Kam vinkel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
Kam vinkel
hejsan grabbar
jag har hydraul kammar med 256 grader och 10.25mm lyft som jag inte helt vet hur jag skal ställa ind.
33/29 ventilar, 81,5 boring och 79,5mm slag. 10,25 kompression. portad topplock, portad insug, 63mm såjäll, ormbo, ok flöde på avgas.
jag tänker rundt 1.8mm på insuger v tdc.
non bättre förslag?
jag har hydraul kammar med 256 grader och 10.25mm lyft som jag inte helt vet hur jag skal ställa ind.
33/29 ventilar, 81,5 boring och 79,5mm slag. 10,25 kompression. portad topplock, portad insug, 63mm såjäll, ormbo, ok flöde på avgas.
jag tänker rundt 1.8mm på insuger v tdc.
non bättre förslag?
inga kat = inga co2
Re: Kam vinkel
Är det en Volvo 16-ventilare eller vad är det för motor? Och är 256 grader vid 1 mm lyft eller 1,27 mm, eller vad?
Har du turbo eller är det en snäll sugmotor? Det behövs lite mer data för att kunna svara på ett vettigt sätt.
Sen i slutänden så är det bästa att prova ut exakt hur kammarna skall stå i samband med mappning i bänk. Det finns mycket som påverkar vad motorn trivs bäst med.
Har du turbo eller är det en snäll sugmotor? Det behövs lite mer data för att kunna svara på ett vettigt sätt.
Sen i slutänden så är det bästa att prova ut exakt hur kammarna skall stå i samband med mappning i bänk. Det finns mycket som påverkar vad motorn trivs bäst med.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
Re: Kam vinkel
duratec. har mätet och dev var 260 grader full duration. den har nu ca 1mm lyft v tdc och avgas kammen känns lite för aggresivt innställd men det går att justera bättre. nästa möjlighet är ca 1,9mm på insuget.
motorn kør ok och er långt ifrån färdig mappad
det e en bil för dagligt slit
motorn kør ok och er långt ifrån färdig mappad
det e en bil för dagligt slit
inga kat = inga co2
Re: Kam vinkel
Vet inte om det är samma sätt att ställa kammen på original inställning på Duratec som
Zetec motorn men där trycker man fast ett 4kants järn på toppen mot kammarna det är
fräst excentriska spår i ändan på kammarna.
Zetec motorn men där trycker man fast ett 4kants järn på toppen mot kammarna det är
fräst excentriska spår i ändan på kammarna.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
Re: Kam vinkel
det ä 36 kuggs på kam hjul. då 10 grader pr kugg som ä gällande tyverr
inga kat = inga co2
Re: Kam vinkel
det ä 36 kuggs på kam hjul. då 10 grader pr kugg som ä gällande tyverr
Fattar jag dig rätt att du bara kan justera kaminställningen i 10 graders steg? I så fall säger jag att det är original/standard kamlägesinställning som gäller. Om du inte vet vad den är så ställ insug o avgas med så lika öppning på ventilerna som möjligt vid TDC och sikta på så nära en nockvinkel på 112 grader som du kan komma.
Skall du testa något annat behöver du du ha steglöst ställbara kamdrev.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kam vinkel
Vad jag kan förstå så är det en V6 motor och du har skaffat "värre" kammar. På något sätt måste du lösa så att du kan justera steglöst och det är ingen raket forskning direkt.... Förmodligen går det utmärkt att slipa bort lite av låsklacken på drevet och sedan dra bulten när kammen är i ett mer gynnsamt läge. Att flytta en hel kugg kommer inte att ge vettigt resultat.
Visst är det en sådan här motor? Mazda/ Ford/ Jaguar.......
https://motogurumag.com/i/ford-ranger-2 ... WACovu.gif
Visst är det en sådan här motor? Mazda/ Ford/ Jaguar.......
https://motogurumag.com/i/ford-ranger-2 ... WACovu.gif
Re: Kam vinkel
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kam vinkel
Alltså, trådskaparen anger ju inte vad han har för motor men de data han anger tyder på att det inte är den 4-cylindriga som du länkar till utan en V6 motor från Mazda.
Denna sexa är inte lika populär att trimma som Duratec 4:an men det går utmärkt att få fin sång i sexorna:
https://www.youtube.com/watch?v=6ka8gEpgcLE
https://www.youtube.com/watch?v=S9p4MoZBYDY
Denna sexa är inte lika populär att trimma som Duratec 4:an men det går utmärkt att få fin sång i sexorna:
https://www.youtube.com/watch?v=6ka8gEpgcLE
https://www.youtube.com/watch?v=S9p4MoZBYDY
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
Re: Kam vinkel
det är faktisk suzuki och mazda som har utviklad duratec v6 motorn
har beställt mappningsverktyg ifrån usa. vi får se när som det kommar.
har beställt mappningsverktyg ifrån usa. vi får se när som det kommar.
inga kat = inga co2
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kam vinkel
Suzuki? De var långt mycket mer än vad jag visste. Vilken Suzuki sitter den i då? Jag vet att föregångaren sitter i Mazda 6 och Ford Probe (kom 1992) Och att den motor som senare kom i Mondeo (tror det var 1995) även finns varianter av i Mazda och Jaguar samt några kortserietillverkade sportbilar (en av dem Noble) Tror Mazda har blivit lite sura på Ford för när de gjorde Duratec fyran så gjorde Mazda helt plötsligt en ny motor i en nyutvecklad hypermodern fabrik och sedan använde de inte den motorn som de tagit fram ihop med Ford något mer
Om du har bytt kammar så lär du justera in dem med indikatorklocka innan du mappar o grejar, blir knappast bra resultat om man ställer kammarna "på en höft".
Om du har bytt kammar så lär du justera in dem med indikatorklocka innan du mappar o grejar, blir knappast bra resultat om man ställer kammarna "på en höft".