Förekomst av asbest i gamla bilar

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Kulan »

Hej jag håller på att stöka upp en gammal 142a -71

Jag undrar hur rädd behöver man vara för asbest i färg osv. Vet det var ett flitigt använt material i kopplingar och bromsbelägg, men sånt är ju till närmaste 100% utbytt i dagens läge. Men färg när man ska slipa färg inne i kupén, underredesmassa, stolar och instrument panel osv.

Någon som vet något om sådant??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av The »

Asbest i sig är ofarligt, det är damm (slipdamm, bromsdamm etc) man bör passa sig för.
Färg har nog aldrig innehållit asbest, inte inredning etc heller.
Det man använde det till var saker som skulle tåla värme, typ bromsar och packningar.
För övrigt kan det fortfarande finnas asbest i kinatillverkade packningar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Kulan »

Ok jag vet att vissa tak (läs på hus) och isolering, även lim och dylikt i hus byggar branschen kan innehålla asbest så då blir man ju nyfiken på hur det är i bilar men är det sånt som ska tåla värme så borde ju allt sådant vara utbytt på en gammal bil som varit flitigt använd, det låter bra. Packningar dammar ju sällan men sånt är ju inge kul, man vill ju helst få bort allt som har med asbest att göra från världen

Men andningsmasken åker ju även på ändå när man är i garaget och slipar och dammsugar,

Men har någon mer utförlig information om användningen av asbest i bilar så tror jag det är väldigt intressant att läsa. Tackar
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Erik T
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 12, 2015 10:18 am

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Erik T »

Så kallat svartlim som användes vid en del mattläggnin kan möjligtvis också ha använts i ljuddämpning och interiör i bilar. Det är verkligen inte nyttigt, men är inte lika illa som lös asbestisolering. Overall, handskar och mask med p3 filter så är man relativt säker.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Kulan »

Jo. Borde ju även gälla sådan ljuddämpning som sitter limmade på insidan av bakskärmarna,

Läste att även vissa underredesmassa kan innehålla asbest, min 142a har ett envist lager underredesmassa. Kanske löste rostangrepp problemet, men man kanske inte ska vara så glad över det ändå om det är pga asbest,

Men jag läste om asbest på 1177 hemsida, dom nämnde då inget om någon högrisk yrke som rörde bilar, en billackerare, bilreparatör osv borde ju ha en hel del med -70 tals bilar att göra. Många tycker ju att säkerhetstänkande är fjolligt och besvärligt, men jag tror att man ska försöka vara försiktig så länge man håller på med karossen iallafall,
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av StefanM »

Få bort det från världen? Du kanske inte vet att det finns asbestfibrer i luften du andas helt naturligt? Det är inte asbest som ämne som är livsfarligt, det är om man exponeras för det ofta och mycket.
Du kan iallafall utgå ifrån att det finns ingenting asbestrelaterat i din bil som kommer att påverka dig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag är utbildad asbestsanerare, och vad många inte vet är att det är egentligen bara grön asbest som är farlig.
Den användes just som isolermatrial.
De gråa eternitplattorna på hus exempelvis innehåller inte grön asbest och är egentligen ofarliga, men folk vet inte skillnaden så de klassar dem som farliga också.

Grön Asbest är egentligen inte heller farligt, utan bara i dammform som skrevs ovan.
Vad som sker är att dammet fastnar i lungsäckarna likt fiskekrokar och skapar sår och inflammationer/infektioner.
Varav man får problem av det.

En liten exponering som byte av bromsbelägg en gång i sitt liv lär inte skada om du inte samlar ihop dammet och snortar det ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av blackadder »

Vad det gäller att skydda sig, ska man aldrig fråga sig om det är farligt.
Man ska fråga sig om det är nyttigt.

/Peter
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av Steve »

blackadder skrev:Vad det gäller att skydda sig, ska man aldrig fråga sig om det är farligt.
Man ska fråga sig om det är nyttigt.

/Peter
Så du säger att vi borde sluta med bilar då för det är fan inte nyttigt på nåt sätt :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Förekomst av asbest i gamla bilar

Inlägg av blackadder »

Steve skrev:
blackadder skrev:Vad det gäller att skydda sig, ska man aldrig fråga sig om det är farligt.
Man ska fråga sig om det är nyttigt.

/Peter
Så du säger att vi borde sluta med bilar då för det är fan inte nyttigt på nåt sätt :D
Det är nyttigt för den mentala hälsan..... :hihi:
Skriv svar