Hydraulbroms vilken ventil?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

Hallå där

Jag funderar på att bygga en bromsbänk till snöskoter.
Har kommit över en hydraulmotor som kommer flöda ca 700 l/min vid maxvarv.

Trycket blir max 250 bar.

Jag har tittat runt en hel del på ventiler, både manuella och solenoidstyrda men hittar inte riktigt det jag behöver.

Någon som har tips på passande ventil eller en idé hur man kan lösa detta?


Hälsningar
Glenn
Glenn Terneborg
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

Kan tillägga att jag kommer använda yourdyno som system till bromsen.

Någon som har erfarenhet av Kina ventiler? Tex denna

Https://s.click.aliexpress.com/e/c33mqQeU
Glenn Terneborg
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av Bassek »

Vad är det för en hydraulmotor du kommit över?? 700l/min är en ganska stor sak, borde vara 3"anslutningar på den, du hittar inga ventiler eller ens slangar till det flödet och trycket i konsumentledet. Vad får du för varvtal? Och tänk på att det är en pump du skall ha, inte alla motorer som går att driva som pump utan ombyggnad.
Inte för att vara negativ, men jag tror att det blir billigare att köpa en färdig vattenbroms än delar till ditt projekt, och mycket bättre.
MVH Basse
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

Det är en Parker gearmotor med dubbla hus. Minns inte beteckningen på den. Har en pdf fil som jag kan länka till senare.
Tror det sitter 1" anslutningar eventuellt 1, 1/4 på den så 700 l/min är väl under högt tryck skulle jag tro. Ska kolla upp detta.

Vem säljer vattenbromsar och varför skulle det fungera bättre än en hydraulbroms?
Glenn Terneborg
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

Kan tillägga att varvtalet är 2400 rpm och deplacement 268.8 cm3 om jag minns rätt. Dvs 645 l/min
Glenn Terneborg
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

PGM076B878*BY*AB*20-****AB*20-1 är beteckningen på motorn.

1, 5/8 - 12 gänga på anslutningar.
1, 1/4 om man ska använda rör.

Motorn kan användas till pump står det.


https://www.parker.com/literature/Gear% ... 5_0708.pdf

Så motorn ska fungera bra att använda som pump . Är bara ventilen som är ett bekymmer. Tror jag ska prova en från Kina om jag inte kommer över en lämplig begagnad.
Glenn Terneborg
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av Bassek »

Jo, men det står max flöde 128GPM=480l/min och då är den nog inte så effektiv samt max 3000psi=210bar. Det kommer att bygga ohyggligt med värme om du inte kan ha ventiler etc direktmonterat på motorn samt ett rejält kylsystem. Det stora problemet blir nog oxå att hydraulik har en inbyggd "tröghet" pga oljan som rinner "trögt". Att hitta ventiler till din installation är ju som du skriver ett problem samt att det blir problem med rör och kopplingar då du bör ha större än 38S till det flödet, och det är inte standard i handeln samt då ventiler som klarar flödet, man kan ju ha flera, men t:n etc kommer att strypa flödet för mycket. Oljan ska inte förflyttas snabbare än 3m/s på trycksidan samt 1m/s på matarsidan. Max arbetstemperatur på hydraulolja är 70grader
Ditt system ger 12L/s=3" rör för att komma under 3m/s på trycksidan, ock 3" rör som klarar 250bar är inte lätt att hitta och på kylsidan blir det 5" rör samt kylare etc
Förstår du nu storleken av ditt projekt? Det är inte försvarbart att ge sig på det, tycker iallafall jag.
MVH Basse
low
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör aug 08, 2009 12:53 am
Ort: Nyköping / Eskilstuna

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av low »

Baserat på 480L/min och 210 bar så hamnar det på 200kW som mest.
Varvtal ska du nog kolla närmare på beroende på vad som ska bromsas.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
PV 62a
240 glt med b204ft
740 glt16v
960 92a b234ft
960 96a 3.0 24v
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

Bassek skrev:Jo, men det står max flöde 128GPM=480l/min och då är den nog inte så effektiv samt max 3000psi=210bar. Det kommer att bygga ohyggligt med värme om du inte kan ha ventiler etc direktmonterat på motorn samt ett rejält kylsystem. Det stora problemet blir nog oxå att hydraulik har en inbyggd "tröghet" pga oljan som rinner "trögt". Att hitta ventiler till din installation är ju som du skriver ett problem samt att det blir problem med rör och kopplingar då du bör ha större än 38S till det flödet, och det är inte standard i handeln samt då ventiler som klarar flödet, man kan ju ha flera, men t:n etc kommer att strypa flödet för mycket. Oljan ska inte förflyttas snabbare än 3m/s på trycksidan samt 1m/s på matarsidan. Max arbetstemperatur på hydraulolja är 70grader
Ditt system ger 12L/s=3" rör för att komma under 3m/s på trycksidan, ock 3" rör som klarar 250bar är inte lätt att hitta och på kylsidan blir det 5" rör samt kylare etc
Förstår du nu storleken av ditt projekt? Det är inte försvarbart att ge sig på det, tycker iallafall jag.
MVH Basse
Jag förstår att det är mycket men samtidigt behöver man inte dimensionera enligt hydraulikens lagar. Detta system kommer användas i sekunder och inte kontinuerligt i månader :) .
Vart får du fram 480 l/min? det jag hittar är 303 l/min för 1 st pgp 076 och min har 2 sektioner. dvs 606 som pump. Dock så har motorn 2 hastigheter så antar att high torque är med 2 sektioner och halva max varvtalet dvs endast 1200 rpm så inte flödet ökar ? sen high speed är endast med 1 sektion? eller hur brukar dessa motorer vara uppbyggda?
om fallet är så kommer inte pumpen att räcka till.
Senast redigerad av goliat8 den sön aug 18, 2019 7:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Glenn Terneborg
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

low skrev:Baserat på 480L/min och 210 bar så hamnar det på 200kW som mest.
Varvtal ska du nog kolla närmare på beroende på vad som ska bromsas.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

varvtalet är 2400 rpm och jag kommer dreva upp pumpen 4 ggr för att nå ca 10 000 rpm på motorn.
Glenn Terneborg
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av Bassek »

Ok, kollade lite mera på detta.
Din motor har alltså 2 in och utgångar för olja?
Det ger 2 x 303l/min som max går att flöda igenom, men effektivt skulle man kunna gissa på max 200l/min för att det skall gå att kontrollera, du vill väl att det ska gå att gasa upp drivkällan obelastad?
Det ger ca 1700 rpm på pumpen. då skulle det räcka med 38s rördelar vilket är kommersiella grejjor, dock dyra.
Max tryck på PGM076 med 2" drev är 2500psi=172 Bar, och dom gillar inte övertryck, det kan jag lova
Till detta skulle det nog gå att hitta ventiler, effektivt ska du nog inte räkna med att någon ventil klarar mer än 100l/min = du behöver 4st, skulle nog gå att få fram överkomligt.
Projektet är nog görbart, men du kommer nog inte över 100kw i bromseffekt, för något går snabbt fel om man överbelastar och några hundra liter hydraulolja utblåst i bromsrummet, kanske på ett varmt grenrör slutar snabbt i katastrof.
MVH Basse
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

den har endast 1 in/utgång därav jag skulle tro att vid lågväxel används bägge motorerna och högväxel endast 1 motor för att begränsa flödet?. gasa upp motorn obelastad är önskvärt men samtidigt skulle jag kunna frikoppla bromsen eftersom jag ska bygga någon form av utväxling för att kunna använda mig av en mindre ventil.
Denna motor har använts med 210 bar kontinuerligt tryck (dvs över rekommendation), dock vet jag inte vad tryckfallet var då. säkerhetsmarginalen bör vara en bit över 172 bar.
självklart finns det risker och nackdelar och inget är bestämt att jag måste använda denna motorn.
har tittat en del på retarders men de är sjukt dyra för detta projektet.
Glenn Terneborg
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av Bassek »

Ok, då är vi tillbaka på max flöde 480l/min, troligen vid tryckfall på 10%, då krävs det ca 10-20kw för att driva den utan motstånd vid ca 1500rpm.
MVH Basse
goliat8
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: fre jun 19, 2009 10:00 am

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av goliat8 »

köpte mig en land and sea broms istället anpassad efter snöskoter. men hade varit kul att byggt något med hydraulik också :)
Glenn Terneborg
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Hydraulbroms vilken ventil?

Inlägg av Bassek »

Bygg en moppebroms av den! Då hamnar du på rimliga flöde och tryck. Växla den så den varvar 500-1000rpm max så kommer du ner på rimliga flöden och tryck, samt kunna tomvarva någorlunda lätt.
MVH Basse
Skriv svar