Helt klart best å gear så lite som mulig, men 2500-3000 er veldig lavt. Hvis du går et gear lettere så blir det 3500-4000. Da har du over 20% større moment på drivaksel. På en annen side : Hvis det ikke er vesentlig effekt å hente med mindre effektregister så er det selvfølgelig ikke noe poeng.
Jag har 2 ban 240. Den ena är enkel, har 2365cc och M47.
Den andra har allt, andra bromsar justerbar bromskraft, tät M47000, 2500cc osv.
Dom har samma maxeffekt och maxvrid men den med 2,5 motor har 700 varv tätare mellan max vrid och max effekt.
Bägge har 4,88 i bakaxeln.
På en raka måste jag använda 3 växlar på den med kortare register medan den andra kan växlas en gång eller köras i 3:an hela varvet.
Den som inte behöver växla är 2 sekunder snabbare per varv med samma däck.
Hvis moment og toppeffekt er samme så sier det seg selv at den med bredt register går bedre rundt banen. For å snu på det : Hvor mye mer effekt kan du få hvis du kan endre effektregister til 4 - 8000 + ?
Jag har provat det med, jag tappade 10 hästar under 4000 med ett annat grenrör och vann 6 hästar runt maxeffekt och uppåt.
1,5 sekunder långsammare per varv.
Det blir väldigt svårt att köra runt tvära kurvor med högt varv.
Mycket motorbroms om man släpper och mycket reaktion på gasen.
Om man kan ligga på en högre växel är det mycket lättare att hålla farten uppe och att få bra driv ut ur kurvan.
Sturup är ingen GP bana direkt, korta rakor och mycket kurvor.
Det man tjänar mest tid på förutom hög kurvhastighet är hög acceleration ut ur kurvor så att man snabbt får upp farten.
Mellanregistret är viktigare än toppeffekten men motorn måste orka varva ut.
Jag har 240 hästar vid 6800 varv men fortfarande 220 vid 8000.
6 hästar vinst på 240 är ju mycket mindre skillnad än 10 hästars tapp där man har 100 till 150 hästar.
Nå har jeg aldri kjørt Starup men den ser veldig kroket ut. Flere svinger der det sikkert går veldig sakte. Da får du godt betalt for bredt register. Har kjørt Knutstorp med TZ 250 . Veldig artig bane. Langsom 180 grader på toppen før du begynner ned bakken.
Sturup är extrem men Knutstorp har också bara en riktig raka.
Jag har kört precis under 1,08 på Knutstorp 2017 men fick inte kört där med den snabba Volvon 2018.
På Sturup har jag kört 1,07,5 2018.
Erland Cox skrev:Ja men hur många hästar ger din svängmassekompensering extra?
På en B20 med godkända delar för app K.
Och ur designar du en custom kam till t.ex. en app K B20?
Hur styr du upp kurvan? Max vrid och max effekt är bara 2 punkter på en lång kurva.
Erland
svängmasse korrigeringen ger eller tar ingen effekt den gör bara att hk neutrala från hur motorn accelirerar utan att blanda in vilken svängmsassa men har i en motor eller i bromsbänken.
går att mäta effekt på olika sätt jag föredrar denna men det fins andra man kan använda om man vill?
Rätt inställd ska väl effekten bli lika mellan statisk och svep?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox skrev:Svängmassekompenseringen lägger till den effekt som du förlorar genom att accelerera motorns rörliga delar.
Prova med och utan nu när du bromsar.
Erland
inte intressant för mig iallafall. man kan räkna på det om man vill? formeln vet jag har varit uppe tidigare i nån tråd...
patrik jo så är det (på alla "fabriks byggda mätutrustningar" för motor bromsning).
ja jag ser ingen anledning att forska i det, även om det flaxar nån tiondel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!