1972?
Sprut LH2.4? volvosprut ser det ut som?
Gula bosch-spridare.
Vassare kam (oklart vilken modell)
Hög komp, ca 16kg? med biltemas kompmätare.
Tänding ca 10 grader på tomgång. 20 grader på 3500rpm och ytterligare högre på fullvarv (endast mätt vid torrvarvning)
Raset gick till enl. följande. (Från in-car-film)
1. Stabil temp vid körning ca 80 grader. Vatten läcker ut ur korken på behållaren. Oklart om det kokar lokalt eller om locket är kass så att övertrycket pyser ut.
2. Vattentempen i toppen stiger vid accelerationer och sjunker vid inbromsningar. ca 110-90 grader.
3. Motorn tappar kraft efter ca 1 minut med maxtemp på mätaren oavsett acceleration eller broms.
4. jag kör sakta tillbaka till depå ca 30s med slö motor och stänger sedan av...
När vi rev motorn såg vi detta:
Toppackningen har gått mellan cylinder och vattenkanal på 3 cylindrar.
Det verkar som att material har släppt i förbränningsrummet är det normalt? varför? Ser det ut att ha gått onormalt varmt?
En liten flisa är ur 1ans kolv uppe i högre hörnet. Vad göra?
Bild på portningen.
Vi ska riva bottendelen nästa garagekväll.
Hur kommer det vatten till spjällhuset?
Kan man renovera toppen eller är det bara att skrota?
Kassa kolven, nån som känner igen kolvmodell? Kan man byta bara en om ringar osv. är ok på de andra?
Vad hade ni gjort i min situation? (Vore kul att köra denna säsongen men vill inte hafsa ihop något som rasar snart igen..
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Är det en trimmad motor med ett standardpsrut som inte är ommappat på bränsle? Och skilj på kompressionsförhållande och kompressionstryck. Det du vill veta är kompressionsförhållandet. En trimmad motor har i regel max tändning vid 3500.
Jag gillar den här artikeln om tändning
http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF
Jag gillar den här artikeln om tändning
http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Vet inte om sprutet är om-mappat. Den gick utan problem hela förra säsongen, några hundra varv totalt på bana. Men visst blir det inte lika bra som att ett eftermarknassprut som är riktigt mappat... Ser det ut att ha gått fett/snålt tycker du?
Kompressionsförhållandet kan jag räkna ut. Får mäta upp förbränningsrummen i så fall. Ville mest indikera att den har högre komp än en vanlig motor om det kan vara för betydelse....?
Kompressionsförhållandet kan jag räkna ut. Får mäta upp förbränningsrummen i så fall. Ville mest indikera att den har högre komp än en vanlig motor om det kan vara för betydelse....?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Nej, ingen koll på lambda så det kan mycket väl ha spikat. Är kolven körd eller är det bara köra vidare?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör maj 20, 2017 6:57 pm
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Ser dåligt svetsad ut i förbränningsrummen . Porer i svetsen och inte smällt som de ska så de flagnar av.
Toppen ser ut att vara pland med vinkelslip ju hehe ..
jag hade plant toppen . Skitigt i kolven den klarar sig nog . Svetsat toppen bättre. Och provat där ifrån.
Toppen ser ut att vara pland med vinkelslip ju hehe ..
jag hade plant toppen . Skitigt i kolven den klarar sig nog . Svetsat toppen bättre. Och provat där ifrån.
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Så plocka ur kam och ventiler, svetsa ordentligt och fila till det efteråt och sedan plana och sätta ihop....?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör maj 20, 2017 6:57 pm
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Japp .. spännfast den i något så den inte slår sig för mycket. Värm upp den .innan svetsning då.
Eller så hittar du en annan topp ..
Eller så hittar du en annan topp ..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Det ser ut som den har spikat på hur förbränningsrummet ser ut vid packningen.
Sätt på dubbla Weber eller skaffa ett justerbart sprut.
Att den är lite dåligt svetsad tror jag inte har så stor betydelse, funkar ändå.
Erland
Sätt på dubbla Weber eller skaffa ett justerbart sprut.
Att den är lite dåligt svetsad tror jag inte har så stor betydelse, funkar ändå.
Erland
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Tack Erland, är det någon som kan gissa på detta så är det du
Då är vi nere på att fila till de fula kanterna, i med bredbandslambda och upp i bänk för att se hur illa det är. Om det räcker att justera soppatryck eller om vi behöver i med större spridare eller t.om. nytt sprut.
Då är vi nere på att fila till de fula kanterna, i med bredbandslambda och upp i bänk för att se hur illa det är. Om det räcker att justera soppatryck eller om vi behöver i med större spridare eller t.om. nytt sprut.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Om packningen sitter fast på toppen på bilden så ser det ju även ut som hela packningen rört sig på ett stort område. Måste vara ganska så oplant om man säger så....
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Näe, packningen satt fast i botten. Höll den på plats när jag fotade för att man skulle se åt vilket håll det skjutit...
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Trasig B230 - Vad göra?
Mauser240 - banan, det har du rätt i. Har jag inte sett. Det gick vatten i insugskanalerna efter att den rasat så får hoppas att det är avlagringar från det... annars ser det mörkt ut.
Vi rev iaf botten förra veckan och allt där ser bra ut. Så nu ska vi kolla om toppen är plan och om inte, plana den. Även kolla om det är sprickor eller annat konstigt på den.
Vi rev iaf botten förra veckan och allt där ser bra ut. Så nu ska vi kolla om toppen är plan och om inte, plana den. Även kolla om det är sprickor eller annat konstigt på den.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Trasig B230 - Vad göra?
En ny volvotopp är väl inte svårt eller jättedyrt även om det är en tråkig utgift?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan