Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Saab "T7"-topp.
Vad händer om jag slipar bort de inringade detaljerna i insugskanalerna?
Bättre äller sämre för flödet?
Klumpen som jag har ringat in med grönt/blått är jag sugen på att slipa bort, vad är den till för och får det några negativa konsekvenser om jag tar bort den? Vilka konsekvenser i så fall?
Varje insugskanal delar ju upp sig i två (eftersom att det är totalt 8 insugsventiler) och det är bara i 4 av dessa 8 kanaler som den förekommer, alltså en med klump och en utan klump i var och en av de 4 insugskanalerna.
Det jag kan tillägga är att den förekommer inte i topparna från de lite äldre B204/B234-motorerna som satt i 900, 9000 och 9-3 från 1994-2000 utan bara i B205/B235 som satt i 9-3 2000-2002 och 9-5 1997-2010.
Vad händer om jag slipar bort de inringade detaljerna i insugskanalerna?
Bättre äller sämre för flödet?
Klumpen som jag har ringat in med grönt/blått är jag sugen på att slipa bort, vad är den till för och får det några negativa konsekvenser om jag tar bort den? Vilka konsekvenser i så fall?
Varje insugskanal delar ju upp sig i två (eftersom att det är totalt 8 insugsventiler) och det är bara i 4 av dessa 8 kanaler som den förekommer, alltså en med klump och en utan klump i var och en av de 4 insugskanalerna.
Det jag kan tillägga är att den förekommer inte i topparna från de lite äldre B204/B234-motorerna som satt i 900, 9000 och 9-3 från 1994-2000 utan bara i B205/B235 som satt i 9-3 2000-2002 och 9-5 1997-2010.
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Det som händer om du slipar bort den är att den försvinner!
Säkert ingen nackdel att ta bort den, om inte annat så är ju likformighet snyggt!
Säkert ingen nackdel att ta bort den, om inte annat så är ju likformighet snyggt!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Är dom där för att skapa "swirl"?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
är det vatten bakom, eller är det safe att slipa bort den ?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Det lär inte vara vatten bakom, det är snarare så att denna knöl fortsätter inuti vattenkanalen av nån konstig anledning. Typ som att man har gjutit in en aluminiumcylinder eller hur jag nu ska förklara det.
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Vet inte, det var en frågeställning...MagnumR skrev:Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Som sagt, jag är bara hobbymekaniker och har ingen aning om portning av topplock. Anledningen till att jag ställer frågan är för att det känns som att det finns ganska mycket kunnigt folk här när det gäller trimmning av motorer.
Hur skulle ni andra ha gjort, slipat dän eller låtit det vara kvar?
Hur skulle ni andra ha gjort, slipat dän eller låtit det vara kvar?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Lär väl säkert vara förberedelse för nån avgasrening eller nåt som nån skrev
Man lär ju vilja ha alla portar så lika som möjligt så tycker inte det är så svår frågeställning
Man lär ju vilja ha alla portar så lika som möjligt så tycker inte det är så svår frågeställning
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Saab är kända för att ha jobbat mycket med swirl, och olika sätt att skapa den.
Vissa toppar hade olika profiler på kamaxlarna på de två ventilerna, andra hade olika form på kanalerna där en gick högt och en annan lågt. Detta är säkert en tredje variant där de stryper flödet något i ena kanalen.
Slipa bort skiten och gör toppen bra!
Vissa toppar hade olika profiler på kamaxlarna på de två ventilerna, andra hade olika form på kanalerna där en gick högt och en annan lågt. Detta är säkert en tredje variant där de stryper flödet något i ena kanalen.
Slipa bort skiten och gör toppen bra!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Jo en sån insugskam där nockarna skiljer sig åt har jag liggandes, men jag har ingen större nytta av den.
Grejen är ju den att om an kollar riktigt noga på bilderna så ser man att det aldrig kommer att bli 100% lika mellan kanalerna.
Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
Grejen är ju den att om an kollar riktigt noga på bilderna så ser man att det aldrig kommer att bli 100% lika mellan kanalerna.
Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
Inga kommentarer kring detta?Jag själv skrev:Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
Är lite sugen att sätta roterande filen i toppen snarast annars
Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?
jag skulle inte ta bort dem... chevrolet har på en del toppar linknande "bumps", fat de har det i botten på kanalen och de förbättrar förbränniningen/effekten.... just sayin
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*