Hot rod Anglia - 52
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Hot rod Anglia - 52
Tänkte lägga upp ett nytt långtidsprojekt.
Siktet är inställt på att den ska vara körbar till min 50-årsdag, så jag har lite tid på mig.
Har fått tag i en rensad kaross som har klarat sig väldigt bra frånsett ytrost.
Motorn är en 4,2 V8 från Audi och växellådan är en DCT från BMW M3.
Håller för tillfället på att para ihop drivlinan så det händer väl inte så mycket innan den är ihop.
/Peter
Siktet är inställt på att den ska vara körbar till min 50-årsdag, så jag har lite tid på mig.
Har fått tag i en rensad kaross som har klarat sig väldigt bra frånsett ytrost.
Motorn är en 4,2 V8 från Audi och växellådan är en DCT från BMW M3.
Håller för tillfället på att para ihop drivlinan så det händer väl inte så mycket innan den är ihop.
/Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Hot rod Anglia - 52
Fräckt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Fränt
Kommer följas
NXJ
Kommer följas
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Hot rod Anglia - 52
Lagom rideheight på den nu
Re: Hot rod Anglia - 52
Kul projekt vad ska du ha för styrning till växellådan?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Tack!robinb3rgsten skrev:Fräckt
Tack! Man får hoppas det inspirerar till fler trådar, detta är ju helt klart bästa forumet.* * * NXJ * * * skrev:Fränt
Kommer följas
NXJ
Ja, det var faktisk första tanken när jag fått in karossen, tyvärr är skärmarna såpass låga att det bara får plats gocarthjul under om jag ska lägga den på backen.Steve skrev:Lagom rideheight på den nu
Tack!Micke K skrev:Kul projekt vad ska du ha för styrning till växellådan?
Då jag inte har något styrsystem till motorn heller lutar det åt Maxxecu, dom verkar ha mycket kringutrustning till sina boxar också som kan vara bra när resten av elsystemet ska byggas. Men det ligger lååångt in i framtiden...
Re: Hot rod Anglia - 52
Borde ju gå flytta upp hela skärmarna en bit utan att det ser onaturligt ut, har ju sett att du fixar sånt lättblackadder skrev: Ja, det var faktisk första tanken när jag fått in karossen, tyvärr är skärmarna såpass låga att det bara får plats gocarthjul under om jag ska lägga den på backen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Hot rod Anglia - 52
kanon projekt
ska du bygga egen ram till den
ska du bygga egen ram till den
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Nja, det är nog en operation som jag inte ser mig karl nog att klara av. För tillfället så lutar det åt skärmlöst,Steve skrev:Borde ju gå flytta upp hela skärmarna en bit utan att det ser onaturligt ut, har ju sett att du fixar sånt lättblackadder skrev: Ja, det var faktisk första tanken när jag fått in karossen, tyvärr är skärmarna såpass låga att det bara får plats gocarthjul under om jag ska lägga den på backen.
då slipper man ju helt plötsligt en massa bekymmer med skärmar, spårvidd och axelavstånd.
Men inget är hugget i sten.
Tack!pickis skrev:kanon projekt
ska du bygga egen ram till den
Ja, tanken är att knåpa ihop en egen ram. Har varit inne på rörram i Docol, men efter att ha läst SFRO´s bygghandbok lutar det nog mer åt en traditionell balkram, mest av praktiska skäl.
Fast ett och annat rör kommer det nog att bli, fast även där blir det nog mer traditionellt med sömlösa rör i någon konstruktionskvalité. Det är ju 250kW i motorn så jag får ju försöka få in lite vikt i den också.
Fast det är ju jävligt tufft med rör-ram.....
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
Fräckt
En balkram är oftast mest praktisk i liknande byggen, karossen är så liten att det är svårt att göra en bra rörram, speciellt om den ska bli lättare/bättre än en balkram.
En "dispensbil" för 20 kW/100kg tjänstevikt gör ju att det räcker med 1250 kg tjänstevikt för 250 kW, så bygg med smarta hjulupphängningar och bromsar så går det fint
Gustaf
En balkram är oftast mest praktisk i liknande byggen, karossen är så liten att det är svårt att göra en bra rörram, speciellt om den ska bli lättare/bättre än en balkram.
En "dispensbil" för 20 kW/100kg tjänstevikt gör ju att det räcker med 1250 kg tjänstevikt för 250 kW, så bygg med smarta hjulupphängningar och bromsar så går det fint
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hot rod Anglia - 52
Tufft projekt, verkligen en ohelig allians av delar du skrapat ihop
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=22HHql08k70
Denna dök upp i mitt Youtube flöde, kanske kan vara till någon inspiration.
Även om inget är samma, känns receptet lite likt.
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=22HHql08k70
Denna dök upp i mitt Youtube flöde, kanske kan vara till någon inspiration.
Även om inget är samma, känns receptet lite likt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Tack!therealpinto skrev:Fräckt
En balkram är oftast mest praktisk i liknande byggen, karossen är så liten att det är svårt att göra en bra rörram, speciellt om den ska bli lättare/bättre än en balkram.
En "dispensbil" för 20 kW/100kg tjänstevikt gör ju att det räcker med 1250 kg tjänstevikt för 250 kW, så bygg med smarta hjulupphängningar och bromsar så går det fint
Gustaf
Ja, den stora anledningen till att jag ville ha rörram är ju för att det ser fräckt ut. Men eftersom jag låter som James Fjong (dags att googla för yngre läsare) bara jag ska ta mig ur TV-soffan, så får det bli en lite mer användarvänlig approach på bygget.
Vad det gäller axlar lutar det åt någon större bakhjulsdriven europeisk bil typ BMW eller Mercedes.
Tanken är att ta bromsarna från samma bil så det blir enklare att få bra bromsar med ett bra utgångsläge för justering fram/bak.
Är det några speciella krav som ställs för att söka dispens för 20kW/100kg eller är det summan av kardemumman som avgör?
Tack! Roligt att du gillar det, jag har följt dina ombyggnationer av styrningen på din BMW med stort intresse.Daniel-635 skrev:Tufft projekt, verkligen en ohelig allians av delar du skrapat ihop
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=22HHql08k70
Denna dök upp i mitt Youtube flöde, kanske kan vara till någon inspiration.
Även om inget är samma, känns receptet lite likt.
Verkar vara en kul bil.
Ja, det är friskt blandat och då är inte ens de stora komponenterna klara, det blir väl en pärm eller två när man ska göra ursprungskontrollen.
Han som bygger tror tydligen att man kan få ihop vad som helst.....
Det var ett häftigt projekt! Gillade verkligen hur dom har byggt tunneln, det borde bli väldigt ett styvt chassi.
Annars blev jag väldigt förtjust i det här bygget: https://www.youtube.com/watch?v=BiNlWR_Y1GM&t=63s
och framförallt framvagnen, det lutar väldigt mycket åt pull-rod länkage, blir ju en väldigt clean framvagn.
Om man kisar med ögonen kan man nästan få audi V8:an att likna en HEMI...
Nästan...
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Fick hjälp av en firma att 3D-skanna motor och låda så jag kunde knåpa ihop en ritning på en adapter som lämnades iväg för laserskärning.
Borrade hål som stämde med motorn, sedan satte jag upp en plåt i fräsen som jag borrade motorns hålbild på för att kunna bulta fast adaptern.
Lite försänkningar och småpill kvar innan man kan bulta ihop det.
Borrade hål som stämde med motorn, sedan satte jag upp en plåt i fräsen som jag borrade motorns hålbild på för att kunna bulta fast adaptern.
Lite försänkningar och småpill kvar innan man kan bulta ihop det.
Senast redigerad av blackadder den fre sep 04, 2020 6:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Hot rod Anglia - 52
3D, scanning, fräsning, laser
På en Anglia
Det här blir spännande
NXJ
På en Anglia
Det här blir spännande
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Hot rod Anglia - 52
Sådär. Då ska det provas ut stuk.