Projekt gangster
Jag hoppas han dyker upp för att hjälpa mig få fart på bilen till nästa helg, om det är möjligt.
Idag lyftes toppen på plats med hjälp av Peppe, Ecke och Nicke. Gick hyfsat smidigt trots en del små problem att lösa på vägen (tur man har flera motorer i delar som ligger och skräpar).
Idag lyftes toppen på plats med hjälp av Peppe, Ecke och Nicke. Gick hyfsat smidigt trots en del små problem att lösa på vägen (tur man har flera motorer i delar som ligger och skräpar).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag måste ha tillbaka min special-adapter för medbringaren på vevaxeln, så jag kan dra åt vevaxel-bulten - den ska dras med 40 kg så det krävs lite filurande.
Kvar på listan.. med tillägg
- Bygga ut plenumet på insuget för spjällflänsen, lämna in för svetsning
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Catchtanken ska få anslutningar, borras och gängas så fort jag handlat kopplingarna
- Härva till motorn
- Batteriet flyttas bak
Kvar på listan.. med tillägg
- Bygga ut plenumet på insuget för spjällflänsen, lämna in för svetsning
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Catchtanken ska få anslutningar, borras och gängas så fort jag handlat kopplingarna
- Härva till motorn
- Batteriet flyttas bak
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Kvällen började med att försöka se hur mitt fina spjäll skulle sitta på insuget men jag blev riktigt tveksam till slut Det blir troligen himla trångt när jag ska vinkla upp motorn lite så det är nog bäst att köra med standardspjället och vinkla upp motorn och sen försöka se vad man har för utrymme kvar.. så ikväll dök jag in i elektroniken istället.
Batterikabeln är nu dragen, måste låna mig verktyget för att klämma på ringkabelskor väldigt snart. Samtidigt drog jag en extra robotkabel för att dra in styrning till bränslepumpsreläerna. Rev rätt mycket i elsystemet i bilen också, tog bort den gamla stereoinstallationen och hittade lite underliga kablar som gått till separata knappar (som inte satt där från fabrik) för att styra spolarvätskepumpar och annat.
Mer än så vart det inte ikväll, men nu har man mer koll på elektroniksidan. Jag ska låna härvan och VEMS-boxen av Nicke Nyman så det blir inte så mycket spilld tid där men ändå ont om tid om jag ska hinna starta innan helgen.
Batterikabeln är nu dragen, måste låna mig verktyget för att klämma på ringkabelskor väldigt snart. Samtidigt drog jag en extra robotkabel för att dra in styrning till bränslepumpsreläerna. Rev rätt mycket i elsystemet i bilen också, tog bort den gamla stereoinstallationen och hittade lite underliga kablar som gått till separata knappar (som inte satt där från fabrik) för att styra spolarvätskepumpar och annat.
Mer än så vart det inte ikväll, men nu har man mer koll på elektroniksidan. Jag ska låna härvan och VEMS-boxen av Nicke Nyman så det blir inte så mycket spilld tid där men ändå ont om tid om jag ska hinna starta innan helgen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag ska ta med mig kameran till garaget imorrn så får jag dokumentera soppasystemet lite, det ser rätt smutt ut måste jag säga.
Det enda som man kan klaga på är att rören kanske kunnat ligga närmare plåten längs sparklådan, men det är inget att fundera över hoppas jag - besiktningen är 2008 nästa gång så jag får väl ta det den dagen ..
Ikväll blev det mest skitsnackat, tittade på och hjälpte Eric byta bussningar i framvagn på gröna faran, var ut å snöt med Peters '02, tjötade i garaget om ditt och datt, Jens har tydligen handlat en quad, Nicke var förbi med sin VEMS-härva och box, .. tiden går fort när man inget gör.
Ska handla skärringskopplingar och kopplingar till catchtanken imorrn, och försöka borra och gänga dit dom - för att sen montera ihop soppasystemet slutligen. Skulle bara slitit ut gamla pumpen ur min gamla 518 som står och rostar utomhus.
Det enda som man kan klaga på är att rören kanske kunnat ligga närmare plåten längs sparklådan, men det är inget att fundera över hoppas jag - besiktningen är 2008 nästa gång så jag får väl ta det den dagen ..
Ikväll blev det mest skitsnackat, tittade på och hjälpte Eric byta bussningar i framvagn på gröna faran, var ut å snöt med Peters '02, tjötade i garaget om ditt och datt, Jens har tydligen handlat en quad, Nicke var förbi med sin VEMS-härva och box, .. tiden går fort när man inget gör.
Ska handla skärringskopplingar och kopplingar till catchtanken imorrn, och försöka borra och gänga dit dom - för att sen montera ihop soppasystemet slutligen. Skulle bara slitit ut gamla pumpen ur min gamla 518 som står och rostar utomhus.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Grymt fränt projekt.
Hoppas allt flyter på.
Vad kommer du att köra med för kolvar (komp)?
Niclas
http://02mannen.wastegate.se/
Hoppas allt flyter på.
Vad kommer du att köra med för kolvar (komp)?
Niclas
http://02mannen.wastegate.se/
Tackar, det är rätt så snik men med rätt lösningar förhoppningsvis = fränt.
Till å börja med blir det original 3.0ans bottendel med en 2.8i (-82) insprutningstopp - originaltoppen strök ju med och var av den gamla kassa designen som lätt spricker precis som på M20. Med den nya toppen är den väl inte heller optimal att överladda men det är nog inga problem att ladda på upp till 1 kg med intercooler eller vatteninsprutning. Skulle tro att kompan ligger på 9.5:1 eller nåt sånt med rätt så kantiga förbränningsrum.
Tanken är att hinka ner en prepad motor sen, med smidda bubbla-kolvar (Mahle från Dalhems) och lite mer påkostad topp. Tänkte utvärdera konceptet först med snikmotorn, har ingen lust att bygga bort mig.
Till å börja med blir det original 3.0ans bottendel med en 2.8i (-82) insprutningstopp - originaltoppen strök ju med och var av den gamla kassa designen som lätt spricker precis som på M20. Med den nya toppen är den väl inte heller optimal att överladda men det är nog inga problem att ladda på upp till 1 kg med intercooler eller vatteninsprutning. Skulle tro att kompan ligger på 9.5:1 eller nåt sånt med rätt så kantiga förbränningsrum.
Tanken är att hinka ner en prepad motor sen, med smidda bubbla-kolvar (Mahle från Dalhems) och lite mer påkostad topp. Tänkte utvärdera konceptet först med snikmotorn, har ingen lust att bygga bort mig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra jobbat!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/