Blir kul att följa, jag har i planerna en uppsättning till och då blir det möjligt för mig köra bilar med fyrhjulsdrift utan att de ska svetsa mittdiff eller annat hittepå.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mattias skrev:Blir kul att följa, jag har i planerna en uppsättning till och då blir det möjligt för mig köra bilar med fyrhjulsdrift utan att de ska svetsa mittdiff eller annat hittepå.
Ja de är lite spännande detta.
Ska bli kul o se vad man tycker efter kört rulle i några år.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Insåg efter lite pyssel att de kommer bli väldigt svårt att få hjuladaptern att hålla tillräckliga toleranser.
Så nu blev det en solid bit ist.
Första provmontering på en sierra vilket har nå sjukt korta pinnbultar original så där var de lite på
gränsen så kommer nog svarva av tjockleken där när allt är uppriggat i svarven med huvudaxeln.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Har du tänkt härda materialen senare?
Dina styrbrickor till skruvarna på bilens nav är dom svarvade helt runda? Provade det själv men det blev sånt slitage då en cirkel får en oändligt liten kontaktyta i sida så jag fräste fyrkantiga styrningar på brickorna istället. Man får inte låta en apa skruva åt grejerna i vart fall..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hur löser ni andra bilar som inte har 100% raka nav?
Jag har tillverkat dessa saker med en tolerans på 1/100 på tjocklek och diameter.
Men jag får en svag känsla av att bilar inte håller denna tolerans på naven och bromsskivornas tjocklek.
1/10 del tjockleksskillnad på skivan blir ju ganska mycket på andra sidan magneten.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Nån som har testat denna lösning för att få "Dämpat lager" ?
Utrymmet mellan lager och hållare vulkar man.
Då kan ju de ta upp små vinkelförändringar och lagret innanför är en lagerbock som klarar mycket vinklel.
Efter de lagret så fortsätter de till en klo koppling och efter den så försvinner ju de vinda helt då de finns ett glapp i en sån.
Kan vara en bra ide alternativt helt odugligt.
Nån här som har nån åsikt ??
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Jag tänker att du härdar navadaptrarna och låter brickorna bli förbrukningsvara.
Om naven på bilen inte är raka (någon har sladdat in i kantsten) så får dom fixa det innan det går köra i min bänk. Av kanske 1000 bilar har jag råkat ut för det en handfull gånger, ofta med rallycross-bilar men även någon drifting- eller gat-bil. På vägen med däck äter däcken upp problemet men i bänken blir det elaka rörelser varje varv när man börjar varva ut på hög växel. En par tiondelar kast på 40 mm från navcentrum gör väldigt mycket ute på 500 mm.
Vibrationerna gör kanske inget gott för mätvärdet från lastcellen heller. Energin och rörelsen ska hanteras någonstans, men jag har ingen lösning för det på mina bromsar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.