Steve fixar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Det var en trevlig midsommarhälsning!
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Såå, beställde ett kamaxelkit från LJMS. Blev ett Twin Turbo Stage 2 med ventilfjädrar, stötstänger och lite till
Så bestämde mig för att byta i helgen
Meeen, det spårade ju givetvis ur. Man behöver egentligen inte lyfta topparna för att byta kam
Fick lyfta på topparna för att få ut dom här, hoppades att jag skulle slippa byta dom men så tur har man ju inte
Tur att jag visste att kompisen hade lyftare och toppackningar liggandes så kan nog få ihop det i helgen ändå, to be continued
Så bestämde mig för att byta i helgen
Meeen, det spårade ju givetvis ur. Man behöver egentligen inte lyfta topparna för att byta kam
Fick lyfta på topparna för att få ut dom här, hoppades att jag skulle slippa byta dom men så tur har man ju inte
Tur att jag visste att kompisen hade lyftare och toppackningar liggandes så kan nog få ihop det i helgen ändå, to be continued
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Vad har hänt med lyftarna?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Verkar vara ett vanligt problem. Dom tickar ofta när man startar dom kalla(min gjorde inte det) och då brukar det vara lyftarna
Gissar att dom börjar gå tungt på rullarna när dom gått många mil, och är väl säkert för att det fuskas med oljebyten
Gissar att dom börjar gå tungt på rullarna när dom gått många mil, och är väl säkert för att det fuskas med oljebyten
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
hur såg kammen ut där den lyftaren satt?
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Har för mig det var lite gropar på den också och nernött på en nock, men det var inte så mycket
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Ser jag fel eller har rullen stannat?
Min 5,3:a tickar varm men aldrig kall, hmmmm
Min 5,3:a tickar varm men aldrig kall, hmmmm
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Rullarna börjar nog kärva och står stilla ibland. Har rivit två LS-motorer och har varit samma fel på båda
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Nu går den med nya kammen
Går ordentligt fett så lär nog bli mindre stökig på tomgången efter lite justeringar
https://youtu.be/E5qi6rckIbs
Går ordentligt fett så lär nog bli mindre stökig på tomgången efter lite justeringar
https://youtu.be/E5qi6rckIbs
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Förra helgen bytte jag alla bränsleslangar, bränsletrycksregulator och fuelrails på bilen. Blev även byte till E85 så nu måste den mappas igen...har dock lite triggerbekymmer Monterat givare för att kunna logga bränsletryck i sprutet, men har inte kopplat in den än
Ibland är det tur(eller planerat ) att man jobbar där man gör, blir t.ex. väldigt enkelt att pressa nya slangar till en oljekylare 00.30 en fredagnatt
Lördag spenderades också med att tillverka slangar. Sex stycken blev det
Dom går då alltså till skuffen där det nu sitter en elektrisk servopump från en Opel Astra(billiga på ebay.co.uk)
Har inte riktigt gjort färdigt och fick inte ihop bilen förrän sent ikväll så har inte provkört mer än att jag vridit på ratten och känt att det finns nån sorts funktion iaf
Sen kan jag väl avsluta med hur man kan göra när man verkligen vill svetsa fast några fästen fastän man tappat bort gashylsan till migsvetsen. Funkade fint
Just ja, nån som är väldigt sugen på att bränna ihop en mellanaxel åt mig? Jag har rör och nya svetsändar(3,5" och runt 1300mm lång), saknar dock svarv och talang
Ibland är det tur(eller planerat ) att man jobbar där man gör, blir t.ex. väldigt enkelt att pressa nya slangar till en oljekylare 00.30 en fredagnatt
Lördag spenderades också med att tillverka slangar. Sex stycken blev det
Dom går då alltså till skuffen där det nu sitter en elektrisk servopump från en Opel Astra(billiga på ebay.co.uk)
Har inte riktigt gjort färdigt och fick inte ihop bilen förrän sent ikväll så har inte provkört mer än att jag vridit på ratten och känt att det finns nån sorts funktion iaf
Sen kan jag väl avsluta med hur man kan göra när man verkligen vill svetsa fast några fästen fastän man tappat bort gashylsan till migsvetsen. Funkade fint
Just ja, nån som är väldigt sugen på att bränna ihop en mellanaxel åt mig? Jag har rör och nya svetsändar(3,5" och runt 1300mm lång), saknar dock svarv och talang
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Klokt val att byta till sprit Börjar väll bli dags att för en trip till sävar för lite styrkemätning?
Hur har det gått med bakaxel?
Hur har det gått med bakaxel?
M30 turbo
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Bakaxel är lagt på is tills vintern, blir som sagt inget från bakaxelfelar
Kvar innan styrkemätning är:
x Få till triggern
x Flytta sträckare till multirem och byta till en kortare rem(har nytt fäste från USA)
x MAC-ventil för laddtrycket
x Koppla in bränsletrycksmätare till Vemset
x Koppla in andra bränslepumpen(typ en kabelsko kvar att sätta fast bara)
x Mellanaxel + kardanring
Hmm, det var fan inte mycket egentligen Har alla delar förutom remmen tror jag
Kvar innan styrkemätning är:
x Få till triggern
x Flytta sträckare till multirem och byta till en kortare rem(har nytt fäste från USA)
x MAC-ventil för laddtrycket
x Koppla in bränsletrycksmätare till Vemset
x Koppla in andra bränslepumpen(typ en kabelsko kvar att sätta fast bara)
x Mellanaxel + kardanring
Hmm, det var fan inte mycket egentligen Har alla delar förutom remmen tror jag
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
FRÄÄÄÄÄN! den är så rätt den där ju
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
En massa bilder helt utan ordning från Motorveckan 2018 då(alldeles för trött och sliten än sen veckan )
Var på Klassikerträffen, Bring your toy, burnouttävlingen och Red hot race.
Snurrade på tidskörningen på Red hot så det gick ju åt skogen, men kompenserade på varvet efter med en massa däckrök
Sen vann jag dragracing på grus mot bl.a. en Audi Quattro med massa pulver och vann nog även burnouten där...känns dock som att dom bör styra upp lite saker under veckan för att inte folk ska tappa intresse
Det mesta fotat av Polymoog och Toribass som vanligt
Var på Klassikerträffen, Bring your toy, burnouttävlingen och Red hot race.
Snurrade på tidskörningen på Red hot så det gick ju åt skogen, men kompenserade på varvet efter med en massa däckrök
Sen vann jag dragracing på grus mot bl.a. en Audi Quattro med massa pulver och vann nog även burnouten där...känns dock som att dom bör styra upp lite saker under veckan för att inte folk ska tappa intresse
Det mesta fotat av Polymoog och Toribass som vanligt
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Så j*vulsk rå bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen