Ta på er läsglasögonen, nu blir det ABS Felsökning på 635an.
Bytte ena fram givaren för några år sedan, i samband med SFRO besiktningen, och bromsarna funkade OK i ett par säsonger.
Men nu har dom gäckat mig igen i ett par år.
Två symptom finns.
1. lätt kurr i systemet när man kör sakta och bromsar.
Att det kurrar i pedalen, verkar försvinna när man kört en bit.
Så värmen ifrån motor eller hjullager / bromsar påverkar.
2. ABS lampan tänds när man kör på dålig väg, i samband med potthål eller tjälskott.
Att lampan tänds händer även det oftast när man precis börjat köra.
Men kan även hända med allt driftsvarmt, i oftast i lite högre hastigheter 40+ km/h.
I övrigt är bromsarna ganska lite påverkade.
När förra givaren vart trasig, vred bilen nästan ratten ur händerna, och bromsade inte alls på ena framhjulet. (För att sekunden senare tända ABS lampan)
Mätvärden bakhjul.
ca. 800mV här mätt vid 70 km/h
Mätvärden framhjul
Nya givaren 711mV Gamla givaren 1170mV typ 70km/h (1,042kHz)
Vid låga farter är skillnaden på främre sensorerna mer uppenbar. (Skärmklipp ifrån filmat instrument)
Här ca. 11 km/h och nästan ingen signal alls från höger framhjul.
253 mV mot 746mV vid 170 Hz.
Det är säkert denna sensorn som ger upphov till kurr i pedalen vid låga hastigheter.
Som ni ser finns det ibland även små små störningar, dom uppträder här likt på båda kretsar.
Tyvärr lyckades jag inte filma Oscilloskopet när ABS lampan tändes, jag hade allt väl riggat tyckte jag.
Men på den dåliga vägen välte kameran, och oscilloskopet "Simmade ur bild"
* precis innan lampan tändes
Men jag tror det såg ut enligt nedan.
Det är skitsvårt att veta om mitt Oscilloskops anslutning till kablaget glappar, eller om detta faktiskt är vad ABS boxen också "ser".
Intressant är att storleken på störningarna verkar vara i proportion till signalnivån från respektive givare.
Så den blåa kurvan ifrån höger framhjul, har en lägre störning än gula kurvan.
Det talar väl troligen för att oscilloskopet "ser" samma sak som ABS boxen.
Jag vet inte hur ABS boxen tolkar signalerna, detta är ju Passiva givare. (Första generationens Bosch ABS utan diagnostik)
Och eventuellt mäter ABS boxen om det flyter någon ström i kretsen, Ström = hjul rotation.
Synpunkter och idéer mottages tacksamt, även om någon vet hur boxen rent tekniskt tolkar signalerna vore det intressant.
Ganska säker på att jag behöver byta höger givare oavsett, frågan är om det är hela problemet, eller om det finns något glapp någon annanstans, dålig jordpunkt eller liknande ?
Givarna kostar nästan 2000:- så man tänker efter en extra gång innan man byter.
Om ni är nyfikna, Oscilloskopet drivs av en 12-230 volts konverter ifrån Voltcraft, den verkar vara 100% fri från störningar
*Referens till simmar ur bild om ni inte minns
https://youtu.be/xf8beJji6zk?t=28