borra till vipparmsbrygga??
borra till vipparmsbrygga??
Hej¨
Jag har fått tag på en steg 4 topp där jag behöver borra upp till m10 till vipparmsbryggan och undrar om de e nått speciellt jag ska tänka på?? en hålet har ju ett extra hål till oljan nått ok fundera på där?? en annan fråga har steg 4 topp med 46-38,5 ventil, Fajs 48, borr antingen 2.1l eller blir strokat 2460cc, extraktor, undrar vad för kam som rekommenderas,, har tittat på antingen h3, eller tg992???
mvh Jerry
Jag har fått tag på en steg 4 topp där jag behöver borra upp till m10 till vipparmsbryggan och undrar om de e nått speciellt jag ska tänka på?? en hålet har ju ett extra hål till oljan nått ok fundera på där?? en annan fråga har steg 4 topp med 46-38,5 ventil, Fajs 48, borr antingen 2.1l eller blir strokat 2460cc, extraktor, undrar vad för kam som rekommenderas,, har tittat på antingen h3, eller tg992???
mvh Jerry
Re: borra till vipparmsbrygga??
att inte borra djupare än org, hålet ,då går det hål,det är 5mm gods över allt kanaler borrhål o dyligt ,borra upp stålbockarna och axel för smörjhålet, Häls Lacke
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: borra till vipparmsbrygga??
Sen behöver man inte M10, original funkar lika bra.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: borra till vipparmsbrygga??
Allt som gör ventilmekanismen stabilare är välkommet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: borra till vipparmsbrygga??
Blir det verkligen stabilare med M10?
Det är väl bara om man har problem med skruvens hållfasthet som det behövs, så länge den klarar av att hålla det moment som krävs så räcker det väl?
Borrar man upp för grövre skruv tar man ju dessutom bort material från axeln.
/Peter
Det är väl bara om man har problem med skruvens hållfasthet som det behövs, så länge den klarar av att hålla det moment som krävs så räcker det väl?
Borrar man upp för grövre skruv tar man ju dessutom bort material från axeln.
/Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: borra till vipparmsbrygga??
Det blir inte mer ostabilt iallafall, pga helt enkelt kraftigare bult.
Har man riktigt grinig kamaxel och höga inspänningstryck så är det ju belastning nog att kamaxlarna går av ibland, samma belastning vill ju skjuta bryggan uppåt.
Om axeln blir mindre stabil så kan man ju minska flexet i den något med att montera 'överfall' som skruvarna håller ned.
Har sett en del använder fötterna till std brygga och fräser av dem.så det inte tar i ventilkåpan.
Sen finns det väl andra lösningar som togs fram för massa år sedan, jag vill bara säga att man kan aldrig ha FÖR stabil ventilmekanism.
Allt flex i den bidrar ju till inexakta ventiltider.
Vad jag skulle göra är att tillverka en kraftigare axel samt bockar mellan vipporna som skruvas ned i toppen med topplocksbultarna och givetvis med std hålen också, som då tillåter använda nå kraftiga stålvippor från Jesel eller liknande.
De bockarna skulle då omsluta axeln helt med mycket lätt presspassning(glappfri).
Har man riktigt grinig kamaxel och höga inspänningstryck så är det ju belastning nog att kamaxlarna går av ibland, samma belastning vill ju skjuta bryggan uppåt.
Om axeln blir mindre stabil så kan man ju minska flexet i den något med att montera 'överfall' som skruvarna håller ned.
Har sett en del använder fötterna till std brygga och fräser av dem.så det inte tar i ventilkåpan.
Sen finns det väl andra lösningar som togs fram för massa år sedan, jag vill bara säga att man kan aldrig ha FÖR stabil ventilmekanism.
Allt flex i den bidrar ju till inexakta ventiltider.
Vad jag skulle göra är att tillverka en kraftigare axel samt bockar mellan vipporna som skruvas ned i toppen med topplocksbultarna och givetvis med std hålen också, som då tillåter använda nå kraftiga stålvippor från Jesel eller liknande.
De bockarna skulle då omsluta axeln helt med mycket lätt presspassning(glappfri).
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: borra till vipparmsbrygga??
Ja, det borde ju ge minst flex i vipparmsaxeln.
Jag var mest fundersam över om grövre skruv hjälper mot flex i vipparmsaxeln.
Det är ju inte skruven som flexar, utan just axeln, borrar man större hål i den minskar knappast flexet?
/Peter
Jag var mest fundersam över om grövre skruv hjälper mot flex i vipparmsaxeln.
Det är ju inte skruven som flexar, utan just axeln, borrar man större hål i den minskar knappast flexet?
/Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: borra till vipparmsbrygga??
Man kan ju hålla ned axeln hårdare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: borra till vipparmsbrygga??
Originalbryggan har väl inga överfall (?) och isf. blir det ju försvagat av grövre bult.....
Har man överfall (eller tillverkar sådana) så kan man nog tjäna på grövre bult + urslipning av överfallet så att det största trycket från bulten hamnar så långt ut som möjligt på axeln.
Naturligtvis håller jag med Kadett4WD om att man vill göra allt för att få ner svikt i ventilmekanism
Har man överfall (eller tillverkar sådana) så kan man nog tjäna på grövre bult + urslipning av överfallet så att det största trycket från bulten hamnar så långt ut som möjligt på axeln.
Naturligtvis håller jag med Kadett4WD om att man vill göra allt för att få ner svikt i ventilmekanism
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: borra till vipparmsbrygga??
man kan enkelt göra överfall av std stöden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: borra till vipparmsbrygga??
Det var några som gjorde mätningar på olika eftermarknadsbryggor till B20, men enligt dom blev det mer svikt än original på alla.
Men det kanske kan gå att göra en i original design med lite modernare legering och härdning.
Men det kanske kan gå att göra en i original design med lite modernare legering och härdning.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: borra till vipparmsbrygga??
Det känns ju faktiskt ganska makalöst.
Gör man som exempelvis tg´s men med öron ut till topplocksbulten samt överfall man bultar uppepå istället för att skjuta in axeln med det glapp som finns så bör det bli stumt och fint.
Eller KG´s gamla heltäckande man adderar överfall på.
Gör man som exempelvis tg´s men med öron ut till topplocksbulten samt överfall man bultar uppepå istället för att skjuta in axeln med det glapp som finns så bör det bli stumt och fint.
Eller KG´s gamla heltäckande man adderar överfall på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: borra till vipparmsbrygga??
B18 vipparm axel är stabilare än B20.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: borra till vipparmsbrygga??
Mycket som fanns till B20 som bryggor var sånt som de som sålde grejer tjänade extra pengar på.
Det gör noll och ingen skillnad i bänk på en B20 med de fjädertrycken att byta brygga eller att gå upp i bultstorlek.
Men visst ser det fräckt ut med biffiga stöd för axeln och mässingsdistanser mellan vipporna.
Kammen däremot är bara 3 lagrad och den är tunn.
Om man går upp i lagerstorlek och stoppar i en rullkam så kan man kanske behöva fundera på grövre vippaxel och B18 axeln är en bra början.
Chrysler har liknande vipparmsmekanism som Volvo och jag har kört med rullkam och mycket hårdare fjädrar utan problem.
Men där fanns kanske nåt att hämta? Man får nästan ha en Spintron för att kolla det.
Erland
Det gör noll och ingen skillnad i bänk på en B20 med de fjädertrycken att byta brygga eller att gå upp i bultstorlek.
Men visst ser det fräckt ut med biffiga stöd för axeln och mässingsdistanser mellan vipporna.
Kammen däremot är bara 3 lagrad och den är tunn.
Om man går upp i lagerstorlek och stoppar i en rullkam så kan man kanske behöva fundera på grövre vippaxel och B18 axeln är en bra början.
Chrysler har liknande vipparmsmekanism som Volvo och jag har kört med rullkam och mycket hårdare fjädrar utan problem.
Men där fanns kanske nåt att hämta? Man får nästan ha en Spintron för att kolla det.
Erland
Re: borra till vipparmsbrygga??
Man får alltid tänka på imponatoreffekten på allt också. Det är många ggr viktigare än allt annat.