VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:
Låter bra! Även om jag inte förstår.... :wink:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Det är lite nördigt skrivet, mest med tanke på ifall någon söker efter liknande problem.

Man kan väl säga att jag har fått choken att fungera och att accpumpen ger lagom med soppa nu

/Peter
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

HaHa :hihi:
Det är jag som är okunnig på de området! Choke och accpump förstår jag :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Anledningen till hela motorbygget var att jag aldrig har skruvat ihop en motor och då verkade B20 som en bra motor att prova.

I samband med det började jag fundera på vad för slags förgasare man skulle köra med, men då jag inte kunde något om vare sig förgasare eller insprutning kunde jag ju lika gärna bygga insprutning.

Och då slipper man ju köpa munstycke också.

Det är väldigt intressant att kunna justera motorn medans den går. Det bästa är ju att man kan ändra tillbaka lika enkelt. I övrigt är det en förändring i taget som gäller så man fattar vad som påverkar vad.

Och ju bättre den blir att köra, ju kräsnare blir man.

Målet är ju att den går som en modern bil, fast såpass mycket tålamod har jag nog inte. Eller grannarna heller för den delen, dom tittar lite konstigt när man kör förbi för tjugonde gången samma dag...


/Peter
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av dundersmurfen »

Problemet är att nästan inget eftermarknads sprut har lika många tabeller å mappar som orginal system i produktions bilar.

Exempel, vems är snabbast å enklast å jobba med men har på tok för få tabeller för kallstart och accppump
Emu har en av som bättre accppumparna men är lite tungjobbat i övrigt
Maxx har mest logiska upplägget men för många förval som man inte vet vad eller hur dom gör, sen hade dom extremt bra spridarkontroll så man kunde höra på gången att det satt ett maxx i den. Men nu när dom lagt på några miljoner extra funktioner så har den känslan försvunnit.
Ms3 har antingen för få eller för många accpump funktioner, det är så många att jag inte ens försökt sätta mig in i alla.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Performance_seeker »

blackadder skrev:...
Det är väldigt intressant att kunna justera motorn medans den går. Det bästa är ju att man kan ändra tillbaka lika enkelt. I övrigt är det en förändring i taget som gäller så man fattar vad som påverkar vad.
Och ju bättre den blir att köra, ju kräsnare blir man.
Målet är ju att den går som en modern bil, fast såpass mycket tålamod har jag nog inte. Eller grannarna heller för den delen, dom tittar lite konstigt när man kör förbi för tjugonde gången samma dag...
/Peter
Jag håller med...man blir aldrig nöjd, det finns saker att "skruva på" hela tiden...men det är ju det som är kul! Det är rätt knepigt när man ändrar en viss sak, som återverkar på oväntade, andra saker...men det är också en del av det intressanta.
Jag jämför också med med standardbilar, men kamaxeln i V8an gör att jag kan aldrig få lika fin tomgång som min V70 2,5T. :)
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Daniel-635 »

Jag ska sent glömma en ändring jag gjorde i mitt VEMS.

Kommer inte ihåg riktigt varför, men det var relaterat till referens kurvan för IAC ventilen.
Ändringen resulterade i för hög % utslag när motorn vart varm.

Detta märkte inte jag, trodde allt vart kanoners, ända tills kön in på en bilutställning, ju varmare det blev ju knepigare gick motorn.

Visade sig att referenskurvan sköt över målet (typ 1800 Rpm.) så långt över att PID regleringen inte hade en chans att korrigera.
Detta gjorde att varvtalet sköt upp mot 1800 men fuelcut ströp vid 1600, och "Fångade igång" motorn igen vid 900.

Så jag fick vackert kö köra med oscillerande "tomgång" mellan 700-1700 Rpm. gick "lite ruppigt" kan man säga.
Egentligen vart det bara fuelcut som reglerade varvtalet :hihi:






Det blev mycket text, men här kommer det ändå.
Idéer kring körbarhet, som jag har på min 635a.

I idle control general.
[x] IAC follows when not in idle (detta gör på min att risken för tjuvstopp minskar, och varvtalet fångas upp snyggt)

Jag har ganska hög tändmapp kring tomgång, 18°
Men sen i mappen "MAT/TPS ignition retard table"
Har jag satt vid :
0° TPS = 5° retard (detta över hela temperaturspannet.)
2° =4°
4° =3°
6° =2°
8° TPS = 0° Retard.

Detta får till följd, vid tomgång.

Tomgångsmappen säger 18°, men eftersom TPS=0° blir tändningen sänkt med 5° = 13°
Sen har även tomgångs justeringen möjlighet att sänka tändningen ytterligare 5°

Oftast står bilen på 8-10° på lugn och stabil tomgång @ lambda 1, men minsta man rör gaspedalen ökar tändningen några grader.

Varför detta krångel ?

Jo, min utväxling och motorkaraktär gör att man ofta landsvägs åker på 1400-1800 Rpm.
Och då vill jag ha 22-25°, men på tomgång vill man ju bara ha kanske 10° för att den ska gå mjukt.

Att ha en tändmapp som rampar från 10 till 22° från 900-1400 Rpm. funkar inte, motorn blir helhispig.
Nu kontrolleras det lite med TPS givarens utslag, vilket "ger mer grader" om man gasar mer.




Lite Känguru skutt blir det när någon annan ska köra bilen, och lite motorstopp ibland.
Då den är svårmodererad, men väldigt alert på gasen.

Senast började det lukta bränd koppling på Bilprovningen, då bilprovaren gav upp efter ett par motorstopp.
Och höll stabila 2500 rpm. när han Lanuchade ur bromsrullarna :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

dundersmurfen skrev:Problemet är att nästan inget eftermarknads sprut har lika många tabeller å mappar som orginal system i produktions bilar.

Exempel, vems är snabbast å enklast å jobba med men har på tok för få tabeller för kallstart och accppump
Emu har en av som bättre accppumparna men är lite tungjobbat i övrigt
Maxx har mest logiska upplägget men för många förval som man inte vet vad eller hur dom gör, sen hade dom extremt bra spridarkontroll så man kunde höra på gången att det satt ett maxx i den. Men nu när dom lagt på några miljoner extra funktioner så har den känslan försvunnit.
Ms3 har antingen för få eller för många accpump funktioner, det är så många att jag inte ens försökt sätta mig in i alla.
Kanske inte är så stor efterfrågan på det heller? Får en känsla av att det som folk är intresserade av, är hur många HK, inte hur den funkar att köra i vardagstrafik.
Performance_seeker skrev:
blackadder skrev:...
Det är väldigt intressant att kunna justera motorn medans den går. Det bästa är ju att man kan ändra tillbaka lika enkelt. I övrigt är det en förändring i taget som gäller så man fattar vad som påverkar vad.
Och ju bättre den blir att köra, ju kräsnare blir man.
Målet är ju att den går som en modern bil, fast såpass mycket tålamod har jag nog inte. Eller grannarna heller för den delen, dom tittar lite konstigt när man kör förbi för tjugonde gången samma dag...
/Peter
Jag håller med...man blir aldrig nöjd, det finns saker att "skruva på" hela tiden...men det är ju det som är kul! Det är rätt knepigt när man ändrar en viss sak, som återverkar på oväntade, andra saker...men det är också en del av det intressanta.
Jag jämför också med med standardbilar, men kamaxeln i V8an gör att jag kan aldrig få lika fin tomgång som min V70 2,5T. :)
Ja, det är lätt att man kompenserar på fel ställe som sedan blir för mycket när man är på en annan parameter. Jag tycker det låter härligt med lite ruppande tomgång på V8.

Daniel-635 skrev:Jag ska sent glömma en ändring jag gjorde i mitt VEMS.

Kommer inte ihåg riktigt varför, men det var relaterat till referens kurvan för IAC ventilen.
Ändringen resulterade i för hög % utslag när motorn vart varm.

Detta märkte inte jag, trodde allt vart kanoners, ända tills kön in på en bilutställning, ju varmare det blev ju knepigare gick motorn.

Visade sig att referenskurvan sköt över målet (typ 1800 Rpm.) så långt över att PID regleringen inte hade en chans att korrigera.
Detta gjorde att varvtalet sköt upp mot 1800 men fuelcut ströp vid 1600, och "Fångade igång" motorn igen vid 900.

Så jag fick vackert kö köra med oscillerande "tomgång" mellan 700-1700 Rpm. gick "lite ruppigt" kan man säga.
Egentligen vart det bara fuelcut som reglerade varvtalet :hihi:






Det blev mycket text, men här kommer det ändå.
Idéer kring körbarhet, som jag har på min 635a.

I idle control general.
[x] IAC follows when not in idle (detta gör på min att risken för tjuvstopp minskar, och varvtalet fångas upp snyggt)

Jag har ganska hög tändmapp kring tomgång, 18°
Men sen i mappen "MAT/TPS ignition retard table"
Har jag satt vid :
0° TPS = 5° retard (detta över hela temperaturspannet.)
2° =4°
4° =3°
6° =2°
8° TPS = 0° Retard.

Detta får till följd, vid tomgång.

Tomgångsmappen säger 18°, men eftersom TPS=0° blir tändningen sänkt med 5° = 13°
Sen har även tomgångs justeringen möjlighet att sänka tändningen ytterligare 5°

Oftast står bilen på 8-10° på lugn och stabil tomgång @ lambda 1, men minsta man rör gaspedalen ökar tändningen några grader.

Varför detta krångel ?

Jo, min utväxling och motorkaraktär gör att man ofta landsvägs åker på 1400-1800 Rpm.
Och då vill jag ha 22-25°, men på tomgång vill man ju bara ha kanske 10° för att den ska gå mjukt.

Att ha en tändmapp som rampar från 10 till 22° från 900-1400 Rpm. funkar inte, motorn blir helhispig.
Nu kontrolleras det lite med TPS givarens utslag, vilket "ger mer grader" om man gasar mer.




Lite Känguru skutt blir det när någon annan ska köra bilen, och lite motorstopp ibland.
Då den är svårmodererad, men väldigt alert på gasen.

Senast började det lukta bränd koppling på Bilprovningen, då bilprovaren gav upp efter ett par motorstopp.
Och höll stabila 2500 rpm. när han Lanuchade ur bromsrullarna :hihi:
Jag har också lyckats få tomgång som styrs av fuelcut, fick en hel del blickar på mig när jag stod vid rödljuset.

"IAC follows TPS when not in idle" gjorde gott vid motorbroms med åtföljande frikoppling, hade lite problem med tjuvstopp ibland. Speciellt vid kall motor.

Spännande upplägg med "MAT/TPS ignition retard table", Tycker den är lite kinkig när man ska smyga iväg från stillastående, kanske är värt att testa och se vad som händer. Eller så får jag lära mig köra bil....

Jag har också tomgångsmappen runt 18° och har sett att den vill sänka tändningen så mycket det går när jag låter den göra det med tomgångsjusteringen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Performance_seeker »

"Spännande upplägg med "MAT/TPS ignition retard table", Tycker den är lite kinkig när man ska smyga iväg från stillastående, kanske är värt att testa och se vad som händer. Eller så får jag lära mig köra bil...."

Jag har gjort så att jag låter motorn gå lite på feta sidan precis när jag smyger iväg strax över tomgång. Om jag har perfekt blandningsförhållande just där blir motorn lite för "pigg"... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Om någon är intresserad är denna till salu.
UffeA
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 16, 2021 9:01 am

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av UffeA »

Vilken prisklass har du tänkt dig? 🤔
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Bra fråga, 80000:- begär jag, om det ska vara värt att sälja den.
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Johan Axelsson »

Kan man få med en badboll🤔🤔
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Näe, men en lätt begagnad mankini...

/Peter

Skriv svar