Skoda pickup 1.9d med turbo
Skoda pickup 1.9d med turbo
Hejsan! Har en Skoda pickup 1,9d som jag har slängt på en turbo på. Håller jag hastigheter över 90-100km/h så stiger tempen så jag är tvungen att köra med maxvärme i kupén för att den inte ska koka. Har monterat en intercooler från en Rover 400 tid och laddar ca 1bar.
Var dåligt med plats framför kylaren så intercooler monterades liggande brevid motorn/över växellådan.
Turbon är en Garrett gt1544s och dieselpumpen är Lucas original. Pumpen kommer bytas ut mot en Bosch TD pump när jag får tag i en till rätt pris..
Men till frågan, varför blir bilen varm vid högre hastigheter? Kör jag 50-80 km/h så ligger tempen på ca 80 grader som vanligt
Kan de vara så enkelt att intercoolern inte kyler tillräckligt?
Måste jag ha en oljekylare eller något annat för att få ner tempen i motorn?
Var dåligt med plats framför kylaren så intercooler monterades liggande brevid motorn/över växellådan.
Turbon är en Garrett gt1544s och dieselpumpen är Lucas original. Pumpen kommer bytas ut mot en Bosch TD pump när jag får tag i en till rätt pris..
Men till frågan, varför blir bilen varm vid högre hastigheter? Kör jag 50-80 km/h så ligger tempen på ca 80 grader som vanligt
Kan de vara så enkelt att intercoolern inte kyler tillräckligt?
Måste jag ha en oljekylare eller något annat för att få ner tempen i motorn?
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Om icn inte får luftgenomströmning (kall luft) är den helt meningslös.
Det är inte icn som står för primära kylningen av motorn, överhettar den så har du något knas i vanliga kylsystemet (typ dålig vattenpump, sprucken topp, kass termostat etc) eller kan ju vara så enkelt som en Igensatt kylare.
Det är inte icn som står för primära kylningen av motorn, överhettar den så har du något knas i vanliga kylsystemet (typ dålig vattenpump, sprucken topp, kass termostat etc) eller kan ju vara så enkelt som en Igensatt kylare.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Vattenpumpen fungerar, pyttsar ut vatten i den lilla anslutningen på expantionskärlet och jag har bra med värme i kupén som sagt. Termostaten bör fungera då den inte överhettar i lägre hastigheter hur jag än kör.
Tycker de är märkligt då jag har kört denna motorn minst 2000mil utan någon överhettning innan jag monterade turbon.
Skulle de kunna vara så enkelt att de är placeringen av intercoolern som gör de?
Toppen å topppackningen bör vara hela då den inte bygger något onormalt tryck i systemet å den blandar heller inte vatten/olja
Tycker de är märkligt då jag har kört denna motorn minst 2000mil utan någon överhettning innan jag monterade turbon.
Skulle de kunna vara så enkelt att de är placeringen av intercoolern som gör de?
Toppen å topppackningen bör vara hela då den inte bygger något onormalt tryck i systemet å den blandar heller inte vatten/olja
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Högre hastighet -> högre belastning (luftmotstånd).
Dock brukar ju hastighet innebära mer luft genom kylaren så jag hade då börjat med att kolla kylaren. Kan ju vara full med insekter å skit
Dock brukar ju hastighet innebära mer luft genom kylaren så jag hade då börjat med att kolla kylaren. Kan ju vara full med insekter å skit
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
exakt samma problem har jag på min hundkoja
o då snakker vi allt nytt, kylare, större alukyl, olje kyl, vattenpump, rubbet är nytt, motorn är nybyggt har inte gått mycket.
ingen ic.
tar jag bort vatten kylningen från turbon fungar det fint, jämn o fin temp. men det tålde inte turbon så nu läcker den olja i downpipen.
funderar på att sätta en extra kylare någonstans, en liten nät en typ från en mc med fläkt, kopplad på dom vatten slangarna som går till turbon. eller sälja skitet
så prova ta bort vatten kylningen från turbon o se om du får ner tempen
men kör inte någon längre tid utan vattenkylning, det tål inte turbon, det lärde jag mej härom dagen
o då snakker vi allt nytt, kylare, större alukyl, olje kyl, vattenpump, rubbet är nytt, motorn är nybyggt har inte gått mycket.
ingen ic.
tar jag bort vatten kylningen från turbon fungar det fint, jämn o fin temp. men det tålde inte turbon så nu läcker den olja i downpipen.
funderar på att sätta en extra kylare någonstans, en liten nät en typ från en mc med fläkt, kopplad på dom vatten slangarna som går till turbon. eller sälja skitet
så prova ta bort vatten kylningen från turbon o se om du får ner tempen
men kör inte någon längre tid utan vattenkylning, det tål inte turbon, det lärde jag mej härom dagen
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Turbon jag har är inte vattenkyld
Provade med en begagnad termostat från min reservdelsmotor men den blev bara varm fortare än innan. Den nedre kylarslangen blev inte ens en aning varm.
Gjorde ytterligare ett försök, helt utan termostat.
Nu håller den sig till ca 90 grader och de tar lite längre tid för den att bli varm. Känns som något är galet fortfarande.. men denna gången blev iaf den nedre kylarslangen varm
Kan de vara så enkelt att de är den dåligt placerade intercoolern som är orsaken? Ska prova att sänka laddtrycket till 0,6bar imorgon och se om de hjälper.. har en modellanpassad ic till VW corrado liggandes som är en aning bredare än min kylare och nästan lika hög. Men de lär ju vara ett jätte projekt att lyckas få dit den tyvärr
Och givetvis har ja kollat så min kylare ser ok ut
Är de ingen här inne som har stoppat turbo i en Skoda pickup med 1,9d motorn?
Börjar bli trött på att kladda så de lutar åt att införskaffa en VW aaz 1,9td motor att hinka i istället
Provade med en begagnad termostat från min reservdelsmotor men den blev bara varm fortare än innan. Den nedre kylarslangen blev inte ens en aning varm.
Gjorde ytterligare ett försök, helt utan termostat.
Nu håller den sig till ca 90 grader och de tar lite längre tid för den att bli varm. Känns som något är galet fortfarande.. men denna gången blev iaf den nedre kylarslangen varm
Kan de vara så enkelt att de är den dåligt placerade intercoolern som är orsaken? Ska prova att sänka laddtrycket till 0,6bar imorgon och se om de hjälper.. har en modellanpassad ic till VW corrado liggandes som är en aning bredare än min kylare och nästan lika hög. Men de lär ju vara ett jätte projekt att lyckas få dit den tyvärr
Och givetvis har ja kollat så min kylare ser ok ut
Är de ingen här inne som har stoppat turbo i en Skoda pickup med 1,9d motorn?
Börjar bli trött på att kladda så de lutar åt att införskaffa en VW aaz 1,9td motor att hinka i istället
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Jag har haft samma problem, visade sig att kylarlocket höll för lågt tryck i kylsystemet.
(såklart efter att bytt termostat, kylare, fläkt, fläktnav, spolat kylsystemet samt lite andra fix för att styra luften bättre genom kylaren )
(såklart efter att bytt termostat, kylare, fläkt, fläktnav, spolat kylsystemet samt lite andra fix för att styra luften bättre genom kylaren )
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Har idag tömt ur hela kylsystemet och fyllt med vatten och maskindiskmedel. Varm kört den och sedan spolat ur hela systemet. Bytat vattenpump och öst på ny glykol/vatten utan att de har blivit någon skillnad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Skoda pickup 1.9d med turbo
Jodå, det är fler som gjort som du.
Och haft värmeproblem...
Enda som hjälper är att hålla ner laddtrycket rejält eller ha en stor ic med bra blås igenom. Och för mig hjälpte det inte med en pigg aaz motor i en Caddy, den hade ändå samma problem vid fullgaskörning. Blev varm utan rejäl ic.
1,9 Alz är däremot skillnad, där har jag kunnat köra fullgas 5 mil med rejält släp efter utan att det blivit värmeproblem .
Och haft värmeproblem...
Enda som hjälper är att hålla ner laddtrycket rejält eller ha en stor ic med bra blås igenom. Och för mig hjälpte det inte med en pigg aaz motor i en Caddy, den hade ändå samma problem vid fullgaskörning. Blev varm utan rejäl ic.
1,9 Alz är däremot skillnad, där har jag kunnat köra fullgas 5 mil med rejält släp efter utan att det blivit värmeproblem .
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...