Då var den sommaren över och snön har kommit här uppe. Inte blivit så mycket skruvande i somras pga rätt mycket problem med kraftig smärta och dålig sömn...
Iallafall efter mitt senaste inlägg körde jag bilen endel för att försöka få fram eventuella småfel innan jag bokar mappning. Började med att jag tyckte bilen hade tryck kvar i kylsystemet konstigt länge. Öppnade korken och kontrollerade nivån med kall bil, var ut och körde och två dagar senare då jag öppnade hördes ett pys, inte något överdrivet mycket men ändå så jag blev fundersam.
Märkte även att jag börjat utveckla ett vinande/sjungande/ylande ljud bakifrån bilen då jag varken accelererade eller motorbromsade. Demonterade tillslut diffen och monterade min gamla, ljudet försvann så gott som helt. Så efter lite mejlkontakt med han som byggt diffen skrev han att han vill ha tillbaks den för inspektion, han betalade returfrakten och allt ett år efter jag köpt den! Två veckor senare hörde han av sig och meddelade att han inte hittat något fel i diffen så han skulle bygga en ny och skicka åt mig. Den ska komma imorgon så det har inte blivit så mycket körande under hösten.
Efter att ha funderat på mitt problem med tryck i kylsystemet under ungefär hela sommaren så fick jag tillslut tummen ur, beställde och monterade arp-bult till toppen. Efter att ha gjort det, varmkört och efterdragit så började jag notera att bilen ryker vitt, även då den fått temp. Tror inte nödvändigtvis att detta tillkommit med bultbytet utan mer är något jag noterat först efter detta då det blivit kallare ute i samma veva. Fick höra av kompisen att han noterat tidigare att den rykt endel även tidigare i somras men jag har inte själv noterat det då.
Kollade oljenivån och den har sjunkit märkbart sen senast jag kollade, körde kanske dryga 60 mil veckan innan jag bytte bultarna och nu när jag kollade oljan var den under minstrecket. Senast jag kollat var den mellan min och max dvs. det har gått över en halvliter. Vilket får mig att misstänka läckage i turbon.
Vad jag förstått kan det ge vit rök? Tycker inte det luktar bränd olja direkt utan mera som en starkare avgaslukt.
Kan tillägga att det ryker lika nu på bf98 som det gjorde på e85.
Vad tror ni, är turbon den troliga boven? Toppackning är ju också ett alternativ, glykolnivån har också sjunkit en aning under sommaren så jag fått fylla lite men kylsystemen i dehär bilarna är jävligt märkligt, har samma fenomen i e39an, fyller man till max så är nivån på min efter några veckor. Även kusinen har samma fenomen i sin e39.
Några tips på sätt att fastställa var felet sitter? ska starta och kolla efter bubblor i exp. kärlet här nån dag iallafall, kylarvätskan såg iallafall ren ut och luktade inte avgaser eller nå sånt tyckte jag.
Börjar vara riktigt trött på att skruva och har stor lust att bara ställa undan bilen för vintern nu...
Bilen fick sig en rejäl polering och lackskydd iallafall så den är lite trevligare att se på nu.
En sväng till Gatebil rudskogen och en taxitur hanns också med!