Henke P skrev:Tjena igen.
Jag har haft denna bilen sens sommaren 2002, då ett och annat har man snappat upp längs vägen
Man ska inte stirra sej blind på grafer, hittade en volvo 16v 2.3L iofs så den är något större i motorvolym.. Men det verkar knuffa igång rätt så "tidigt" med en 62/62'a
http://www.maxxtuning.se/kundbilar/mapp ... bo--simon/
/Henke
Som du själv är inne på så går det inte att jämföra en Volvo med YB. Det viktigaste för att få en bra spool på en turbo är att kompressormappen stämmer överens
i området kring 150-200 Hp och när motorn är större så kommer det att vara enklare att få det att lira, enklaste liknelsen skulle väl vara att när motorn är 15% större så blir en turbo med 15% mer effektkapacitet lika "lättkörd" på motorn. Ju mindre motorvolym, desto större krav på en rätt anpassad turbo. Ett effektdiagram (med laddtryckskurva) och uppgift om vad du åkte för turbo förr skulle hjälpa en hel del när jag räknar på turbo åt dig.
Effektdiagrammet du länkar till är jag skeptisk till: 1) Den verkar ge c:a 500 Nm på hjulen vid c:a 1.15 Bar och 4500rpm, eftersom det inte finns så mycket att jämföra med så får man ju bara "gissa" förlusterna i bänken och gissar man som andra bänkningar i samma bänk (som jag sett tidigare) så blir det ett alldeles för högt värde i motorn om man räknar om de där siffrorna.
2) olika bänkar skiljer mer på siffrorna än man kan tro och det är ju inte bänken vi skall trimma? Observera att jag kollat med kritiska ögon och blandar in att de inte har nån korrektionsfaktor eller uppgift om barometertryck. Vill du kolla med lika kritiska ögon så jämför vridmomentet på de två kurvorna i denna tråd:
https://fordclubsweden.se/forum/showthr ... 2&page=130 Kika just där vridmomentskurvan börjar, jag tycker det verkar ligga kring 120Nm på den ena och 130Nm på den andra och egentligen skall det vara exakt lika?
Att välja max varvtal med en standard YB-vev är knepigt, dina längre stakar hjälper något litet och det beror på att när de är längre så vänder kolven snabbare i bottenläget och långsammare i toppläget, därmed blir "obalans krafterna" mer utjämnade (även motorns mekaniska förluster blir lägre) och det ställs då inte lika höga krav på att vevaxeln måste göra ett bra jobb. De millimetrar du förlängt staken, skulle kunna ge dig i storleks ordningen 150-200 rpm ökad förmåga att varva.
Vad jag har fått lära är att med en "perfekt" oljetillförsel, typ, torrsump, så kan man lägga varvstoppet vid 8200 och alltså kunna dra motorn till dryga 8000 innan växling.
I diverse chip som gjorts genom åren har olika varvstopp valts och de flesta ligger vid 7500 men några få som har 7800, detta borde ge en fingervisning om hur långt man vågar varva när man har originaltyper av oljepump.
Att oljepumpen är viktig beror på att problemet som uppstår vid höga varvtal är att vevaxeln böjer sig så att vevlagrets oljefilm inte blir likformigt tjock i längsled (man skulle kunna säga att den blir kilformig) en viss metallkontakt uppstår i vevlagrens ytterkant och till slut blir kontakten så hård att lagret "spinner" (snurrar i vevstaken). Har man då en perfekt oljetillförsel som innehåller minimalt med bubblor och även har ett högt flöde, så klarar man lite högre varvtal inna denna metallkontakt uppstår.
Viktigt är också att lagerspelet inte är för tight, en tjockare olja rekommenderas och ett lagerspel på minst 7 hundradelar.
Riktigt orättvist att en Volvo B230 har oljepump med motroterande kugg (YB har internrotor, vilken begränsar flödet när varvtalet ökar) samt vevaxel med 8-vikter, byter man stakar o kolvar på en B230 så varvar bottendelen 10000 utan bekymmer.