Jo jag vet att du är insatt i det här....
Men avgastryck är givetvis bra att veta för att få hela bilden, plus hur vass kammen är, nockvinkel och hur den är ställd.
Och dwellen hade du givetvis också koll på ?
Några till andra relativt enkla problem finns det väl som kan ge såna där symptom, t.ex en snäll kam som står avancerad och trycker ut avgaserna i plenumet på lite högre varv, så sprutet tror att laddtrycket ökar och lägger bränslet efter det... Gör då givetvis att motorn går fett också. Men att bara dra ner på bränslet brukar inte hjälpa annat än mot den låga lambdan. Kan även tänka mig att WGn inte flödar tillräckligt och att det i princip inte syns så mycket på laddtrycket om turbon inte orkar bygga mer tryck, men att mottrycket kan åka iväg. Liknande problem men annan orsak.
Ett till enkelt förslag kan jag bjuda på
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
om lagren i turbon börjar tröga vid höga laddtryck och/eller flöden (varvtal egentligen) kan man också få den typen av effekter. Har sett det på både glidlagrade och kullagrade. Det måste inte alltid vara tydligt glapp i lagren för att det skall bli så. Men då följs laddtryck och effekt åt nedåt i dippen.
Men är det inget av den typen av generella/praktiska/hårdvaruproblem så kanske man behöver vara på plats och gräva i installation och programmeringen för att få fler idéer.
Har du förresten någon fungerande 4wd-bänk nu för tiden ??