BMW E90 -08 | Drifting - Ett grenrör
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Gjorde lite fästen och monterade dit bromsvätskebehållarna.
Padalstället hittade även det sin plats i bilen.
Sen var jag iväg till lokala Hydroscand filialen och fixade lite stålomspunna slangar och skottgenonmföringar för ändamålet.
Padalstället hittade även det sin plats i bilen.
Sen var jag iväg till lokala Hydroscand filialen och fixade lite stålomspunna slangar och skottgenonmföringar för ändamålet.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
I början av sommaren rullade jag ut den på original dämparna utan fjädrar bara för att få en bild hur den kan komma att se ut samt hur mycket styrvinkelkitet ger.
Det är tyvärr inte full lock på bilden så hjulet tar i lite varstans fortfarande
Fick tillbaka lådan efter omsvetsning av MadMange i Norrköping
Började passa in var motorn skulle hamna.
Detta kom att bli en långdragen process då jag valde att lägga motorn i rak horisontell linje.
Då jag hade i åtanke att tråget ändå skulle svetsas om frampå så hängde jag inte dit motorn med tråget på tyvärr och detta medförde då att motorn var tvungen att höjas i framkant.
Sen slog det mig att det kanske vore lämpligt att kolla upp vinkeln på resten av drivlinan bakåt vilket inte var i horisontell linje.
Beställde då även rätt medbringare till växellådan (105mm) för att kunna åka original kardan.
BMW tog 2500:- för denna lilla medbringare så hittade en beggad i USA, tyvärr fuckade ju Postnord upp leveransen så fick denna 2,5 månad efter beställning.
Så till slut så sitter nu motorn, växellådan och kardanaxel på plats med en vinkel på ca 3 grader genom hela drivlinan.
Det är tyvärr inte full lock på bilden så hjulet tar i lite varstans fortfarande
Fick tillbaka lådan efter omsvetsning av MadMange i Norrköping
Började passa in var motorn skulle hamna.
Detta kom att bli en långdragen process då jag valde att lägga motorn i rak horisontell linje.
Då jag hade i åtanke att tråget ändå skulle svetsas om frampå så hängde jag inte dit motorn med tråget på tyvärr och detta medförde då att motorn var tvungen att höjas i framkant.
Sen slog det mig att det kanske vore lämpligt att kolla upp vinkeln på resten av drivlinan bakåt vilket inte var i horisontell linje.
Beställde då även rätt medbringare till växellådan (105mm) för att kunna åka original kardan.
BMW tog 2500:- för denna lilla medbringare så hittade en beggad i USA, tyvärr fuckade ju Postnord upp leveransen så fick denna 2,5 månad efter beställning.
Så till slut så sitter nu motorn, växellådan och kardanaxel på plats med en vinkel på ca 3 grader genom hela drivlinan.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fortsätter på monologen
Har nu satt dit alla bältesöglor och rören till axelbanden i huvudbågen.
Kapade till rutor av polykarbonat.
Fick hem min 2-skiviga 230mm koppling från Xtreme Clutch.
Den är överdimensionerad med råge men det känns bra att inte behöva tänka på kopplingsbekymmer i framtiden.
Denna är specad till 1800Nm och är byggd för 135i/335i så kommer behöva använda en annan startmotor och shimsa denna för att få det perfekt.
Har nu satt dit alla bältesöglor och rören till axelbanden i huvudbågen.
Kapade till rutor av polykarbonat.
Fick hem min 2-skiviga 230mm koppling från Xtreme Clutch.
Den är överdimensionerad med råge men det känns bra att inte behöva tänka på kopplingsbekymmer i framtiden.
Denna är specad till 1800Nm och är byggd för 135i/335i så kommer behöva använda en annan startmotor och shimsa denna för att få det perfekt.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Blir jävligt bra av vad man kan se så här långt
Blir nyfiken på vilken modell av bil som hade 105mm medbringare som passar gs6-53dz lådan?
Blir nyfiken på vilken modell av bil som hade 105mm medbringare som passar gs6-53dz lådan?
Jens Karlsson
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Jens.k skrev:Blir jävligt bra av vad man kan se så här långt
Blir nyfiken på vilken modell av bil som hade 105mm medbringare som passar gs6-53dz lådan?
Ja jag hoppas att det ska bli okej från början denna gången.
Den enda medbringaren som passar bult-on för att passa rakt på 335i kardan är medbringaren från 135i/335i, dvs GS6-53BZ lådan.
Kanske går med någon annan modell för att få samma bultdelning men är ju olika längd på medbringarna också.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fick en bra deal på BC ZR Coilovers av J-Spec så det fick bli ett set sådana istället för KW v3orna.
Dock måste topplagringarna bytas ut för att använda wisefabs topplagringar istället för att få optimal geometri.
Handlade även på mig en M3-style framstöt för LCI, kommer förmodligen behöva göra om huven något för att det ska se okej ut med njurarna
Dock måste topplagringarna bytas ut för att använda wisefabs topplagringar istället för att få optimal geometri.
Handlade även på mig en M3-style framstöt för LCI, kommer förmodligen behöva göra om huven något för att det ska se okej ut med njurarna
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Kul o se dina snygga framsteg med bygget.
Måste va skönt o jobba med så pass schysst utgångsläge..
Bryt ihop o kom igen
Måste va skönt o jobba med så pass schysst utgångsläge..
Bryt ihop o kom igen
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Tack!steppen skrev:Kul o se dina snygga framsteg med bygget.
Måste va skönt o jobba med så pass schysst utgångsläge..
Bryt ihop o kom igen
Ja, jag har ju aldrig byggt något från grunden tidigare så här.
Det tar en jävla tid men jag känner nog fortfarande att det var rätt val istället för ett chassi som man måste börja med att rostlaga.
Sen är ju de modernare karosserna mer vridstyva än de gamla också
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fick hjälp av en polare att knacka till en ny brandvägg i 2mm alu.
Där nånstans står bygget idag
Där nånstans står bygget idag
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Modifierade dörrhängarna så att dörrarna går att ta bort på några sekunder samt testmonterade dem igen.
Passade även in alla sidorutor och gjorde även dem möjliga att ta bort på en kortare stund.
Sen var min tanke att åka M-Sport bakre stötfångare samt sidokjolar men efter lite funderande så ville jag testa att kapa en icke M-sport för att se hur det såg ut.
Tyvärr hade jag redan sålt min stöt för ett tag sen så fick tag i en begagnad, lyckligtvis i samma färg.
Personligen gillar jag stuket där arslet är stympat
Krockbalken som syns bakom ska tas bort och ersättas med rör.
Passade även in alla sidorutor och gjorde även dem möjliga att ta bort på en kortare stund.
Sen var min tanke att åka M-Sport bakre stötfångare samt sidokjolar men efter lite funderande så ville jag testa att kapa en icke M-sport för att se hur det såg ut.
Tyvärr hade jag redan sålt min stöt för ett tag sen så fick tag i en begagnad, lyckligtvis i samma färg.
Personligen gillar jag stuket där arslet är stympat
Krockbalken som syns bakom ska tas bort och ersättas med rör.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Drog fram bagageluckan och vinkelslipen och gick loss lite.
Kapade bort all dubbelplåt och ett hål för framtiden om kylarn flyttas bak någon gång.
Sen har wisefab som tillverkar styrvinkelkitet specat deras setup med att framvagnsbalken ska ligga 8cm från backen, på bilden är den 12,5cm ifrån så vet inte hur det ska gå fritt i hjulhuset om den ska sänkas ännu mer
Kapade bort all dubbelplåt och ett hål för framtiden om kylarn flyttas bak någon gång.
Sen har wisefab som tillverkar styrvinkelkitet specat deras setup med att framvagnsbalken ska ligga 8cm från backen, på bilden är den 12,5cm ifrån så vet inte hur det ska gå fritt i hjulhuset om den ska sänkas ännu mer
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fick hem mitt Optima YT batteri.
Inte det lättaste av batterier men väl beprövat och skönt att ha lite reservkraft till servo & fläktar.
Byggde ihop en liten batterilåda och en liten hylla för catchtank, batteri och servopump.
Inte det lättaste av batterier men väl beprövat och skönt att ha lite reservkraft till servo & fläktar.
Byggde ihop en liten batterilåda och en liten hylla för catchtank, batteri och servopump.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Har inte hänt så mycket med e90in den senaste månaden tyvärr.
Håller på att göra iordning min e46 328 för vinter/iskörning.
Men har plockat ur tankarmaturen och tagit bort original BTR samt pluggat hålet där.
Var iväg och hämtade en extra bottendel om det går åt helvete nån gång
Passade även på att handla en extra bakaxel med annan utväxling (3,08).
Håller på att göra iordning min e46 328 för vinter/iskörning.
Men har plockat ur tankarmaturen och tagit bort original BTR samt pluggat hålet där.
Var iväg och hämtade en extra bottendel om det går åt helvete nån gång
Passade även på att handla en extra bakaxel med annan utväxling (3,08).
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Har fortfarande inte hänt så mycket här.
Sålde av M3-style fronten och hittade en risig OEM M-sport pre-lci istället samt beställde en läpp till denna från Schmiedmann.
Bör se okej ut när den kommer ner på backen.
Har även fått mina skärmbreddare tillverkade så jag väntar på att de ska ankomma till Sverige.
Sålde av M3-style fronten och hittade en risig OEM M-sport pre-lci istället samt beställde en läpp till denna från Schmiedmann.
Bör se okej ut när den kommer ner på backen.
Har även fått mina skärmbreddare tillverkade så jag väntar på att de ska ankomma till Sverige.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Testmonterade fronten lite snabbt.
Kan nog bli bra i slutändan.
Nu ska lite mer plåtjobb göras och sen hitta någon som kan tänka sig att hjälpa till att måla eländet nånstans
Kan nog bli bra i slutändan.
Nu ska lite mer plåtjobb göras och sen hitta någon som kan tänka sig att hjälpa till att måla eländet nånstans