B230 FT Kolvar.
B230 FT Kolvar.
Tjena gott folk.
Har försökt hitta svar på min fråga och läst i alla möjliga trådar här , men har inte riktigt hittat svaret på frågan som jag är nyfiken på .
Hur mycket tryck / eller effekt kan man pressa original B230 FT kolvar till innan dom ger upp ?
Alltså vad anses vara "safe" ?
Givetvis så kommer kolvarna att bäras upp av H-profil stakar.
Soppan är tänkt att vara en 50/50 blandning av bensin och E85.
Turbon T3/T4 kina aggregat.
Styrsystem LH2.4.
Siktad effekt : Så mycket som möjligt.
// Packo
Har försökt hitta svar på min fråga och läst i alla möjliga trådar här , men har inte riktigt hittat svaret på frågan som jag är nyfiken på .
Hur mycket tryck / eller effekt kan man pressa original B230 FT kolvar till innan dom ger upp ?
Alltså vad anses vara "safe" ?
Givetvis så kommer kolvarna att bäras upp av H-profil stakar.
Soppan är tänkt att vara en 50/50 blandning av bensin och E85.
Turbon T3/T4 kina aggregat.
Styrsystem LH2.4.
Siktad effekt : Så mycket som möjligt.
// Packo
Re: B230 FT Kolvar.
Så länge det inte spikar så ganska mycket.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: B230 FT Kolvar.
Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
mvh! Jonathan Hall
Re: B230 FT Kolvar.
Tackar för svaren.
Då kör jag på med original FT kolvar
Då kör jag på med original FT kolvar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 FT Kolvar.
900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.jompazx skrev:Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: B230 FT Kolvar.
Jag var inte säker på om du bytte kolvar i dragrace motorn nånstans mitt av processen i eller hade sug kolvar hela tiden så jag valde ett säkert kort!Jens Gustavsson skrev:900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.
mvh! Jonathan Hall
Re: B230 FT Kolvar.
Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
Re: B230 FT Kolvar.
Har en kontakt utanför Ryd.Packo skrev:Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
Pm för mer info
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: B230 FT Kolvar.
Jag hör av mig via PM när det blir aktuellt. Just nu i planerings stadiet och listar upp vad jag behöver köpa på mig.
Därav min nästa fråga.
Är original Bosch BTR som sitter på railen. Är den linjär eller progressiv ?
Den sänker trycket vid vakuum i insuget och ökar trycket en aningen mer när vakuumet är mindre.
Men jag ser inte nånstans att någon nämner att samma tryckregulator kan öka trycket mer i samband med laddtryck. För den gör ju det. Fjädern får ju hjälp (av trycket via samma membran som den använder att lyfta) från insuget att pressa käglan hårdare än vad den hade gjort enbart med fjädertrycket. Så den borde vara progressiv i min ögon.
Har jag fel ? rätta mig om jag är ute och cyklar.....
Därav min nästa fråga.
Är original Bosch BTR som sitter på railen. Är den linjär eller progressiv ?
Den sänker trycket vid vakuum i insuget och ökar trycket en aningen mer när vakuumet är mindre.
Men jag ser inte nånstans att någon nämner att samma tryckregulator kan öka trycket mer i samband med laddtryck. För den gör ju det. Fjädern får ju hjälp (av trycket via samma membran som den använder att lyfta) från insuget att pressa käglan hårdare än vad den hade gjort enbart med fjädertrycket. Så den borde vara progressiv i min ögon.
Har jag fel ? rätta mig om jag är ute och cyklar.....
Re: B230 FT Kolvar.
Så den ökar inte trycket om man trycksätter den i vakuum slangen.
Re: B230 FT Kolvar.
Jo trycket ökar. Den vet inte om den jobbar mot under- eller övertryck. 3 bar grundtryck + 1 bar laddtryck = 4 bar bränsletryck.
//MartinL
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B230 FT Kolvar.
progressiv innebär att den ökar bränsletrycket MER än inkommande tryck
en lite mer avancerad regulator med dubbla membran i olika storlekar typ
/F
en lite mer avancerad regulator med dubbla membran i olika storlekar typ
/F