Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-550hk.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-550hk.

Inlägg av Stor_snurra »

Gjorde ett försök att söka, ämnet har säkerligen snackats om förr, men hittade inget vettigt.

Motorn lämnar i dagsläget gissningsvis runt 400hk med helt standard topp och 1.5bar laddtryck @ GT3076BB-A
Sitter ett portat japangrenrör på maskin.

Kommer nu sätta dit ett S60R >05 grenrör, som flödar betydligt bättre, kommer maxporta det, vad jag kan läsa mig till så ska det räcka till en bit över 500hk.
Kommer hänga dit ett par GLT -kammar för lite bättre register.

Sedan tänkte jag porta toppen, och då främst avgassidan som jag förstått det är den stora bromsklotsen, tänkte bara snygga till insugsidan, som jag förstått det så är det viktigast med matchportat insug för den effekten jag söker (500-550hk).

Jag har aldrig portat en topp förut så det blir min första, min fundering är väl egentligen bara hur mycket material jag behöver slipa ur för mitt effektmål på avgassidan, hur mycket vågar man ta? 1,2,3,4mm?
Och sen funderar jag på insugsidan, vill man ha en blankare kanal eller vill man ha lite yta?
Har sett att man gör olika men vet inte vilken som passar bäst i detta fall.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

För den effekt du jagar behöver man inte porta toppen, självklart kan man roa sig med det ändå (om man vill) men ska du fortsätta att åka turbos med litet turbinhjul (i förhållande till kompressorhjulet) så kommer du att behöva alla hinder som går för att få tillbaka pulser in genom avgasventilen (särskilt om du byter till kammar med längre duration)
Jag avråder från att porta på avgas eftersom det är den enda "spärr" du har mot att få in backpulser, insug är det däremot bara fördelar med att ha stort.

Här, länk till vettig, körbar effektkurva på liknande motor (den är ingenting portad, japangrenrör som inte heller är portat) För övrigt så är originalgrenröret bättre utformat för att få ett brett register (hade hellre haft det på den bilen som bänkades i länken)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... va#p693904
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Stor_snurra »

Ok ditt första resonemang kan jag köpa, något jag inte ens funderat på med bakpulser och liten turbin.
Var en lokal kille som sa detta för en tio år sedan att det var avgassidan som stoppade upp till 500ish.

Är rädd för att man gör mer skada än nytta om man går på och försöker porta insugsidan utan kunskap.

Så det du säger är, mer laddtryck och att man får leva med högt mottryck om man inte vill köpa ny snurra?

Här ser man skillnaden på japan och s60r
https://operationrdotcom.wordpress.com/ ... r-grenror/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Kadett4wd »

Oj oj,, här syns det tydligt hur olika folk uppfattar portning.
Whilliam, man tjänar alltid på att porta, men man måste göra rätt.
Inte bara hogga ur toppen samveteslöst i tron på att det bara ska var stort.
En duktig portare tar hänsyn till reversion då han portar.

Vad du kan göra 'snurris' är att göra en fin 'pocket port' som det kallas i staterna.
Snygga upp grytorna och ett fint ventiljobb/sätesjobb så har du kommit väldigt långt på vägen till en trevlig maskin.
Den största strypningen i alla toppar är alltid just där, undantaget nån gammal stackare som saab v4 kanske *S*

Då jag portade toppar förut(energin till detta har gått ur mig) så skapade jag alltid avgaskanaler som hindrade reversion(lika noga på sugmotorer) samt försökte se till att gaserna inte skulle ha några problem att 'åka fort' i kanalerna, och med det då försöka hålla ned arean på kanalerna.
Det har visat sig fungera mycket bra då många maskiner varit på samma nivå som många andra maskiner som haft toppar portade av folk som har det som levebröd, och för att medvetet skryta lite så har en del maskiner faktiskt haft bättre effektuttag på laddtryck/liter än en del supermaskiner som det skrävlas om på interwebs.

Fult att skryta sägs det, men ibland så skiter jag i det =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Stor_snurra »

whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Oj oj,, här syns det tydligt hur olika folk uppfattar portning.
Whilliam, man tjänar alltid på att porta, men man måste göra rätt.
Inte bara hogga ur toppen samveteslöst i tron på att det bara ska var stort.
En duktig portare tar hänsyn till reversion då han portar.

Fult att skryta sägs det, men ibland så skiter jag i det =)
Jo, man tjänar alltid på att porta, tyvärr minimalt jämfört med att byta turbo. (så det beror ju på hur stolt man vill vara över de ynka procenten man "fixat själv")

På avgassidan handlar det inte om reversion enligt den mening du tar upp här (det hör sugmotorer och extraktorrör, till) På turbo motorer handlar det om att få en hög gashastighet i den del av porten som är närmst ventilen, helt enkelt ett område som påminner om en venturi eller Laval-dysa. Det är knepigt att lära ut hur man får till den funktionen BÄTTRE än vad det är original (man bör nämligen inte öka den minsta arean)
När denna "kanalform" arbetar så får man en motor som är okänslig (genom två olika fysikaliska fenomen) för avgasmottryck och kommer att ge en TURBO motor som drar längre upp i registret när den kombineras med en välavpassad turbo. Välavpassad i den meningen att den inte är FÖR stor.

Hur förklarar man att det ska gå att tjäna på en flödesökning i toppen när själva proppen sitter i turbinen? Jo, genom att andelen utnyttjande av downpuls ökar, downpuls är den energi som släpps ut från avgas precis efter att avgasventil öppnar. Det är här du har RÄTT men det blir fel ändå eftersom man kan tjäna evinnerligt mycket mera på att göra rätt med turbon, först när man vill nå extremt höga effekter kan man börja få lite glädje av att angripa andra områden än turbon.

Det finns andra vägar att gå för ett brett register men de är knepigare för en förstagångsportare. Kräver även rätt avpassade kammar och insugsrunners för att fungera till fullo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Kadett4wd »

Ja precis, Headgames har en hel del erfarenhet, så han vet vad han snackar om.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:Oj oj,, här syns det tydligt hur olika folk uppfattar portning.
Whilliam, man tjänar alltid på att porta, men man måste göra rätt.
Inte bara hogga ur toppen samveteslöst i tron på att det bara ska var stort.
En duktig portare tar hänsyn till reversion då han portar.

Fult att skryta sägs det, men ibland så skiter jag i det =)
Jo, man tjänar alltid på att porta, tyvärr minimalt jämfört med att byta turbo. (så det beror ju på hur stolt man vill vara över de ynka procenten man "fixat själv")

På avgassidan handlar det inte om reversion enligt den mening du tar upp här (det hör sugmotorer och extraktorrör, till) På turbo motorer handlar det om att få en hög gashastighet i den del av porten som är närmst ventilen, helt enkelt ett område som påminner om en venturi eller Laval-dysa. Det är knepigt att lära ut hur man får till den funktionen BÄTTRE än vad det är original (man bör nämligen inte öka den minsta arean)
När denna "kanalform" arbetar så får man en motor som är okänslig (genom två olika fysikaliska fenomen) för avgasmottryck och kommer att ge en TURBO motor som drar längre upp i registret när den kombineras med en välavpassad turbo. Välavpassad i den meningen att den inte är FÖR stor.

Hur förklarar man att det ska gå att tjäna på en flödesökning i toppen när själva proppen sitter i turbinen? Jo, genom att andelen utnyttjande av downpuls ökar, downpuls är den energi som släpps ut från avgas precis efter att avgasventil öppnar. Det är här du har RÄTT men det blir fel ändå eftersom man kan tjäna evinnerligt mycket mera på att göra rätt med turbon, först när man vill nå extremt höga effekter kan man börja få lite glädje av att angripa andra områden än turbon.

Det finns andra vägar att gå för ett brett register men de är knepigare för en förstagångsportare. Kräver även rätt avpassade kammar och insugsrunners för att fungera till fullo.
Man kan tjäna betydligt mer än du anar på att porta, du kan ta turbon som är lite fel i flödesmappen mot std maskin och matcha maskin att nyttja flödesmappen.
Den vägen är för mig MYCKET enklare än att krångla med specialbyggda turbos som i slutänden oftast visat sig inte ge mer än nån ynka tiondels procent mer än hyllvärmaren.
Du har många parametrar att justera med då, men den oinsatte förstår nog inte det *lol*

Har du analyserat vad som händer med höga laddtryck och dåligt flöde jämfört mot lågt laddtryck och höga flöden, på djupet menar jag?
Hur luften diffuseras från den trånga kanalen in i cylindern med en kolv som samtidigt går nedåt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: Då jag portade toppar förut(energin till detta har gått ur mig) så skapade jag alltid avgaskanaler som hindrade reversion(lika noga på sugmotorer) samt försökte se till att gaserna inte skulle ha några problem att 'åka fort' i kanalerna, och med det då försöka hålla ned arean på kanalerna.
Det har visat sig fungera mycket bra då många maskiner varit på samma nivå som många andra maskiner som haft toppar portade av folk som har det som levebröd, och för att medvetet skryta lite så har en del maskiner faktiskt haft bättre effektuttag på laddtryck/liter än en del supermaskiner som det skrävlas om på interwebs.
Det är inte fult att skryta om man gör bra jobb - det är ju bara sanningen och den är inte ful.

Man skall dock ha väldigt klart för sig att effekt/liter/laddtryck är fruktansvärt avhängigt av turbon/bränslet och hur "aggressivt" man mappar. Påverkas dock väldigt lite av om toppen flödar några procent mer eller mindre. Speciellt på Alkoholbränslen kan man "fulmappa" till sig en hel del effekt på höga varvtal, effekt som inte borde finnas där om man tar hänsyn till de interna trycken i motorn.

När man jämför så är det därför viktigt att det görs hos samme mappare och med lika bränsle och turbo och inte minst bromsbänk (för hur var det nu med noggrannheten på bänkarna?)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

[quote
Kadett4wd skrev:
Man kan tjäna betydligt mer än du anar på att porta, du kan ta turbon som är lite fel i flödesmappen mot std maskin och matcha maskin att nyttja flödesmappen.
Den vägen är för mig MYCKET enklare än att krångla med specialbyggda turbos som i slutänden oftast visat sig inte ge mer än nån ynka tiondels procent mer än hyllvärmaren.
Du har många parametrar att justera med då, men den oinsatte förstår nog inte det *lol*

Har du analyserat vad som händer med höga laddtryck och dåligt flöde jämfört mot lågt laddtryck och höga flöden, på djupet menar jag?
Hur luften diffuseras från den trånga kanalen in i cylindern med en kolv som samtidigt går nedåt.
Klart man kan ändra läge i kompressormappen genom att porta (förutsatt att man gör rätt så att flödet ändras) men är det inte enklare att köpa en turbo från början som redan ligger rätt i mappen???
På exakt samma sätt kan man "komma ur" mappen genom att ändra flödet, ligger redan motor och kompressor i perfekt harmoni, så går det faktiskt (i extremfall) att SÄNKA effekten genom att porta motorn.

Turbon behöver inte vara specialbyggd för att stämma mot motorn men man kan ju inte köpa vilket "bling-bling" som helst o tro att det ligger rätt.....

När du skriver "analyserat" och "på djupet" så är svaret (förmodligen) NEJ , det har vare sig du eller jag gjort men det här kanske ger dig en hint om varför jag skriver att insuget är viktigast på en turbomotor.

Förståelse för problemet finns och det har mycket gemensamt med hur man resonerar vid utformningen av plenum.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Stor_snurra skrev:Ok ditt första resonemang kan jag köpa, något jag inte ens funderat på med bakpulser och liten turbin.
Var en lokal kille som sa detta för en tio år sedan att det var avgassidan som stoppade upp till 500ish.

Är rädd för att man gör mer skada än nytta om man går på och försöker porta insugsidan utan kunskap.

Så det du säger är, mer laddtryck och att man får leva med högt mottryck om man inte vill köpa ny snurra?

Här ser man skillnaden på japan och s60r
https://operationrdotcom.wordpress.com/ ... r-grenror/
Den som skrivit det där har väldigt dålig kunskap om själva turboaggregaten, eftersom jag sitter på den kunskapen så bedömer jag originalgrenrör som bäst för att få ett brett register.
Att man, med samma turbo, får en effektökning när man byter grenrör är ju ganska ointressant eftersom det är hur bilen går, totalt sett med en annan turbo som avgör vad som är bäst.

Pulsdelningen ligger "rätt" i originalröret och "fel" i "japan". Rätt pulsdelning gör att motorn ventilerar effektivare men det påverkar mest på låga varvtal och upp till 3500rpm, det gör fortfarande lite nytta upp mot 4500rpm men därefter är det, relativt ointressant.
Kontentan blir att i fall man struntar i hur bilen går under 4500rpm så blir "japanröret" lite (lite) effekthöjande, men försumbart i förhållande till vad ett turbobyte gör.

Den verkliga "proppen" på avgassidan sitter i avgassystemet och i turbons turbinhjul.

Edit: Jag har förväxlat "namnen" på rören, det jag skrivit ovan som gäller "japanröret" är egentligen S60R-röret. Och det är alltså det som har felaktig pulsdelning.
Jag tog heller inte upp egna,"svetsade" rör de går att göra både sämre och bättre än original/japan men självklart blir det bäst ur alla avseenden med ett rätt svetsat eftermarknadsrör. Jag skulle däremot inte bli ett dugg förvånad om det var någon som bänkade ur 800+ hästar med ett originalrör.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Hade faktiskt skrivit detta innan länken till "headgames" kom upp , den visar var det är viktigast att porta, men även i förbränningsrummmet behöver man ofta "snygga till" lite. men postar det inte förräns nu.
Man måste också tänka sig för vad man ger för råd till någon som inte är duktig på att porta, det viktigaste området, för flödesökning, ligger c:a 1.5 cm före ventilen och en cm efter den (i förbränningsrummet) Pratar här insug och det är otvetydigt insugssidan som gör mest nytta på turbomotorer OM man inte gräver ur ordentligt med större avgasventiler och liknande.

På insugssidan kan man tjäna effekt på att porta kanalen längre ut och det är där som många nybörjare gärna portar (om man ger dem en diameter som de ska upp till) En kanal med större genomströmningsarea får lägre gashastighet och ett högre statiskt tryck och detta tjänar man på när man siktar på ett bättre deltatryck över motorn.

På sugmotorer är det en helt annan sak, där vill man få det dynamiska trycket att arbeta, detta arbetar i takt med motorns pulstuning och jobbar emot dig på vissa varvtal och till din fördel på andra. (men det statiska trycket kan du ha till fördel över ett stort område)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Ett tips för T.S. är att läsa denna tråd och det p.g.a. att du åker 3076
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=97691
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:[quote
Kadett4wd skrev:
Man kan tjäna betydligt mer än du anar på att porta, du kan ta turbon som är lite fel i flödesmappen mot std maskin och matcha maskin att nyttja flödesmappen.
Den vägen är för mig MYCKET enklare än att krångla med specialbyggda turbos som i slutänden oftast visat sig inte ge mer än nån ynka tiondels procent mer än hyllvärmaren.
Du har många parametrar att justera med då, men den oinsatte förstår nog inte det *lol*

Har du analyserat vad som händer med höga laddtryck och dåligt flöde jämfört mot lågt laddtryck och höga flöden, på djupet menar jag?
Hur luften diffuseras från den trånga kanalen in i cylindern med en kolv som samtidigt går nedåt.
Klart man kan ändra läge i kompressormappen genom att porta (förutsatt att man gör rätt så att flödet ändras) men är det inte enklare att köpa en turbo från början som redan ligger rätt i mappen???
På exakt samma sätt kan man "komma ur" mappen genom att ändra flödet, ligger redan motor och kompressor i perfekt harmoni, så går det faktiskt (i extremfall) att SÄNKA effekten genom att porta motorn.

Turbon behöver inte vara specialbyggd för att stämma mot motorn men man kan ju inte köpa vilket "bling-bling" som helst o tro att det ligger rätt.....

När du skriver "analyserat" och "på djupet" så är svaret (förmodligen) NEJ , det har vare sig du eller jag gjort men det här kanske ger dig en hint om varför jag skriver att insuget är viktigast på en turbomotor.

Förståelse för problemet finns och det har mycket gemensamt med hur man resonerar vid utformningen av plenum.
Jaså jag har inte det?
Sitt inte och ha förutfattade meningar, jag har gjort ganska tuffa cfd analyser i inventor i vintras och det dyker upp ett och annat liljeholmens, och nej,, byter man till 'rätt' turbo istället för att porta så står man där och slår huvudet i väggen i slutänden ändå.
Man kan inte få en maskin att andas bra med att bara öka laddtrycket.
Man måste trycksätta(öka densiteten) i CYLINDRARNA, inte i plenumet.
Avgas är MINST lika viktig som insug i min värld.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:
Man kan tjäna betydligt mer än du anar på att porta, du kan ta turbon som är lite fel i flödesmappen mot std maskin och matcha maskin att nyttja flödesmappen.
Den vägen är för mig MYCKET enklare än att krångla med specialbyggda turbos som i slutänden oftast visat sig inte ge mer än nån ynka tiondels procent mer än hyllvärmaren.
Du har många parametrar att justera med då, men den oinsatte förstår nog inte det *lol*

Har du analyserat vad som händer med höga laddtryck och dåligt flöde jämfört mot lågt laddtryck och höga flöden, på djupet menar jag?
Hur luften diffuseras från den trånga kanalen in i cylindern med en kolv som samtidigt går nedåt.
Klart man kan ändra läge i kompressormappen genom att porta (förutsatt att man gör rätt så att flödet ändras) men är det inte enklare att köpa en turbo från början som redan ligger rätt i mappen???
På exakt samma sätt kan man "komma ur" mappen genom att ändra flödet, ligger redan motor och kompressor i perfekt harmoni, så går det faktiskt (i extremfall) att SÄNKA effekten genom att porta motorn.

Turbon behöver inte vara specialbyggd för att stämma mot motorn men man kan ju inte köpa vilket "bling-bling" som helst o tro att det ligger rätt.....

När du skriver "analyserat" och "på djupet" så är svaret (förmodligen) NEJ , det har vare sig du eller jag gjort men det här kanske ger dig en hint om varför jag skriver att insuget är viktigast på en turbomotor.

Förståelse för problemet finns och det har mycket gemensamt med hur man resonerar vid utformningen av plenum.
Kadett4wd skrev: Jaså jag har inte det?
Sitt inte och ha förutfattade meningar, jag har gjort ganska tuffa cfd analyser i inventor i vintras och det dyker upp ett och annat liljeholmens,
Jag har inte förutfattade meningar, se det lilamarkerade området ovan...... Vad jag menar är att ingen av oss (förmodligen) är experter på området och det var inte otydligt formulerat, om du ser dig som expert så är det upp till dig.

Menar du förresten att du behövde göra cfd analyserna för att det skulle dyka upp små ljus? Hur är det för dem som redan förstår problemet utan att göra såna analyser? Du har ju själv beskrivit dig "ha en känsla för hur man ska porta" -- tror du inte att andra människor kan ha liknande egenskaper i förståelse/känsla?
Skriv svar