Snabba frågor om topplocksbultar
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Snabba frågor om topplocksbultar
1. Det är mycket snack om arp-bultar. men vad är dom i för kvalitet? är arp bara ett fabrikat och dom är som vanliga 12:9? eller är det nått speciellt med dom?
2. är det 10:9 kvalitet det brukar vara original?
mvh
2. är det 10:9 kvalitet det brukar vara original?
mvh
mvh! Jonathan Hall
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.
Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".
I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.
Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".
I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.
Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Såg ett klipp, jag tror det var från ARPs fabrik (eller underleverantör). Helt sjukt vilket projekt det kan vara att göra en skruv. Skulle säga att de är värda varenda öre.
Sidospår - varje gång ARP nämns så tänker jag först på Axel Rudi Pell
Sidospår - varje gång ARP nämns så tänker jag först på Axel Rudi Pell
//MartinL
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Ok, jag gick ut och kollade på b20 original topplocksbultar på dom står det 10:9.The skrev:De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.
Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".
I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.
Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Med risk för att framstå som en idiot men vad betyder egentligen siffrorna tex 12:9?
mvh! Jonathan Hall
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
....
Senast redigerad av fugazi den mån jun 11, 2018 7:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
jag tror din länk är fel jag kommer till bildelsbasenfugazi skrev:Hållfasthetsklassning
mvh! Jonathan Hall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Sorry... låg tydligen annat kvar i "urklipp"....
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.
Erland
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
haha,,
nja.
det beror väl på hur man vill sträcka bulten eller ej.
Finns ju en teori om att ha rejält stabila bultar, samt dra dem med 'lågt moment' för att inte dra sönder matrialen de ska klämma ihop, men ändå klara av att hålla ihop sakerna då det blir tryck.
Sen teorin som ofta används, att sträcka bultarna med högt moment för att få ett högt tryck, men med ganska tuff plastisk deformation på matrialen som dras samman, med alla problem det medför.
Tyvärr dit bilfabrikanter rört sig i riktning pga montagetekniska underlättningar.
Bultar man vill sträcka bör ha en midja för att inte stressa gängorna högre än bultens klassning.
Så nu ska jag ut och svarva midja på alla bultar jag har liggande =)
nja.
det beror väl på hur man vill sträcka bulten eller ej.
Finns ju en teori om att ha rejält stabila bultar, samt dra dem med 'lågt moment' för att inte dra sönder matrialen de ska klämma ihop, men ändå klara av att hålla ihop sakerna då det blir tryck.
Sen teorin som ofta används, att sträcka bultarna med högt moment för att få ett högt tryck, men med ganska tuff plastisk deformation på matrialen som dras samman, med alla problem det medför.
Tyvärr dit bilfabrikanter rört sig i riktning pga montagetekniska underlättningar.
Bultar man vill sträcka bör ha en midja för att inte stressa gängorna högre än bultens klassning.
Så nu ska jag ut och svarva midja på alla bultar jag har liggande =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
"Hjulbultar" som sitter pressade med splines i navet har sällan midja vad jag har sett. De är ofta lite grövre där gängan tar slut och splinesen börjar.
Vanligast med 10.9 klassning på såna ställen, även till länkarmar och sånt.
Mycket grejer som är tillverkade i Kina brukar ha låg klassning på de skruvar som är med. Köpte en verktygsvagn från Clas Ohlson förra sommaren, alla skruvar som var med hade 4.6 klassning.
Bytte dem till 12.9 för sinnesfridens skull...
Vanligast med 10.9 klassning på såna ställen, även till länkarmar och sånt.
Mycket grejer som är tillverkade i Kina brukar ha låg klassning på de skruvar som är med. Köpte en verktygsvagn från Clas Ohlson förra sommaren, alla skruvar som var med hade 4.6 klassning.
Bytte dem till 12.9 för sinnesfridens skull...
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Det är ju lite olika beroende på applikation. Oftast vill man ha en sträckning av bulten för att det ska fungera som låsning, annars kan bultförbandet lossa. För hjulbultar brukar fälgen komprimeras. Det är en riktig djungel med fästförband, men väldigt intressant.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Titta på en Volvo 230 original topplocksskruv.
Den är riktigt bra.
Erland
Den är riktigt bra.
Erland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Så dessa bultar vore inte bra alltså? dom värkar ju inte ha midja. det ska vara i 12:9 kvalitetErland Cox skrev:Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.
Erland
Mvh
mvh! Jonathan Hall
Re: Snabba frågor om topplocksbultar
Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.
Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.
En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.
En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.
Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.
Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.
8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns
För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.
Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.
Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.
En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.
En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.
Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.
Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.
8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns
För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.
Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå