Gick och köpte mig en Volvo 142 med 230 16v rätt nyligen..
Men redan vid första provkörning efter hemkomst märker jag att den går risigt på låg och höglast, går snålt enligt lambdan vid snabba gaspådrag.
Påminner mig då om att jag fick syn på att det satt skum i tanken när jag tanka, rev ur skummet och rengjorde pumpar och spridare
Utan resultat.
Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Mer oftare snålt vid snabba gaspådrag (allt detta är obelastat).
Börjar efter det brainstorma allt möjligt..
Rycker ur vacuumslangen till mapsensor och wow! Skiten börjar beté sig mkt bättre.
Jaha mapsensorn är paj.. lånar en kompis box som är helt ny och testar igen och då går den precis lika risigt igen.. rycker vacuumet igen och då reagerar den inte på samma sätt.
Har aldrig under dom drygt 10 åren när jag skruvat med bilar känt mig så totalt hjälplös
*nya stift
*flödestestat spridare och ultraljudstvättat
*rengjorda filter i pumpar m.m
*generator provkörd i bänk
*alla reläer testade
*bytt spolar (separata vag spolar med wastespark)
*bytt lambdasond (ej lambda i sprut, endast extern med mätare)
Så nu känner jag att muskeln mellan öronen kokar så är det någon som har några bra idéer är det väldigt uppskattat
Mvh Richard
![Bild](http://i68.tinypic.com/24ljwvd.jpg)