Projekt gangster

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3701
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Han hade iaf inte kapskivan monterad, så det kan inte sluta så illa ;)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mats A skrev:Mr mattias ser perverst glad ut med rondellen i hand , hur skall detta sluta tro :)
Ja, lite smått äckligt faktiskt. :)
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 01, 2004 3:30 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av powerpak »

Mats A skrev:Mr mattias ser perverst glad ut med rondellen i hand , hur skall detta sluta tro :)
Jag undrar bara när Mr Black dyker upp i Mattias garage..kan det vara därför han ser så glad/ full i fan ut?:lol:
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag hoppas han dyker upp för att hjälpa mig få fart på bilen till nästa helg, om det är möjligt. ;)

Idag lyftes toppen på plats med hjälp av Peppe, Ecke och Nicke. Gick hyfsat smidigt trots en del små problem att lösa på vägen (tur man har flera motorer i delar som ligger och skräpar).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gaspedalen löser vi ikväll eller tisdag! Troligen tisdag då den måste till Ludde på svetsning... (ALU)

Sen borde de "bara" va o slänga ihop! 8)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag måste ha tillbaka min special-adapter för medbringaren på vevaxeln, så jag kan dra åt vevaxel-bulten - den ska dras med 40 kg så det krävs lite filurande.

Kvar på listan.. med tillägg
- Bygga ut plenumet på insuget för spjällflänsen, lämna in för svetsning
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Catchtanken ska få anslutningar, borras och gängas så fort jag handlat kopplingarna
- Härva till motorn
- Batteriet flyttas bak
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

stefan är klar med lånet så jag meddelar honom att du behöver den
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kvällen började med att försöka se hur mitt fina spjäll skulle sitta på insuget men jag blev riktigt tveksam till slut Det blir troligen himla trångt när jag ska vinkla upp motorn lite så det är nog bäst att köra med standardspjället och vinkla upp motorn och sen försöka se vad man har för utrymme kvar.. så ikväll dök jag in i elektroniken istället.

Batterikabeln är nu dragen, måste låna mig verktyget för att klämma på ringkabelskor väldigt snart. Samtidigt drog jag en extra robotkabel för att dra in styrning till bränslepumpsreläerna. Rev rätt mycket i elsystemet i bilen också, tog bort den gamla stereoinstallationen och hittade lite underliga kablar som gått till separata knappar (som inte satt där från fabrik) för att styra spolarvätskepumpar och annat.

Mer än så vart det inte ikväll, men nu har man mer koll på elektroniksidan. Jag ska låna härvan och VEMS-boxen av Nicke Nyman så det blir inte så mycket spilld tid där men ändå ont om tid om jag ska hinna starta innan helgen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BeeMeR
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: mån okt 18, 2004 12:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av BeeMeR »

Låter kÖng de mattias.. se till att ha den iordning till åmsele...
Så kanske vi ses ;)

///zemrén
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Chefligt Mattias!

Vi kan nog fan hinna det dära med lite tur. Ring mig idag som vi pratade om, ska nog följa ditt råd och ta ett steg mot kvalité :)
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Några bilder sopparören osv? :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag ska ta med mig kameran till garaget imorrn så får jag dokumentera soppasystemet lite, det ser rätt smutt ut måste jag säga. ;)
Det enda som man kan klaga på är att rören kanske kunnat ligga närmare plåten längs sparklådan, men det är inget att fundera över hoppas jag - besiktningen är 2008 nästa gång så jag får väl ta det den dagen .. :roll:

Ikväll blev det mest skitsnackat, tittade på och hjälpte Eric byta bussningar i framvagn på gröna faran, var ut å snöt med Peters '02, tjötade i garaget om ditt och datt, Jens har tydligen handlat en quad, Nicke var förbi med sin VEMS-härva och box, .. tiden går fort när man inget gör. :lol:
Ska handla skärringskopplingar och kopplingar till catchtanken imorrn, och försöka borra och gänga dit dom - för att sen montera ihop soppasystemet slutligen. Skulle bara slitit ut gamla pumpen ur min gamla 518 som står och rostar utomhus.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Grymt fränt projekt.
Hoppas allt flyter på.
Vad kommer du att köra med för kolvar (komp)?

Niclas


http://02mannen.wastegate.se/
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tackar, det är rätt så snik men med rätt lösningar förhoppningsvis = fränt.

Till å börja med blir det original 3.0ans bottendel med en 2.8i (-82) insprutningstopp - originaltoppen strök ju med och var av den gamla kassa designen som lätt spricker precis som på M20. Med den nya toppen är den väl inte heller optimal att överladda men det är nog inga problem att ladda på upp till 1 kg med intercooler eller vatteninsprutning. Skulle tro att kompan ligger på 9.5:1 eller nåt sånt med rätt så kantiga förbränningsrum.

Tanken är att hinka ner en prepad motor sen, med smidda bubbla-kolvar (Mahle från Dalhems) och lite mer påkostad topp. Tänkte utvärdera konceptet först med snikmotorn, har ingen lust att bygga bort mig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat!
Skriv svar