VARM STAV! (hot rod på svenska)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Enda erfarenheter jag har är b18 med a kam o b18 med k kam och då tycker jag ändå att k kammen är trevlig kam med jämnt drag över hela registret och funkar bra. De enda som skiljde motorerna va k kam och planad topp i ena och den andra orginal båda med stromberg gasare.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Ja, med tanke på att jag bara kommer att gubbköra så funkar det nog med K-kam.
Har bara sån beslutsångest när jag inte fattar skillnaden mellan olika kammar.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Har bara sån beslutsångest när jag inte fattar skillnaden mellan olika kammar.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Nä det är inte lätt att bara kolla siffror säger inte mig mycket heller. Men vad blir övrig setup? Några effektmål?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Svänghjulet blir lättat och ett 4-2-1 grenrör tänkte jag köra på.
Original är det 65hk så kan jag dubbla det så är jag nöjd.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Original är det 65hk så kan jag dubbla det så är jag nöjd.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Ja då bör de väl räcka med k kam lr d ska väl va nåt snäpp vassare? Står lite på kg trim sida har ja för mig annars kan säkert Jens eller Erland rekommendera nåt lämpligt
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Läst igenom hela tråden, spännande projekt
Kommer följas!
Kommer följas!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Kul!
Förhoppningsvis blir det mer framöver.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Förhoppningsvis blir det mer framöver.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Damn! Grym inspiration inför garagesäsongen.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Kul!
Jag har själv blivit inspirerad av många på Sävar så det är roligt om man kan göra samma för andra.
Jag har själv blivit inspirerad av många på Sävar så det är roligt om man kan göra samma för andra.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Kolven vände 0,5mm under deckplanet så jag planade bara av blocket så det blev rent. Ca 0,15mm.
Är det något mer som man ska tänka på när man håller på? Jag har ju planat toppen ca 2,5mm, blir det något knas med vinklar för lyftare eller ventiler?
Ska man korta stötstängerna lika mycket som man planat, om det ens går?
Är det något mer som man ska tänka på när man håller på? Jag har ju planat toppen ca 2,5mm, blir det något knas med vinklar för lyftare eller ventiler?
Ska man korta stötstängerna lika mycket som man planat, om det ens går?
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Hej, vilken häftig amazon du har, kolven kan vända upp till 0,5 över blocket, packningen är ju ca 1.2. sedan bestämmer kammen vilket komp du skall ha , kolla med den som säljer kammen. något vinkelfel blir det inte.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Tack!
Jag har fräst ner blocket ytterligare 0,5mm så nu vänder kolven jäms med.
Det är svårt att backa, så jag tar det lite försiktigt.
Jag forrest gumpade mig när jag filade i kanalerna och gjorde ett jack i ett ventilsäte, så jag lämnade in toppen och fick den iordninggjord.
Har precis fått tillbaka den så Jag ska mäta upp mer exakt kompressionsförhållande.
Det blir nog inte såpass mycket komp att det är någon vits med vassare kam än vanlig K-kam, det är ju original ventilfjädrar så även lyftet blir begränsat.
Jag har fräst ner blocket ytterligare 0,5mm så nu vänder kolven jäms med.
Det är svårt att backa, så jag tar det lite försiktigt.
Jag forrest gumpade mig när jag filade i kanalerna och gjorde ett jack i ett ventilsäte, så jag lämnade in toppen och fick den iordninggjord.
Har precis fått tillbaka den så Jag ska mäta upp mer exakt kompressionsförhållande.
Det blir nog inte såpass mycket komp att det är någon vits med vassare kam än vanlig K-kam, det är ju original ventilfjädrar så även lyftet blir begränsat.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
När blocket ändå var uppe i fräsen gängade jag 2 hål för givarfäste.
Tänkte fräsa svänghjulet också, är det någon som vet hur 60-2 hålen ska vara i förhållande till vevaxelhålen?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Tänkte fräsa svänghjulet också, är det någon som vet hur 60-2 hålen ska vara i förhållande till vevaxelhålen?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Nog har du lite mer att visa nu va?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Nja, lite har hänt. Har fräst 60-2 urtag i svänghjulet.
Ett fäste för kamsynken har blivit gjort också. Lite mycket med gjutning, men kul när det blir resultat.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Ett fäste för kamsynken har blivit gjort också. Lite mycket med gjutning, men kul när det blir resultat.
Skickat från min D5503 via Tapatalk