Precis, det är lite lustigt hur folk vill kosta på massa pengar oavsett om resultatet blir perfekt eller inte, det är lite som att vilken expert som än kollar hur kunden vill trimma så "ska ändå kunden testa först" med grejer som inte riktigt stämmerJ00r skrev:whilliam jag citerar dig "Här, en EFR att jämföra med: Notera speciellt verkningsgraden vid låga laddtryck (0.2-0.6 bar) och effektnivåer kring 150Hp"
Jag tog ju självklart upp den för att det var den du valde som exempel. Vi körde även utan wastegate då gav den 0.2bar laddtryck och 200hästar. En jämförelse t04e mot en 6758 på samma motor i en bänk hade varit kul,vet jag vilken jag hade valt iaf. Jag varken vill eller behöver din hjälp för att välja turbo.
Sen tycker jag att man alltid komma ihåg att endel vill spendera mycket pengar på motorer;)
Skrev i en post ovanför hur resultatet skulle bli vid jämförelse, om man väljer EFR så ska man ha extra pengar till att renovera den för, det är väldigt "risky" att sätta den på nytillverkat grenrör för det är jättevanligt att små partiklar följer med in i turbin vid första körningarna och en Ti-Al turbin är oerhört skör (och dyr).
Kollar du på ett gäng begagnade turbos så är det jättevanligt med små hack i turbinens inducer, problemet är att en Ti-Al blir det inte gärna hack på utan den "exploderar".
En rätt matchad EFR funkar kanonfint men just det exempel du tog upp så hade T04 varit en bättre match så länge laddet hållits lågt.
"Utan wastegate" tolkar jag som öppen wastegate och så blir det ju konstigt att jämföra, allt beror ju på hur stor den är och hur den är placerad.
Här, ett exempel utan wastegate: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... on#p691305