Kadett4wd skrev:Det här med överberikning kan jag inte hålla med om på en sugmotor iaf.
Effekten kommer i dem då man törs köra sprit lite lite fetare än stökio bara.
Men!
Luftkylda motorer typ tvåtaktare, de vill gå lite fetare för att nyttja den lite mer kylande effekten.
Jag gjorde ett test med min tvåtakt mettis maskin, jag tog väck kylningen i toppen, och den ville då plötsligt ha jäkligt mycket mer soppa för att ens börja gå bra.
Här svarar du lite åt dig själv, avgastempen förändras mindre när man inte överberikar, den håller sig alltså mer likvärdig mellan bensin/E-85 när man kör magert (som du erfarit ger bäst effekt)Kadett4wd skrev:Den gav mindre effekt, MEN!
Tvåtaktare är ju väldigt beroende på vad som sker i pipan, blir tempen fel där så barkar allt iväg åt fanders.
Hann dock inte justera tillbaka till mina 69hk igen, vevlagret skar, kom bara till 62hk
Men det kändes så svårt att jag har återställt kylning i toppen nu.
Frågan är om du testat med andra grenrör? En välflödande 4-taktare har många fler likheter med 2-taktaren än en "svenssonmotor" och de kallare avgaserna ger lägre Mach-tal.