Slagvolym eller rpm?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

MPS = 2 * Stroke * RPM / 60
DZ302 7000rpm 17,780 350 lt-1 6000rpm 17,678,4 377 5500rpm 17,462,5

Piston Speedfpm = stroke x RPM ÷ 6
DZ302 7000rpm 3500 350 lt-1 6000rpm 3480 377 5500rpm 3437,5

DZ302 5.03L 4.000x3.00 76,2mm 350 hp 6700 rpm (ej 100% korrekt)
350 lt-1 5.83L 4.000x3.48 88,392mm 370 hp 6000 rpm (ej 100% korrekt)
377 4.000x3.75 95,25mm ? (oborrad 383 stroker)

Om vi bestämmer att kolvhastigheten skall vara max 3500 fpm.
Vilken av ovan motorer ger mest hkr? Vekar inte skilja mycket.
DZ302 lämnas org. 350 LT-1 Varvtalsbegränsas. 377 är en strokad LT-1.

Funderingarna kom med denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=Vy2r3p-SOag
What RPM should be an Engine's red line
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=NNhZXFEjkII
JUNKYARD 5.3L vs THE WORLD!

Enligt honom skall 327 insprutaren vara den på pappret starkaste oldschool chevy smalllockaren.
Kanske inte vid bänktester. Detta trots det finns en 400,
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av hauge »

detta kan diskuteras i all oändlighet, men när det gäller jänke V8:or. Tro inte att du kan få en 327 att ge lika mycket effekt som en 350, utan att investera mer på motorn än 350:n. 327 har kortare slag och är mer varvvillig, men det kostar att få en cheva v8:a att tåla en massa varv. (nascar har inte vevaxlar med samma motviktfördelning som en vanlig motor, för övrigt)
Sedan har vi det med slaglängd. Slaglängd på en gammal jänkeåtta är bra, för det ökar medeleffekten på de varv du använder vid race. dvs du får en klart flackare momentkurva. Det är det som ger tid på strippen och körbarhet. Det är därför du inte ser 327 med en massa effekt annat än som kuriosa.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

Varvvillig borde ersättas med varvtålig. Pga kolvhastigheten. Och finns det inte regler i racing som primerar låg slagvolym?
Jag påstår inte att 327 är starkare än 350 och 377, bara att skillnaden är mindre än man kan tro. Sticker ut hakan, och får den gärna kapad. I rätt bil offrar jag gärna kraft, om den har en ylande dz302. Kopia för plånbokens skull. Jag har kört 355 med lt-1 "kopia". Holley street domonator, headers, mussetoppar och jämförbar kam. Klart rolig motor. Utan att vara toktrimmad. Inga tävlingar, bara nöje.
Gissa toppfart med 2.73 där bak...

Nu kör jag 305 TPI. Och är avis på foxbody mustanger, med 4"x3" borr/slag. Drömmer om en nyare 5.3l, med bättre kam och ventilfjädrar.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av Falkenrejsing »

Det här att en kortslagig motor är varvvillig pratas en polare ofta om, men jag hävdar (tjurskallig och dum kanske) att när vi pratar amerikanska stötstångsmotorer så är det försumbart i normala applikationer.
Vad ska man ha för vikt, utväxling och stegning på lådan för att kunna utnyttja den skillnad som ges av säg 0.48" kortare slag? Trots lägre roterande vikt mm så tror jag ändå bestämt att man har mer nytta av den högre volymen med längre slaglängd. I en riktig bil i street/striputförande i alla fall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av Steve »

Falkenrejsing skrev:Det här att en kortslagig motor är varvvillig pratas en polare ofta om, men jag hävdar (tjurskallig och dum kanske) att när vi pratar amerikanska stötstångsmotorer så är det försumbart i normala applikationer.
Vad ska man ha för vikt, utväxling och stegning på lådan för att kunna utnyttja den skillnad som ges av säg 0.48" kortare slag? Trots lägre roterande vikt mm så tror jag ändå bestämt att man har mer nytta av den högre volymen med längre slaglängd. I en riktig bil i street/striputförande i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=CW36v9QcOnI&t=1s
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

Glömmer han inte bort kolvhastigheten? Jag har för mig det. Läs gärna kommentarerna.
Att jag vill varva 8000 beror på att jag i grunden är 2takt vän.
Tänk en motor som upp till 4000. Går lugnt, jämt och bränslesnålt.
För att sedan ge massor av effekt vid 6000-8000RPM.
Är en sådan motor möjlig? Sugis utan poweradder.

Har jag fel när jag hellre vill ha 4"x3" i min TPI? 6000RPM och minst 300hkr.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

Om man nu skall tävla.
https://www.youtube.com/watch?v=xv251lDtGu0
289 cuin sbc
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av Thunderbo1t »

ROD02b skrev:Glömmer han inte bort kolvhastigheten? Jag har för mig det. Läs gärna kommentarerna.
Att jag vill varva 8000 beror på att jag i grunden är 2takt vän.
Tänk en motor som upp till 4000. Går lugnt, jämt och bränslesnålt.
För att sedan ge massor av effekt vid 6000-8000RPM.
Är en sådan motor möjlig? Sugis utan poweradder.

Har jag fel när jag hellre vill ha 4"x3" i min TPI? 6000RPM och minst 300hkr.

Låter lite som en Honda V-tech motor ditt önskemål?

TPI har insuget som effektiv broms att ge effekt över ca 4500-5000 rpm pga runnerslängd, och kanske diameter?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

Honda ??? Jag skickar hellre mina slantar till USA än Asien.

Det där med långa runners är konstigt. Är det inte långt i ett tunnelram? Som är till för höga varv.

Lite sprutt i TPI går, men inte prisvärt. Triminsug finns. Med större plenum, och kortare runners. Originalet går att porta. Tror det kallas siamesporta. Så kortas runners. Men när man är klar har man säkert lagt LS pengar. Avgasportarna är ynkliga.
Går det att hitta en halvmodern 5.3l i detta landet? Inbillar mig att den är mer prisvärd. Gjutjärn kan jag leva med om det skiljer rejält i pris, mot alu. Sen kam och beehive ventilfjädrar. Sen är jag färdig för boost :twisted: .

Jag kollar fasterproms på youtube. Och hans farsas Corvette verkar pigg. Är det TPI i den? Kommer snart mer om den bilen i kanalen.

https://www.youtube.com/results?search_ ... oms+legend
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av Thunderbo1t »

Nja tunnelram har väl runt hälften i runnerslängd jfr med TPI som går en krok runt under plenumet med sina runners!?
Jag lutar lite åt Richard Holdeners mantra, GT45 kinaturbo och större kolvringsgap på "alla" motorer :hihi:
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Slagvolym eller rpm?

Inlägg av ROD02b »

Men jämfört med "vanligt" insug borde tunnelram vara längre. Typ Edelbrock torker II.

En ny video som rätar ut en del. 21 maj 2020 .
https://www.youtube.com/watch?v=AjJSK5sLOeE
302 V 327 V 350-LEGENDARY SMALL BLOCKS

Om vi ger 302 1000RPM mer än 350 så skiljer det inte mycket.
Och en DZ302 borde kunna hålla en Chevelle i 120Km/h, utan att varva högt.
Och när andan faller på så skjuter det på bra. Och ylar gött.

Sen är det så att om man bygger en 383 eller 355, så kan man välja tåligare kolvar.
Då kan man skicka upp varvtalet. Och få till en screamer. Långt vassare än ZD302
Skriv svar