Luft är skoj! visualisering.

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av Kadett4wd »

https://www.youtube.com/watch?v=OIjbA9g4tx8

Första röret är snedkapat, skapar massvis av turbulens och sugs fast(skapas undertryck).
Andra röret har en insugsrunner designad av mig, den vill inte sugas ned samt ploppar ur då jag släpper röret.

Slangen är till spånsugen på jobbet, det är ett satans drag i den.
Skulle tippa flerdubbelt mot en flödesbänk ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av blackadder »

Fräckt!
Hade varit roligt att förstå principen bakom varför tratten åker ur.

Bernoullis princip gör ju att en flygplansvinge ger lyftkraft, kan det vara liknande princip här?



/Peter
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av Drakir »

Blir det sånt flöde över trattradien att den lyfter den?
edit: (alltså att det blir undertryck under kanten)
Senast redigerad av Drakir den tis jan 21, 2020 7:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av quattro »

Skumt! Hur förklarar du detta ?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av Daniel-635 »

Har funderat någon dag på detta nu.. :wink:

Kan det vara så att inuti tratten är det ett lägre tryck än utanför.

Och vinkeln på konan gör att den vill tryckas ur, av atmosfärstrycket ?

Eftersom ett rakt rör inte är koniskt :? :idea: skiljer sig beteendet åt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av quattro »

Den enklaste förklaringen är att det snedkapade röret flödar sämre än slangen. Bla pga att det skapas ett "vena contracta"-fenomen i röret. Den fungerar i praktiken som en restriktor. Då skapas det mer undertryck i slangen och röret sugs ner/fast.

Tratten flödar däremot bättre än slangen och det skapas därför lägre tryck i tratten relativt trycket i slangen. Därför trycks tratten bort.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av Kadett4wd »

Precis, men samtidigt bråkar det med teorin att där hastigheten är lägre har man högre tryck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av whilliam »

Nja, bråkar o bråkar. Man måste fundera på var energin kommer ifrån som flyttar luften in i slangen. Den trycks ju in på grund av luftpelaren vi har ovanför oss och när hastigheten uppnåtts, som gör att trycket sjunker (Bernoulli) så påverkar det mest "internt"..... Drakir, Daniel635 och Quattro är inne på rätt spår, Vena contracta kommer av att luften har svårt för att svänga "runt hörnet" på inloppet och då blir den aktiva "flödesdiametern" betydligt mindre än rörets diameter (skapar undertryck, precis som Quattro skriver)

Enligt Bernoullis ekvation så rör sig luften fort ovanför själva radietratten (i riktning utifrån och in mot centrum) men är helt stilla under den och där blir då en tryckskillnad som lyfter den, samma fenomen som skapar Vena contracta (att luften inte vill svänga) förstärker fenomet på just detta ställe också, som jag ser det är det alltså själva "fullradiedelen" som ger mest lyftkraft men att tratten konar där nedanför hjälper också till. (just för att Vena contracta inte uppstår när formen är så här)
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av mstahl »

Är inte så vass på räkna och begrepp.
men det där får mig att tänka på vacumtratten för mopedister haha
Borde bli Högre flöde i tratten än i slangen o när undertrycker i tratten är mättad så bildas en puls tryckskillnad som får tratten att lyfta.
eller har jag helt fel haha
slangen är väll skruvad spiral i som får luften skruva sig mot väggarna lägre flöde i centrum kanske

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Stahl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av Erland Cox »

Det enda som kan få det att hända är att trycket utanpå tratten är större än trycket inuti tratten.
Tratten både konar och har en utstickande radie så det blir en del yta för tryckskillnaden att jobba mot.
Kul att se.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Luft är skoj! visualisering.

Inlägg av »

Tycks minnas att det blev likadant med en weber dco 48 instickstratt med förgasaren monterad direkt på flödesbänken.
Den satt inte kvar om man bara stoppade dit den utan hoppade lös innan 28"vattenpelare.
Minns dock inte om den gjorde de varje gång eller bara vid nån speciell storlek på halsring mm.
Skriv svar