whilliam skrev:Jag ställer motfråga i stället för att försöka förklara för femtielfte gången. Verkar som att Kadett4wd hänger med i resonemanget bättre, tyder detta på att han är mer kunnig än dig?
Består dina avgaser endast av en ljudpuls eller har även du en gasmassa som rusar fram i röret? Om du har båda, kommer dessa samtidigt på dina motorer?
Hur ska du kunna lära dig något om man inte kan diskutera med dig?
Svarar du inte på frågor så kommer vi ingen vart vilket antagligen passar dig perfekt.
Två personer med hemgjorda fysiska teorier förstår varandra givetvis bättre än vad de förstår
en person som försöker hålla sig till fysikens lagar.
Vad kommer först, tryckskillnaden eller flödet?
Det heter egentligen inte flöde utan partikelhastighet.
Pulsen håller ljudets hastighet och partikelhastigheten håller ungefär 0,4 Mach.
Dvs 40% av ljudhastigheten. Pulsen rör sig alltså 2,5 gånger snabbare än den snabbaste utgående partikelhastigheten.
Men det är mer komplicerat än så för den utgående pulsen ökar hastigheten på partiklarna där den passerar med ca 50 m/sek.
Likaså ökar den inåtgående undertrycksvågen partiklarnas hastighet utåt ungefär lika mycket.
Gasen kan inte börja röra sig förrän tryckvågen har talat om att det finns en tryckskillnad.
Så den första gasen som kommer ut med tryckvågens tryckfront är gasen som fanns i röret när ventilen öppnade.
Gasen ur cylindern har inte ens hunnit halvvägs då.
Tryckvågen är budbäraren och när man når ljudhastighet chokar hastigheten eftersom budbäraren inte kommer fram.
Tryckvågen kan nå en hastighet på 1,4Mach ut och 0,6 Mach inåt beroende på partikelhastigheten.
Vinkeln på primärrören in i kollektorn har inte med vinkeln att göra utan med hur man ska passa in 2 i förväg bestämda areor mot varandra.
Ju mindre man vill göra kollektorn desto brantare vinkel måste man ha på primärrören in i den.
Svårare så så är det inte.
Man brukar köra piporna roterande i tändföljd på ett 4-1 system.
På ett 4-2-1 system brukar man para så att man får 360 graders separering mellan pulserna.
På motorcyklar blir det svårt och där har man 180-540 grader istället.
Det ger nån skillnad som jag har glömt men jag har provat det på bil och det fungerade lika bra som 360-360.
Men det var med långa primärrör, ca 70 cm.
Det grenröret, ett 4-1 omgjort till 4-2-1 har jag fått bäst vridmoment och medeleffekt med av rören som jag testat hittills.
Erland