Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Hej,
Håller på att bygga om en volvo 140 framvagn, dels har övre bäraren sänkt 40mm för att få camber gain (original lutar övre bärarmen nedåt mot kulleden och ger posetiv camber gain). Men den har också byggts om till kuggstång (Opel kuggstång bakom framvagnen). Har ett par frågor.
1.
Vet nån hur mycket bumpsteer en 140 har original? hade varit kul att kunna säga det som referens när man talar med folk som inte är jätte insatta i bumpsteer men som ändå lite fattar vad det handlar om. (om ni vet någon original bil med dubbla A-armar så är det intressant svårt att hitta vad bilar har original)
2.
Är detta vettigt på en bil som ska gå tämligen lungt på gata inte i närheten av en banbil
som det är nu har vi under 2mm bumpsteer per tum vid infjädring(vid första tum infjädring är det drygt 1-1.3mm(toe out) och vi andra tum infjädring går den mer eller mindre rakt upp tillbaks kanske 0.3mm(toe in)). Vid utfjädringen är första tum knappt 2mm toe in, dock sticker den iväg vid andra tum utfjädring kanske 3-4mm till (toe in) dock så ska det vara relativt OK att den sticker lite där, det är väl den minst relevanta delen? detta är alltså en bil som drivs med b20 den kommer nog inte sätta sig så mycket. enligt vår bess-man kan vi nog inte bli av med att den sticker där utan att ändra på nedre bärarminfästet. Därför känner vi oss nöjda här, eftersom det är en bil som ska köras tämligen lugnt på gata(mest landsväg). DETTA ÄR MÄTT 1 METER FRAMFÖR FRAMAXELN
3.
Hur kommer man fram till vad man ska ha för ackerman? som det är nu sitter kuggstången en bit bak och vi att akerman är på rätt sida(annars med 140 spindlar flippade så får man akerman åt fel håll) Vet inte om vi ska nöjas där? eller finns något sätt att räkna fram hur lågt bakom man ska sätta kuggstången? om vi nu har hittat ett bra läge för bumpsteeren kommer den påverkas av att man flyttar inre styrkulledsfästet i färdriktningen? bilen kommer gå med firestone diagonaldäck, så däcksidan är ju mycket mjuk, riktiga räjsbilar skiter dom ju i akerman för däcket vrider sig rätt när dom kör så hårt, Så det kanske inte är helt orimligt att tänka att akerman inte är av samma vikt med denna typen av däck? trots den relativt lunga körningen. Däckslitage är inget vi är oroade över däcken däcken vi har är ganska gamla och bilen kommer nog rulla såpass lite så att däcken blir för gamla och torrspruckna innan det är slut.
4.
bilen har också en grund caster på 6 grader (sedan går det att justera plus minus 1 grad i 140 framvagnen original). hur vet man om man har för mycket caster är det bara att den blir tungrattad? eller finns det någon annan anledning till att man inte vill ha för mycket caster? för tungrattad blir den nog inte, bilen kommer nog vara tämligen lätt över framvagnen pga att motorns remskiva sitter typ 350mm bakom framaxeln.
Håller på att bygga om en volvo 140 framvagn, dels har övre bäraren sänkt 40mm för att få camber gain (original lutar övre bärarmen nedåt mot kulleden och ger posetiv camber gain). Men den har också byggts om till kuggstång (Opel kuggstång bakom framvagnen). Har ett par frågor.
1.
Vet nån hur mycket bumpsteer en 140 har original? hade varit kul att kunna säga det som referens när man talar med folk som inte är jätte insatta i bumpsteer men som ändå lite fattar vad det handlar om. (om ni vet någon original bil med dubbla A-armar så är det intressant svårt att hitta vad bilar har original)
2.
Är detta vettigt på en bil som ska gå tämligen lungt på gata inte i närheten av en banbil
som det är nu har vi under 2mm bumpsteer per tum vid infjädring(vid första tum infjädring är det drygt 1-1.3mm(toe out) och vi andra tum infjädring går den mer eller mindre rakt upp tillbaks kanske 0.3mm(toe in)). Vid utfjädringen är första tum knappt 2mm toe in, dock sticker den iväg vid andra tum utfjädring kanske 3-4mm till (toe in) dock så ska det vara relativt OK att den sticker lite där, det är väl den minst relevanta delen? detta är alltså en bil som drivs med b20 den kommer nog inte sätta sig så mycket. enligt vår bess-man kan vi nog inte bli av med att den sticker där utan att ändra på nedre bärarminfästet. Därför känner vi oss nöjda här, eftersom det är en bil som ska köras tämligen lugnt på gata(mest landsväg). DETTA ÄR MÄTT 1 METER FRAMFÖR FRAMAXELN
3.
Hur kommer man fram till vad man ska ha för ackerman? som det är nu sitter kuggstången en bit bak och vi att akerman är på rätt sida(annars med 140 spindlar flippade så får man akerman åt fel håll) Vet inte om vi ska nöjas där? eller finns något sätt att räkna fram hur lågt bakom man ska sätta kuggstången? om vi nu har hittat ett bra läge för bumpsteeren kommer den påverkas av att man flyttar inre styrkulledsfästet i färdriktningen? bilen kommer gå med firestone diagonaldäck, så däcksidan är ju mycket mjuk, riktiga räjsbilar skiter dom ju i akerman för däcket vrider sig rätt när dom kör så hårt, Så det kanske inte är helt orimligt att tänka att akerman inte är av samma vikt med denna typen av däck? trots den relativt lunga körningen. Däckslitage är inget vi är oroade över däcken däcken vi har är ganska gamla och bilen kommer nog rulla såpass lite så att däcken blir för gamla och torrspruckna innan det är slut.
4.
bilen har också en grund caster på 6 grader (sedan går det att justera plus minus 1 grad i 140 framvagnen original). hur vet man om man har för mycket caster är det bara att den blir tungrattad? eller finns det någon annan anledning till att man inte vill ha för mycket caster? för tungrattad blir den nog inte, bilen kommer nog vara tämligen lätt över framvagnen pga att motorns remskiva sitter typ 350mm bakom framaxeln.
mvh! Jonathan Hall
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 934
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Jag kan inte så mycket om styrgeometri, men jag tror inte kuggstångens placering påverkar ackerman?
Vet att det finns en del originalbilar med rätt kraftig bumpsteer, men hur mycket det kan bli innan det påverkar på en vanlig gatubild vet jag inte.
/Peter
Vet att det finns en del originalbilar med rätt kraftig bumpsteer, men hur mycket det kan bli innan det påverkar på en vanlig gatubild vet jag inte.
/Peter
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Lite grovt att säga kuggstångens placering kanske, inre P-ändans placering påverkar ackerman, ju mer man flyttar bak det fästet(konan) ju mer akerman får man eller ju mer styrlederna är vinklade bakåt ju mer ackerman får man.
mvh! Jonathan Hall
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 934
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Då förstår jag vad du menar.
Går det att lösa med en bultad styrarm?
Rejsa.se har ju en lista på hur olika åtgärder påverkar om det blir för mycket /lite. Hittar den bara inte.
/Peter
Går det att lösa med en bultad styrarm?
Rejsa.se har ju en lista på hur olika åtgärder påverkar om det blir för mycket /lite. Hittar den bara inte.
/Peter
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Den är bultad nu och temporät upphängd sedan när vi hittat exakt rätt svetsar jag ihop det. Vad har du för styrning/framvagn i din amazon? ser nått om elservo i din tråd, har du bara servo eller har du byggt om mer? amazon framvagnen är ju ganska lik 140. Jag lägger upp nån bild på hur det ser ut senare ikväll.blackadder skrev:Då förstår jag vad du menar.
Går det att lösa med en bultad styrarm?
Rejsa.se har ju en lista på hur olika åtgärder påverkar om det blir för mycket /lite. Hittar den bara inte.
/Peter
mvh! Jonathan Hall
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Mina kommentarer;
1. Jag har aldrig mätt på en original 140...
2. Ligger du inom 2 mm på 1 meters avstånd är det inte märkbart. Alltså helt OK!
3. "Ska ha" beror på men som du beskriver bilens användningsområde är den nog trevligast med 100% ackermann men så länge det är åt rätt håll kommer ni knappast uppleva det som ett problem. Smala däck hjälper.
4. "För mycket" är också en funktion av KPI men annars är det mest tungstyrdhet man upplever. Men samma sak igen, smala däck hjälper...
Gustaf
1. Jag har aldrig mätt på en original 140...
2. Ligger du inom 2 mm på 1 meters avstånd är det inte märkbart. Alltså helt OK!
3. "Ska ha" beror på men som du beskriver bilens användningsområde är den nog trevligast med 100% ackermann men så länge det är åt rätt håll kommer ni knappast uppleva det som ett problem. Smala däck hjälper.
4. "För mycket" är också en funktion av KPI men annars är det mest tungstyrdhet man upplever. Men samma sak igen, smala däck hjälper...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Om du har max toe-out vid en tum infjädring kanske du borde flytta upp styrväxeln en tum, alternativt sänka styrarmarna en tum, och testa igen.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
okej, det är inte 2mm genom hela rörelsen som sagt sticker den iväg vid andra tum utfjädring men det ska ju inte va så noga det är första tum infjädring man jagar för att få stabilitet vid inbromsning och höghastighetskörning(Om jag fattat det hela rätt). Och smala däck är i allra högsta grad! kontakt ytan är nog ca 100mm bred (minns inte exakt) så det låter ju bra! Vi vet att ackerman är på rätt håll, höger hjulet svänger mer åt höger än åt vänster. men hur vet man hur mycket man ska ha? räknar man på det eller?therealpinto skrev:Mina kommentarer;
1. Jag har aldrig mätt på en original 140...
2. Ligger du inom 2 mm på 1 meters avstånd är det inte märkbart. Alltså helt OK!
3. "Ska ha" beror på men som du beskriver bilens användningsområde är den nog trevligast med 100% ackermann men så länge det är åt rätt håll kommer ni knappast uppleva det som ett problem. Smala däck hjälper.
4. "För mycket" är också en funktion av KPI men annars är det mest tungstyrdhet man upplever. Men samma sak igen, smala däck hjälper...
Gustaf
Jo helst vill man ju att toe outen ska öka mer ju mer infjädring, men höjer vi den mer så kommer den toea in mer vid första tum infjädring och och jätte mycket vid andra tum infjädring, efter första tum är det extremt lite toe in nästan icke mätbart med våra instrument(laserpekare och millimeterpapper) 0.1-0.3 mm går nästan helt rakt och så mycket kompression är det ju sällan.Guson skrev:Om du har max toe-out vid en tum infjädring kanske du borde flytta upp styrväxeln en tum, alternativt sänka styrarmarna en tum, och testa igen.
Guson
mvh! Jonathan Hall
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Min tanke var att du skulle få toe in som ökade lika mycket upp som ner från ride height. När du hittar den punkten kan du förlänga styrväxeln något och korta styrstagen (inte styrarmarna) motsvarande längd så borde du få mindre toe-förändring och slippa toe-out helt.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Man får rita ut linjerna för att se om man har 100% Ackermann;
Det ligger även något Excelark på rejsa.nu som ska beräkna men det kräver rätt mycket input.
Gustaf
Det ligger även något Excelark på rejsa.nu som ska beräkna men det kräver rätt mycket input.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 934
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Originalbredd.Lillen skrev:Är den breddad eller med orginalbredd?
Tack!blackadder skrev:Hittade den: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
mvh! Jonathan Hall
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Nej, övre länkarmen är ned flyttad 40mm (minns inte exakt kan mäta på jiggen sen) vet ej hur mycket detta har påverkat bumpsteeren(Gustav kanske vet?). Vi gjorde det för att få camber gain. original på 140 får man postetiv camber vid infjädring, framvagnensgeometrin är medvetet "felkonstruerad" för att bilen skulle understyra så man frontalkrocka(för 140 var den första bilen med en riktigt krocksäker kaross) istället för att få sladd. Men det är no bueno för väghållningen. Enligt vår SFRO bessman blir det nog svårt att få bättre utan att flytta nedre infästningen vilket är SKIT JOBBIGT!Lillen skrev:Original infästningar för länkarmar?
mvh! Jonathan Hall