Fick en liten stund över och eftersom det var länge sedan jag skrev något här så tänkte jag uppdatera er om lite vad som hänt med bilen, kanske finns det någon som tycker att det kan vara intressant
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Det blir jäkligt mycket text nu så jag hoppas att någon orkar läsa men lägger upp några bilder och något filmklipp som kanske lättar upp lite
Senaste uppdateringen här var hösten 2018 och under det året blev det tyvärr inte mycket kört då bilen blev mappad sent så det fanns inte så många tillfällen kvar den säsongen… Bilen gick ganska bra efter mappningen men jag hade som många andra med rödblock och PG en del problem med att få motorn att orka stalla tillräckligt snabbt och det tog dessutom ganska lång tid att bygga upp laddtryck (både med och utan launch). Blev ofta rekommenderad att montera lustgas som jag dessutom hade ett kitt liggandes då det varit nödlösningen då dom flesta med samma problematik löst det så men har själv ingen erfarenhet av lustgas sedan tidigare så var lite skeptisk så började därför leta efter andra lösningar istället….
Grenröret jag hade var tex inte byggt med pulssplit så tänkte att jag först ville testa om det gjorde någon skillnad med att ha pulssplit, tänkte först bygga om befintligt grenrör men eftersom det var ganska fint förövrigt så sålde jag det istället och byggde ett helt nytt. Gjorde en fixtur för att få samma placering på turbon så man inte skulle behöva bygga om tryckrör osv men insåg ganska snabbt att det skulle bli trångt och ganska mycket böjar på rören om man skulle ha pulssplit och turbon placerad som innan… Bestämde mig då för att byta placering på turbon men var lite osäker på design/utformning osv så läste en massa trådar i ämnet men många verkade ha olika teorier så bestämde mig till slut för att kopiera grenrörs designen från en B230 16v Turbo som fungerat bra och som även gått ganska snabbt på banan. Jag byggde och punktade upp grenröret och brorsan helsvetsade det åt mig, ingen av oss har byggt grenrör tidigare så det var ett kul projekt och jag tycker att helheten blev helt okej ändå med tanke på att det var första gången. Säkert felbyggt enligt vissa men jag ville ha så här och så fick det bli då
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Invändig coating hos Weird Performance och utvändig coating med VHT´s spray, ska blästra av det utvändigt och lämna iväg det för att få riktig coating även utvändigt när man får tid och ork till att skruva bort det
En hög med rör inhandlades
Grenröret påbörjat
Det nya grenröret färdigt
Varmkörning med det nya grenröret m.m
Eftersom kammarna hela tiden varit inställda efter ”nollmarkeringarna” på kamdreven så ville jag även prova med ett annat inställningsmått för att se om motorn gick bättre. Kammarna stod på 2,58 in och 2,11 ut och mina kammar är slipade med Enem L9 profil så valde tillslut att gå efter deras rekommenderade inställningsmått (2,1/1,7). Motorn gick mycket jämnare efter justeringen vilket den bör göra med så snälla kammar som jag har så jag tror det blev ganska bra.
Lite synd egentligen att man gjorde flera saker samtidigt då det hade varit kul att se skillnaden steg för steg men ville få bilen färdig tidigt i år så man kunde mappa bilen i god tid innan det var dags för körning och på så sätt undvika den stress som man brukar ha varje vår…. Bokade tid för mappning hos PPF redan i slutet av Mars och tänkte att om något strular där så finns det lite marginal tills första inplanerade körningen var i mitten på Maj.
Mappningen på deras rulle gick fint och egentligen helt utan problem! Bytte tändstift från 7or till 8or när vi gick upp över 2bar men utöver det så skruvades ingenting vilket kändes väldigt skönt. Motorn blev starkare i botten så nu orkar den stalla bättre och bygger upp 1,5bar på ca 2-3sekunder vilket känns helt okej utan gas!? Flyttade upp effekten något i registret för att skona bl.a. blocket och vi bottnade mina 1712cc spridare vid 2,5bars laddtryck så där fick vi vara nöjda. Effekten uppmättes till 649hp via mina 29,5x10,5 slicks så vet inte riktigt vad det motsvarar i motoreffekt men gissar att även PG:n stjäl en hel del effekt.
Riggat och klart hos PPF
Filmklipp hos PPF:
https://youtu.be/DE6YCL-NmtM
Efter mappningen så byggde jag om lite så att jag kunde aktivera transbreak och launch på samma knapp då jag hade 2st knappar till detta innan, nu är det endast en knapp på spaken som aktiverar båda funktionerna och det verkar fungera riktigt bra. Små enkla förbättringar egentligen men guld värt när det är dags för race!
Den 19 Maj var det dags för Streetrace SM deltävling 1 på Lunda och det ville man ju inte missa så vi lastade bilen och rullade upp dit. Första start var planerad vid 12.00 men vädret såg lite osäkert ut och lagom när vi kom fram och hade besiktat bilen så kom regnet, blev lång väntan i depån och en tävling i uthållighet påbörjades En del gav upp efter ett par timmar och rullade hemåt men jag ville så gärna testa bilen så vi valde att fortsätta vänta och tur var väl det för vid 16.45 så stod jag som första bil vid startlinjen
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Det blev TT under ett par timmar och första repan körde jag 6,06 på 201m och 9,40 på 402m vilket är nytt PB på 402m, fästet var väl kanske inte optimalt efter allt regn så 60foten var inte så bra med 1,51 som bäst under dagen så där finns det förbättringspotential då jag kört bättre 60fot tidigare med den här bilen.
Körde 3 testrepor och inväntade stegen men tyvärr så hade det dåliga vädret gjort så att några gett upp i förväg och åkt hem men vi var ett gäng som fortfarande var sugna på race. Stegen gick fint och det slutade med att jag vann min klass vilket kändes väldigt roligt efter diverse motgångar tidigare år! Klassen som jag kör begränsas till 29,5x10,5" däck och är en kul klass då många av bilarna går ungefär som min så det blir jämna fina race
Foto: Cippesfoto
Foto: Cippesfoto
En samling glada vinnare i dom olika klasserna i Streetrace SM deltävling 1 2019 hos Landracing
Foto: Landracing
Efter allt detta så skulle en av Overload Racings samarbetspartner Mälarhydraulik i Köping ha öppet hus/jubileum och när man firade detta tillsammans med sina kunder så önskade man att bl.a. vi skulle köra dit våra fordon så kunderna hade något skoj att kika på medans man fick lite mat och dryck, ett lyckat event men missade större delen av det då jag jobbade. Min gamla Kadett som brorsan har nu, min nuvarande Volvo och Magnus Perssons dragbike var våra bidrag till detta!
Många kunder på plats
Jag bjöd så klart på en liten burnis innan vi åkte hem
![:hey:](./images/smilies/hey.gif)
(ursäkta kass kvalité)
https://youtu.be/TY8MiOjaR9k
Tanken var väl egentligen att köra på Kjula nu den 15-16 Juni men ska åka bort med familjen då så missar tyvärr den körningen så får se vad nästa blir!
Ut och fira Sverige nu
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)