Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

En plats för olje-brännare!
phaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör dec 06, 2014 12:11 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av phaven »

Det med mange prosjekt kjenner jeg så altfor godt til ja :-)
Har en kompis som fikk laget program på original motorstyrning til 525tds med 12mm plunger (pumpkolv?)&brenslehovud fra cummins 5,9.Prgr.ble laget av en tidligere bmw tekniker som nå selger oppdateringer til bmw diesel.Han brukte og vnt turbo fra 530d m57

Mvh Petter
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av dundersmurfen »

Låter intressant det :thumbright:

Nä vad menar du nu, många projekt.. Vem skulle ha det :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Jag fick upp ögonen för dieseltrim när jag insåg att BMW la ner V8 och V12 i dieselutförande för att de lärt sig optimera dieselmotorer och då räckte deras 3-liters sexa till alla behov med råge. De använder nu samma motor (N57) från det normala 193hk och 400Nm till 380hk och 740Nm!!
De använder bara små turboaggregat...ett, två eller tre st!!
Jag har tittat en del på den turbon du nämner, GT2556V men den är ju ungefär samma storlek som den GT25 som redan sitter på M51. Det skulle ju vara ifall man kör med två sådana och får till en bra styrning på VNT. Jag trodde man kunde köra med mekanisk styrning med laddtrycket bara men det är visst mer avancerat än så har jag förstått.

Tittar man lite historiskt så utvecklades inte dieselmotorn nånting alls på 100år fram till 1989 då VW presenterade sitt TDI-system i Audi 100. Ordet "revolution" är slitet men passar ganska bra här. Saker som flerstegsinsprutning och mapbar timing gjorde att personbilsdieslar blev accepterade och började ta över i Europa. Problemet var att det inte fanns några pionjärer kvar utan det var helt obruten mark att lära sig mappa dieslar. Det tog ca 10år till med utveckling och insikter innan det började spruta effekt ur bitarna och idag är det som sagt så pass långt kommet att man kan downsiza och ändå få brutalt med effekt ur grejorna. Lastbilsindustrin som varit helt dominerande de första 100 åren har halkat efter nu och tar in massor av lärdomar och kunskap ifrån sina personbilskollegor.

Det finns inte på min karta att gå tillbaka till stenåldern igen med mekanisk dieselpump!!! :thumbdown:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
phaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör dec 06, 2014 12:11 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av phaven »

Mekanisk styrt dieselpumpe er vel en ok metode å få mye effekt,men da må pumpen være sett opp i benk og pumpebyggeren må vite hvilke bruksområde motoren har.
Dieselmeken her på forumet er en slik som jeg ville brukt til å få"tunet" pumpen til å oppføre seg som ønsket ellers er det ett "kompromiss".
Hadde en volvo 245 med bmw 524td-m21 på slutten av 90tallet med mekpump og intercoler,3tums eksos og lite større kompressordel(Trim 60 Cosworth T3)
Den gikk ok og den fikk pris som raskeste dieselbil på rudskogen 1999 1/8 mile :10,69sek 107km/t
(det var ikke så mange som kjørte diesel den gangen.men 2stk Audi A6 chiptrimmad og en MB 290td fikk
pisk av en gammel volvo245 :hihi: )

Min interresse for dieselmotoren ble til da eg var mye på arbeidsreiser med en kolega med en bmw524td E28
og oppdaget det fine draget og turtallsvilligheten til den motoren ,og jeg arb. på bergen diesel
sin utviklingsprøvestand. Bjørn var og er enda Ingeniør og jeg var Mekaniker.
Eg husker vi fikk en AVL Indimaster ,den kunne måle x antall kanaler eks;forbr.trykk mot veivgrader.
og dette var samme utstyr som bilfabr. i europa brukte på samme tid,meget interesant,det ble diskutert mye motor :shock:

mvh Petter.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

BMWs M21 och M51 är ju Virvelkammar-dieslar dvs förkammaren skapar styrda virvlar in i förbränningsrummet. M51 har dessutom virvelfenor på kolvarna som skapar dubbel swirl.
Det gör dem ganska varvvilliga jmf med vanliga förkammardieslar och direktinsprutade dieslar.

Eftersom den "mekaniska pumpen" VE37 är exakt likadant uppbyggd som dess elektroniska efterträdare VP37 så kan man använda samma pumpelement och "trimma" pumpen exakt likadant...MEN man får möjligheten med mappning på köpet!

Dieselmeken bygger om VP37-pumpar med. Det finns gott om filmer på Youtube om det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av zurfer »

intressant projekt!

började söka lite om detta med, hittade en sida, kanske inte om direkt om att bygga en ecu utan mer om hur motorn o ecu fungerar tillsammans. kanske kan vara till nytta :)

https://sites.google.com/site/vagecumap ... ne-control
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av dundersmurfen »

Jag tror det skulle funka alldeles utmärkt att köra en sån pump med ett maxxecu mini. Man kan ju göra egna tabeller för upplägget blir ju inte riktigt så som det är tänkt att funka
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jeeens
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 03, 2009 5:04 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Jeeens »

Finns en från Island som har tagit fram egna ECU'n till en rad olika inprutningstyper.
Där han bland annat har en som från början var tänkt till att styra Mercedes OM60x elstyrda dieselpumpar. Men han har gjort om programvaran så att man nu även kan styra VP37 pumpar med den.

https://controls.is/shop/dsl1

Han har för övrigt också nyligen tagit fram en ECU till commonrail motorer med solenoid injektorer.
Som man kan få i plug and play utförande till tidiga modeller av Mercedes CDI motorer.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Pacman »

Jo Baldur Gislason Har man ju hållt ett öga på :hihi:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jeeens
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 03, 2009 5:04 pm

Re: Eftermarknadssprut till VP37 fördelarpump?!

Inlägg av Jeeens »

Ja, han Baldur är en finurlig typ. Använder hans DSL1 ecu till min Mercedes OM605 och köpte alldeles nyss hans nyutvecklade ecu för cdi motorer för att använda till en Mercedes OM611. Måste bara få tag på någon lämplig kaross att sätta cdi motorn i.
Skriv svar