Overload Racing Volvo 142
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Overload Racing Volvo 142
Gillade din förra bil så läser gärna vidare om denna kärra
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Tack så mycket! Vi får hoppas att det blir bra, fungerar den nya motorn bra så kommer det nog det här med bli bra till slutTobbeJohansson skrev:Fränt . Det känns som att det kommer bli bra. Lycka till med färdigställandet
Ja den förra bilen är grym, saknar den ibland! Kanske mest eftersom man inte haft någon möjlighet att köra något i år med den ”nya” bilenRobban76 skrev:Gillade din förra bil så läser gärna vidare om denna kärra
Trevligt att du vill läsa vidare här
Tack så mycket det var vänligt av dig, härligt att höra! Blir liksom lite mer meningsfullt för en själv att uppdatera här när det finns några som gillar att läsa detLillen skrev:En av de bästa trådarna på forumet.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Fortsätter att jobba ifatt med bilder och text
Motor ihop med låda och redo att lyftas i bilen
Skönt när grejerna börjar ta plats i bilen igen
Spridare flödestestade och wastegate renoverad och ombyggd av Jimmy här på forumet
Tidig sommar 2018 och det är snart dags för första uppstart
Motor ihop med låda och redo att lyftas i bilen
Skönt när grejerna börjar ta plats i bilen igen
Spridare flödestestade och wastegate renoverad och ombyggd av Jimmy här på forumet
Tidig sommar 2018 och det är snart dags för första uppstart
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Overload Racing Volvo 142
Vilken finish på grejerna! Kul!
/Peter
/Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Overload Racing Volvo 142
Bra jobbat i snyggt blir det
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Tack snälla, det blir helt okej i alla fall La ner mer tid på finish i motorrummet på förra bilen men försöker göra så det ser skapligt ut även här.blackadder skrev:Vilken finish på grejerna! Kul!
/Peter
Tack så mycketrobinb3rgsten skrev:Bra jobbat i snyggt blir det
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
2st korta filmklipp och det första klippet är från när jag varmkörde den nya motorn och sedan är det andra klippet från en lugn provtur på gatan där jag bara var ute och kontrollerade så att växellådan fungerade ordentligt. Ganska meningslösa filmklipp egentligen men kan ju visa att det numera går att starta och även köra med bilen
https://www.youtube.com/watch?v=1--4bS_6ZME
https://www.youtube.com/watch?v=-QOpq7xvIJI
Började tillverka lite mallar till en vinge redan hösten 2017 och efter jag bestämt mig för hur jag ville ha den så hjälpte min gode vän Sören Dahlgren (Soda Kustom Bikes) mig att knäcka till lite plåtar så jag kunde börja montera vingen på bakluckan under vintern, återstår fortfarande några förstärknings-stag under vingen och att bestämma mig om jag ska ha den skruvad som nu eller om man istället ska poppnita dit vingen på luckan. Vet inte om den kommer göra någon nytta men det ser ju åtminstone lite rejsigt ut, haha!
Vinge och Wheeliebars monterat på bilen och så här ser den ut i dagsläget
https://www.youtube.com/watch?v=1--4bS_6ZME
https://www.youtube.com/watch?v=-QOpq7xvIJI
Började tillverka lite mallar till en vinge redan hösten 2017 och efter jag bestämt mig för hur jag ville ha den så hjälpte min gode vän Sören Dahlgren (Soda Kustom Bikes) mig att knäcka till lite plåtar så jag kunde börja montera vingen på bakluckan under vintern, återstår fortfarande några förstärknings-stag under vingen och att bestämma mig om jag ska ha den skruvad som nu eller om man istället ska poppnita dit vingen på luckan. Vet inte om den kommer göra någon nytta men det ser ju åtminstone lite rejsigt ut, haha!
Vinge och Wheeliebars monterat på bilen och så här ser den ut i dagsläget
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Overload Racing Volvo 142
Ser fram emot hur den kommer att gå
/ Peter
/ Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Overload Racing Volvo 142
Bara dragkrok som saknas så kan du köra streetweek 2019,
Ser riktigt bra ut man blir sugen att snabba på sitt egna bygge när man ser din.
Ser riktigt bra ut man blir sugen att snabba på sitt egna bygge när man ser din.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Ja Peter vi får hoppas att det fungerar bra sen, det måste det nästan göra nu för annars vet jag inte vad jag ska hitta på! Har som sagt varit lite inaktiv här på forumet ett tag så måste försöka läsa i fatt lite hur det gått för er ocksåp.hedman skrev:Ser fram emot hur den kommer att gå
/ Peter
Haha njaa då bör man nog ha en bil som man kört en hel del med innan så man vet att allt fungerar klockrent. Men visst hade det varit fantastiskt att få uppleva arrangemanget som deltagare istället för publik, verkar vara grym sammanhållning mellan deltagarna och en riktigt rolig vecka (för dom flesta i alla fall ).pv seldahl skrev:Bara dragkrok som saknas så kan du köra streetweek 2019,
Ser riktigt bra ut man blir sugen att snabba på sitt egna bygge när man ser din.
Tackar Ja nu är jag som sagt lite dåligt uppdaterad då jag varit lite inaktiv här ett tag så jag måste läsa ifatt din tråd vid lämpligt tillfälle och se hur långt du kommit!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Hur ser det ut nu och framöver kanske någon undrar?
Under semestern bestämde jag mig för att i förebyggande syfte förbättra vattenkylningen något så jag har utöver tvärspolning nu pluggat hålet i vattenpumpen upp mot toppen och monterat en elektrisk vattenpump (Davies Craig EWP 150) med digital styrning för pump och fläktar. Samtidigt så har jag letat tider för att bromsa motorn så man kan få köra lite TT och kanske även någon tävling så man ser vad man behöver förbättra under den kommande vintern. Eftersom det var helt oplanerat att bygga en ny motor till bilen så kom jag igång sent och därför blev jag även färdig sent, det i sin tur gör att det redan var kö hos dom mappare jag kontaktade när jag började bli färdig. Tyvärr så ser det i dagsläget ganska mörkt ut med att hinna med någon körning i år men vi får se hur det slutar...
In i det sista hoppades jag hinna få bilen färdig och vara med och köra på Lunda nu i helgen som gick (den 17+18/8) där Streetrace SM deltävling nr 3 och final skulle avgöras men har sedan 2 veckor tillbaka hört med 9st olika angående mappning men antingen så finns det ingen spacer till mitt bultmönster och/eller så finns det inga lediga tider, otroligt frustrerande men så kan det vara ibland. Fick följa med upp med min bror istället som tagit över min gamla Kadett och hjälpa honom
Nu har jag alltså kommit ifatt med dom bilder och den info jag har i dagsläget, lite kortfattat kanske men tror att jag fått med det väsentligaste i alla fall Det kommer väl mer info om jag kommer iväg på någon mappning här framöver!
Finns det någon som har en uppsättning lite fetare spacer för bultmönster 5x4,5” och vill hyra ut dessa någon dag så säg gärna till! Det skulle utöka möjligheterna med att hitta någonstans att mappa bilen!
Under semestern bestämde jag mig för att i förebyggande syfte förbättra vattenkylningen något så jag har utöver tvärspolning nu pluggat hålet i vattenpumpen upp mot toppen och monterat en elektrisk vattenpump (Davies Craig EWP 150) med digital styrning för pump och fläktar. Samtidigt så har jag letat tider för att bromsa motorn så man kan få köra lite TT och kanske även någon tävling så man ser vad man behöver förbättra under den kommande vintern. Eftersom det var helt oplanerat att bygga en ny motor till bilen så kom jag igång sent och därför blev jag även färdig sent, det i sin tur gör att det redan var kö hos dom mappare jag kontaktade när jag började bli färdig. Tyvärr så ser det i dagsläget ganska mörkt ut med att hinna med någon körning i år men vi får se hur det slutar...
In i det sista hoppades jag hinna få bilen färdig och vara med och köra på Lunda nu i helgen som gick (den 17+18/8) där Streetrace SM deltävling nr 3 och final skulle avgöras men har sedan 2 veckor tillbaka hört med 9st olika angående mappning men antingen så finns det ingen spacer till mitt bultmönster och/eller så finns det inga lediga tider, otroligt frustrerande men så kan det vara ibland. Fick följa med upp med min bror istället som tagit över min gamla Kadett och hjälpa honom
Nu har jag alltså kommit ifatt med dom bilder och den info jag har i dagsläget, lite kortfattat kanske men tror att jag fått med det väsentligaste i alla fall Det kommer väl mer info om jag kommer iväg på någon mappning här framöver!
Finns det någon som har en uppsättning lite fetare spacer för bultmönster 5x4,5” och vill hyra ut dessa någon dag så säg gärna till! Det skulle utöka möjligheterna med att hitta någonstans att mappa bilen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Overload Racing Volvo 142
Hej tänkte bara säga att det kan vara bra att lägga till ett bultmönster angående de spacers du eftersöker. 5/4,5" är ju samma som 5/114,3 något som återfinns på många japsar. Tänkte att alla i räknar om
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Tack för det! Det löste sig till slutRobban76 skrev:Hej tänkte bara säga att det kan vara bra att lägga till ett bultmönster angående de spacers du eftersöker. 5/4,5" är ju samma som 5/114,3 något som återfinns på många japsar. Tänkte att alla i räknar om
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Overload Racing Volvo 142
Ligger lite efter med uppdateringarna här så kör ifatt lite igen:
Hittade dessvärre aldrig några spacers som passade för att ha möjlighet att köra bilen i navdyno men fick till slut tag i andra hjul till bilen och en tid för mappning hos Tony på AG:s i Norrköping där han mappade bilen på sin rullande landsväg. Pga dubbelrulle i dynon så ville jag inte riskera att förstöra mina helt nya slicks så fick istället låna en uppsättning gamla ET STREET slicks av en kompis som tydligen skulle vara bättre för ändamålet. Allt gick helt smärtfritt utan några som helst problem och det är ju skönt när det kan få vara så för en gångs skull
Direkt när Tony såg bilen så sa han att jag inte skulle ”stirra mig blind” på effekten som visades eftersom jag körde med 30x12,5” slicks i hans rullar som enligt han själv är ganska sparsam med att visa mycket effekt på pappret i vanliga fall och det skulle inte bli bättre med dessa hjul och automat sa han, om det stämmer eller ej vet jag inte men det blev lite mindre effekt än jag trodde i förväg så det kanske ligger något i det.
Antar att PG-lådan stjäl en hel del effekt, någon som har koll på ungefär hur mycket effekt den brukar ta?
Kör mina 1700cc spridare på 85% nu och det finns säkert någon duktig här som kan räkna ut ungefär hur mycket effekt det ska räcka till.
Laddade som mest 2,7bar men gick sedan tillbaka ner till 2,5bar som jag tycker ska räcka till ganska bra med effekt. Det gav som mest 546whp på rullarna vilket jag egentligen tycker är relativt lite med det laddtrycket men jag har förvisso inte byggt någon 16v motor tidigare så har inte så mycket att jämföra med (mest byggt 8v tidigare). Laddtrycket kommer i alla fall med varvet så det bör väl förhoppningsvis skona motorblocket något.
Ska tilläggas att den verkar den gå rent och fint så själva mappningen tror jag inte att det är något fel på!
Film på ett pull:
https://www.youtube.com/watch?v=b10p8hz ... e=youtu.be
Hittade dessvärre aldrig några spacers som passade för att ha möjlighet att köra bilen i navdyno men fick till slut tag i andra hjul till bilen och en tid för mappning hos Tony på AG:s i Norrköping där han mappade bilen på sin rullande landsväg. Pga dubbelrulle i dynon så ville jag inte riskera att förstöra mina helt nya slicks så fick istället låna en uppsättning gamla ET STREET slicks av en kompis som tydligen skulle vara bättre för ändamålet. Allt gick helt smärtfritt utan några som helst problem och det är ju skönt när det kan få vara så för en gångs skull
Direkt när Tony såg bilen så sa han att jag inte skulle ”stirra mig blind” på effekten som visades eftersom jag körde med 30x12,5” slicks i hans rullar som enligt han själv är ganska sparsam med att visa mycket effekt på pappret i vanliga fall och det skulle inte bli bättre med dessa hjul och automat sa han, om det stämmer eller ej vet jag inte men det blev lite mindre effekt än jag trodde i förväg så det kanske ligger något i det.
Antar att PG-lådan stjäl en hel del effekt, någon som har koll på ungefär hur mycket effekt den brukar ta?
Kör mina 1700cc spridare på 85% nu och det finns säkert någon duktig här som kan räkna ut ungefär hur mycket effekt det ska räcka till.
Laddade som mest 2,7bar men gick sedan tillbaka ner till 2,5bar som jag tycker ska räcka till ganska bra med effekt. Det gav som mest 546whp på rullarna vilket jag egentligen tycker är relativt lite med det laddtrycket men jag har förvisso inte byggt någon 16v motor tidigare så har inte så mycket att jämföra med (mest byggt 8v tidigare). Laddtrycket kommer i alla fall med varvet så det bör väl förhoppningsvis skona motorblocket något.
Ska tilläggas att den verkar den gå rent och fint så själva mappningen tror jag inte att det är något fel på!
Film på ett pull:
https://www.youtube.com/watch?v=b10p8hz ... e=youtu.be
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64