Hejsan! Har en 940 ltt som är helt orginal förutom att jag har ett viking chip (bränslechip) och pysventil vid turbon.
Jag vred upp "1 hack" på pysventilen (från biltema) och då hackar bilen vid hårt gaspådrag (extra mycket på höga växlar) och den hackar såklart mer ju mer jag dra upp pysventilen, vad kan jag byta för att den ska kunna ladda mer utan att "hacka" är min fråga? Spridare? Btr? Tändnings chip? Tror personligen på en vet men har nyss fått upp intresset för bilar så all hjälp uppskattas
Jag vet inte vad jag har för laddtryck och jag köpte en box av en kompis med chippet i så jag vet inte exakt hur de ska ställas in, ska kolla slangen inom:)
snart får du lära dig laga motorer om du inte köper lite mätare och skickar efter info om ditt chipp och hur det ska användas
vet du hur det låter då det spikar? låter som om man kastar gårds grus mot torped väggen
skulle tro den slår av på max laddtrycks spärren (för mycket laddtryck)
köp en laddtrycks mätare!!! börja på 0.6bar och se till att den fungerar där först. låna en BB lamda av nån polare sen provtryck den också (sök så hittar du hur man gör här på forumet)
Den där Biltema pysventilen är helt kass om de inte bytt ut den till en bättre modell. Det följde med ett T-kors med en kula och fjäder i som har väldigt dåligt flöde. Resultatet blir stora överslängar och alldeles för högt laddtryck, borde inte få säljas
Hej igen, har köpt och kopplar in laddtrycksmätare nu och på 2an laddar den ändå upp till 1 bar och "hackar till" och lägger sig sen på ca 0.7 bar, på 3an laddar den OFFTAST (om man ligger på rätt vårtal verkar det som) ca 0.8 när och laggar bara om man börjat köra 3an på låga varv, vad behöver jag byta för att de ska sluta hacka? Ställa ner laddet lite antar jag och göra så den får mer soppa? Typ en btr?
Det bästa är om du kastar pysventilen i soporna och sätter nån lagom extra utvändig fjäder som hjälper wg,n att hålla igen alternativt skaffa en eftermarknads wg.
Min erfarenhet är att laddtrycket sällan blir vidare exakt om man pyser mer än ett par hekto.
Det där låter väldigt mycket som om LMM bottnar och boxen slår av. Men jag har svårt att tro att någon, till en 940 turbo, skulle bränna ett trimchip där detta skydd finns kvar. Känner inte den där Viking så jag kan inte säga med säkerhet.
Kan löna sig att kolla att inte WG-stången är krökt och kärvar.
Nästa steg är absolut en BBL om du inte redan har en.