Torsen diff i vardagen? Bra skit!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Torsen diff i vardagen? Bra skit!

Inlägg av SevenEight »

Jag har slängt i torsen diff i bruksbilen, en e46 325. Har inte haft nån bil med diff, varken torsen eller lamell, som jag kört med på väg. Hade lamell i räsern men eftersom den varken gick på gata eller testades utan diff så kan jag liksom inte säga vad som är vad. Således fanns ett "knowledge gap" att stänga. Det finns ju ändå några olika varianter på diffar till e46 men efter lite funderande kändes torsen logiskt - kul att se hur det funkar. Torsen får ju lite skit ibland för att den skulle bli som en öppen om ett hjul tappar greppet. Men internet är ju internet och man kan inte lita på amerikaner - det är många som bara skickar vidare andras åsikter utan att ha provat själv. Och hur funkar en torsen på vintern? Och när det är asfalt på ena och is på andra? Eller halvdåligt på båda? Ah det finns ju många frågor!

Diffen är en kina-torsen, säljs under många olika namn och den är säkert inte jättebra kvalitetsmässigt. Köptes från England för den var billig där. Lagren demonterades från "original" diffen och pressades på den nya diffen, sen är det bara att montera. Passade på att montera en Z4 kåpa som jag fyndade på en hämta-själv-skroten för nåt år sen. Blir ju så snyggt när man ser kylflänsarna hänga ner under bilen!

I teorin, med inverkan av alla toleranser, så kan man inte bara kasta i en diff i ett hus. Det ska då, teoretiskt bli fel. Det kan man diskutera. Jag är av åsikten att pinjong djupet ej påverkas. Man ska ha en himla otur. Däremot så påverkas backlash. Backlash är dock ingen issue så länge man a) har backlash och b) inte har för mycket backlash. För lite är inte bra, då får pinjonglagren stryk. För mycket är nog inte heller bra, men här litar jag på devisen "lite backlash är ingen fara" - alltså, lite för mycket backlash är ingen fara som mannen med den spännande titeln "Expert koniska kuggväxlar" hade på visitkortet. 188K diffarna är ju lite roliga, för man schimsar backlash genom att byta till olika tjocka låsringar för ytterbanan. Visar det sig att man har för lite backlash så kan man ha tur, det kan gå att byta plats på låsringarna och få mer.eller mindre för den delen. Kan kan dock inte blanda hur som helst här, man får komma ihåg att pre-load för lagren också bestäms av den totala tjockleken för låsringarna. Så, på vinst och förlust köpte jag då ett hus och en diff och slängde i en torsen och med de dåliga verktyg jag hade så kan jag konstatera att jag har tillräckligt med backlash men inte mycket.

Montera ur diffklumpen ur bilen var inga problem - har ingen lyft så lite krypande blev det. Det sitter en alu förstärkningsbalk framför diffen och denna måste bort, man får inte ut skruvarna annars. Min plan var att låta denna sitta och bara dra diffen bakåt allt eftersom jag gängade ur skruvarna - men serru det går inte, det finns inte plats bakåt. Så skruvarna måste bort. Sen är det bara att ta ner den och lyfta i nästa. Visst, den är tung, men inte så tung. Viktigt att komma ihåg att fylla olja innan man monterar - eller iaf innan man börjar köra!!! Har man nu dragit åt alla skruvar så ska då inte provturen bli så dramatisk. I mitt fall blev den inte det. Tvärtom blev den trevlig!

Så, hur funkar det då? Det funkar bra! Jag fattar inte att man inte tagit tag i detta tidigare. Förut, om man försökte hänga ut baken så tog ju farten sluten direkt när lasten från innerhjulet flyttades över med påföljden att det slutar driva och sen är det gonatt. Det gjorde det hela inkonsekvent. Notera nu att jag fyllt gubbe och inte är nån drift-kung på nåt sätt och bilen har ju inte många hk att bjuda på - men alltså det blev mycket enklare att åka på sladd. Mer vinkel, mer fart, mer kul! Sådär i vardagen då? Ja alltså förutom att vardagen blivit roligare... Nej men allt blir bättre. Riktigt trevlig. Det finns då ingenting som på nåt sätt blir sämre. Har försökt provocera med ett hjul på asfalt och ett på is och jag har ju inget mätdata som stödjer det men nog drar det iväg på ett helt annat sätt. Så det där att man inte ska köpa torsen för den är öppen om det blir för låg friktion på ena hjulet.... Det ska man nog ta med en nypa salt eller två.

Att den kostar pengar, ja det får man dra på utbildningskontot. Och lärdomar kan man ju inte sätta pris på! Kan dock säga att jag absolut inte känner av de 7% i utväxling som jag förändrat. Inte alls. Eller - de kanske toppar upp lite på glädjekontot ändå. Vem vet.


Torsen diff i vardagsbilen? Jag ger konceptet 5 burnisar av 5!!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Torsen diff i vardagen? Bra skit!

Inlägg av Daniel-635 »

Rejäl debriefing :thumbright:

Jag har BMWs standard 25% Ramp diff på 635an.

Enda egentliga nackdel jag någonsin märkt av, är de få gånger jag kört bilen i snö / is (Med sommar däck)

När man väl tappar fästet, är det tappat på båda sidorna och L Ä N G E.

Och att på låga vridmoment som på snö, låser inte ramp diffen speciellt hårt, utan det kan enhjuls slira ändå. (händer även på blött gräs)

Medan det på torra asfalten, alltid blir två fina svarta.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar