Fråga ang startvarv på svep

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av JE Jr »

Hej!

Kanske jättedum fråga men varför börjar ofta svepen ovanför 2000-2500rpm vid bromsningar? Att man inte ligger på låga varv om man vill acca är jag ju med på, men känns som insvängningseffekter etc så blir det närmare 3000rpm innan man kan lita på grejjerna eller? Ingen intresserad av lågvarvsegenskaper?

MVH
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Matti johansson »

Under 3 handlar det mer om att det ska funka, många sugmotor er, särskilt med förgasare blir tjuriga nertill så det är ointressant att mäta.
Gatåkarna med snigel e ju mest intresserade av att ligga på varvstop.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av dundersmurfen »

Jag brukar börja på 1500. Men såklart börjat och slutar man så man får kört där man för tillfället är intresserad av
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Erland Cox »

Jag vill också gärna starta så lågt som möjligt så svepet hinner stabilisera sig.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Erland Cox »

Ett problem med stora Weber är att det är svårt att starta från låga varv utan att väta stiften.
Det får bilen att misstända genom svepet så att även lambdan blir fel, den vosar magert.
Normalt när man kör står man ju inte på tomgång en längre stund och sveper sen.
Om man motorbromsar så blir Weber förgasare magra så det krävs mer lågfart och accpump för att bilen ska fungera på bana ån i bänken.
Nedan ett trst med svep från 1500 och 2000 varv.
Ju högre varv man startar på desto mer effekt får man, har du också sett detta Matti?

Bild
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av »

I motorbromsbänk brukar ju en motor kunna ge nån hk mer om man kör flera pull på raken tex 3 snabba pull kan ge 195 196 och 196,5 hk som sedan upprepar sig om motorn får stå på tomgång en stund.
Hur blir det om du gör ett pull på 1an och belastar mot bakbromsarna för lagom sveptid sedan direkt lägger i 4an och gör ett vanligt svep
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Erland Cox »

Problemet är att det tar ett bra tag att få ner varvet på rullen.
Jag motorbromsar ner farten på den men det tar för lång tid jämfört när man kör på bana.
Kanske hjälper att lägga bilen i friläge och låta den gå på 6000 varv ett tag innan man drar ett pull?
Jag ska prova nästa gång jag kör.
Ska prova att starta på ännu högre varv med och se.
Jag kan köra flera pull i rad från samma varv och dom ritar kurva i kurva.
Det är startvarvet som gör skillnaden.
Körde 2 pull efter varandra på de ovan från 1500 och 2000 och dom blev väldigt lika.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Matti johansson »

Ja men när körs en tävlingsmotor på dom varven?. Jag startar mina svep vid 2500 eller 3000 rpm. Beroende var den trivs,.
Men det är en stor skillnad på min o din bänk med. Du har en ren inertiabänk o min e bromsad, Mina svep börjar med att bänken låser varvtalet i tre SEK sedan sveper den med 600rpm/s.
O i starten när bänken låser får man använda känsla på vilket gaspådrag motorn tål.
Man hör ju om han vill feta på sig. Inte alltid gasibött funkar.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Erland Cox »

Trampar jag för hårt så funkar det inte heller.
Tar nog 1000 varv till gasen i botten.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av »

Går det inte göra som jag skrev och bromsa med bilens bromsar för lagom sveptid på 1ans växel först sen lägga i 4an och göra ett svep med mätning för att ha fått belasta motorn hårt ett tag direkt innan.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Matti johansson »

Jo du kan "rensa" genom ett par torrvarvningar med, men börjar man för långt ner "surar" han på sig iallafall.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Kadett4wd »

Jag anser att man alltid ska försöka köra samma sveptid om det går, på inertiadynos får man labba med utväxlingar, hjulstorlek etc etc.

På en bromsad dyno är det extra viktigt eftersom dynon inte riktigt kan skilja på statiskt tryck och dynamiskt på lastcellen.
Om man överdriver, en kort pull över flera tusen rpm ger något som kan liknas vid ett släggslag på lastcellen och ett längre pull ger en långsam kraft på cellen.

Lika viktigt är att se till att ha hög upplösning på dynorullen om det skiljer mycket i varv rullen snurrat per pull.
Om man har en impuls per varv som dynomite arbetar bäst vid kan man få VÄLDIGT inexakta siffror på korta pull eftersom det blir inte mycket data att beräkna, för att överdriva: om pullet är så kort att dynoaxeln bara snurrar 20 varv på ett pull har man bara 20 mätpunkter som dynon ska räkna på.
Om man istället haft 10 impulser per varv så hade dynon haft 200 punkter att beräkna.
Absolut värst(och typ omöjligt) är ju om pullet är över innan impulsen passerat två ggr, man har således inget medelvärde mellan två impulser att räkna på.

På tvåtaktarna här hemma brukar jag försöka hålla pullen till ca 700-900rpm per sekund.
Men håller i skrivande stund på att bygga om dynon till fler impulser per varv då jag ser problem vid variotormaskiner om man startar pullet från stillastående rulle.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Fråga ang startvarv på svep

Inlägg av Matti johansson »

Absolut är det så, tror jag har 32 mätpunkter per varv.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skriv svar