https://www.nyteknik.se/automation/snal ... id-6920937
Vad tror ni? Ut-och-in-vänd wankelmotor
Ny bräsnlesnål wankel?
Re: Ny bräsnlesnål wankel?
Oj vad liten den var!
Jag har också haft en ut och in motor då motorkuddarna var paj så motorn hoppade och kolvarna stod still
Jag har också haft en ut och in motor då motorkuddarna var paj så motorn hoppade och kolvarna stod still
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Ny bräsnlesnål wankel?
gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Ny bräsnlesnål wankel?
Du menar "standard-dieseln"?Robert Markström skrev:gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln
Skämt åsido, jag reagerade på samma sak. De har släpat in nåt halvkomplett (gillar 4 skruvar i sprängkåpan ) rackelrede, som de knappt orkat spola av, som de jämför med "mirakelmotorn".
Luktar lite Tesla vs. Dodge över det hela men visst är det en intressant motor bara man bortser från texten och bilderna.
//MartinL
Re: Ny bräsnlesnål wankel?
"Den tyske uppfinnaren presenterade sin genialiska rotationskolvmotor 1953" enligt tidningen. "Wankel received his first patent for the engine in 1929. He began development in the early 1950s at NSU, completing a working prototype in 1957" enligt wiki
Wankeln lider av långa förbränningsvägar och stora kylande ytor, förutom en massa tätningar som skall hålla tätt. Jag kan inte se riktigt hur det skulle bli nån större skillnad utan att ha sett någon skissd på hur det är tänkt.
Det kommer då o då "nya" motorkonstruktioner som presenteras som fantastiska, men alla som har varit med ett tag vet hur det brukar sluta. Därmed inte sagt att detr kan finnas någon nisch där en "udda" motorkonstruktion kan vara motiverad.
Wankeln lider av långa förbränningsvägar och stora kylande ytor, förutom en massa tätningar som skall hålla tätt. Jag kan inte se riktigt hur det skulle bli nån större skillnad utan att ha sett någon skissd på hur det är tänkt.
Det kommer då o då "nya" motorkonstruktioner som presenteras som fantastiska, men alla som har varit med ett tag vet hur det brukar sluta. Därmed inte sagt att detr kan finnas någon nisch där en "udda" motorkonstruktion kan vara motiverad.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*