Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-550hk.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Erland Cox »

Hej Erland,
Nu har vi kört en hel helg utan problem med nya motorn. Efter haveriet på Gelleråsen med svänghjulsbultarna, så bytte vi till ett DLI svänghjul som väger 3,5kg, Sellholmhjulet vi hade tidigare vägde 7,1kg. Vi bytte även till en vevaxel som väger 2,4kg mindre. Totalt sänkte vi alltså svängmassan med 6kg. Jag var först lite tveksam att köra med så lätta grejor på en turbomaskin, men jag hade fel. Den blir i princip okörbar i depån, men väl ute på banan fungerar det underbart. Störst skillnad blev det för brorsan som kör med restriktor, han upplevde att motorn svarade på gaspådrag som en sugis. Han sänkte sina varvtider med hela 1,5 sek från förra året. Jag sänkte mina varvtider med ”bara” 0,2 sek, men känner att jag har mycket kvar att ge och vill inte ge allt på en träning.
Efter varje stint så kopplade vi in en laptop och vår mapparkille tog över bilen via Team Wiever och mappade om, totalt så mappade han om bilen 8 ggr i helgen. Han vill gärna ha lite mer data från nån bana med lite längre raksträcka, så vi kommer att träna på Mantorp 2 juni.
Att den här motorn är bättre än fjolårsmotorn, det kände jag redan på det lilla jag körde på Gelleråsen, men att den skulle bli så här bra, det trodde jag inte. På söndagen körde jag mest på näst högsta effektläget 611hk och tryckte på knappen i ratten på rakan för högsta effektläget 670hk. När knappen är intryckt så hinner man knappt växla upp.
Hästkrafterna jag nämner stämmer säkert inte nu, då den ommappad så många ggr, det är nog betydligt mycket mer, men vad det är för siffror bryr jag mig inte om, jag vet och känner att den går fort, väldigt fort.
Återigen stort tack för en underbar motor, en helt ny dimension.

Två stycken trimmade Volvomotorer, jag har inte sett den första.
Samma bänk så jämförelsen stämmer.
Jag antar att min har mer kam och resten av delarna lirar lite bättre ihop.
Så jämfört med en redan trimmad motor gav den här mer än 20% effekt extra vid samma laddtryck.
Texten ovan är en del av mailkontakten med kunden.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Erland Cox »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Kadett4wd »

En kompressor på en turbo ger inte max effekt vid den mittersta ö´n i ett kompressordiagram.
livslängden kontra effektivitet är dock bäst där.
Man kan dock ALLTID klämma ur mer effekt om man går åt höger i diagrammet, turbons effektivitet minskar, men man får ut mer total mängd luft ur den och med det en större total densitet efter intercoolern(densiteten i cylindern ger effekten, inte trycket), turbon varvar ihjäl sig och livslängden minskar, men turbon är sekundär och kan enkelt bytas om den rasar, några bultar och den är loss.
Drygt att då stå och vänta på en leverantör som har lång leveranstid, enklare köpa en hyllvärmare och få köra igen inom kort, många företag som säljer hyllvärmare säljer också en 'core' som då är lite billigare om husen klarat sig.

Att sitta och predika om hur superduperpetnoga man måste göra turbon på ett motortrimmarforum känns lite som en felriktad reklam, i mina ögon är det bättre synas i motorsportkretsar och vinna, än att försöka sitta och predika på nätet.
Nej! jag driver inget företag, så jag kan sitta och skriva fan och hans moster, jag har liksom inget företagsanseende att vårda.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:En kompressor på en turbo ger inte max effekt vid den mittersta ö´n i ett kompressordiagram.
livslängden kontra effektivitet är dock bäst där.
Man kan dock ALLTID klämma ur mer effekt om man går åt höger i diagrammet, turbons effektivitet minskar, men man får ut mer total mängd luft ur den och med det en större total densitet efter intercoolern(densiteten i cylindern ger effekten, inte trycket), turbon varvar ihjäl sig och livslängden minskar, men turbon är sekundär och kan enkelt bytas om den rasar, några bultar och den är loss.
Drygt att då stå och vänta på en leverantör som har lång leveranstid, enklare köpa en hyllvärmare och få köra igen inom kort, många företag som säljer hyllvärmare säljer också en 'core' som då är lite billigare om husen klarat sig.

Att sitta och predika om hur superduperpetnoga man måste göra turbon på ett motortrimmarforum känns lite som en felriktad reklam, i mina ögon är det bättre synas i motorsportkretsar och vinna, än att försöka sitta och predika på nätet.
Nej! jag driver inget företag, så jag kan sitta och skriva fan och hans moster, jag har liksom inget företagsanseende att vårda.
Det första du skriver stämmer inte, man får alltid ut maximal effekt ur en set-up om man dimensionerar så att allt körs i den mittersta ön av kompressormappen. Att du upplevt annorlunda beror på att något annat inte stämt överens (exempelvis turbinen eller flödet i motorn)
Det du skriver liknar ju vad jag säger om höjt laddtryck men jag säger det inte för att "det är bästa vägen att gå" utan jag säger det för att man ska försöka få ut max prestanda ur sin set-up innan man börjar uppgradera komponenterna.

Det andra du skriver. "livslängd/effektivitet" stämmer delvis men man skall aldrig sikta på att hamna där i en dimensionering, vill man ligga där på maxeffekt så gäller det ENDAST rekordmotor av typen "dynoqueen". Att det är så beror på att under spool så hamnar man alldeles för långt åt vänster och motorn blir inte körbar.

Du skriver sedan att man alltid kan klämma ut mer effekt när man går åt höger och det kanske man kan på en "befintlig" set-up (som inte är designad för maxeffekt, typ "dynoqueen") men det beror isf. på turbinens "överkapacitet" - Är den inte tillräckligt bra så kommer man inte att lyckas.....

Resten du skriver verkar vara riktat mot mig och kan bara inflika att det går utmärkt att fråga om befintliga turbos för att få "rätt" till sin motor (tog nyligt upp ett exempel med Jensas B18, han skulle fått bättre resultat med Schwitzer S-200 än Holset HX40, som han kört med.) Självklart kan man specialbygga för bättre resultat (det gör både Garrett och Precision också) men det räcker VÄLDIGT långt att välja rätt turbo, med omsorg, från sådant som redan är färdigbyggt.

För övrigt diskuterar du helt fel "ände" av kompressordiagrammet, om du kollar nedan så ser du att det är inte den sidan jag hjälper till att beräkna, utan den andra, den till vänster, var man ligger under spool. Det är där som många set-ups är helt feldimensionerade :thumbdown:
whilliam skrev:Är det mycket hästar du vill ha så finns det inget som slår denna turbon:
http://www.turbos.borgwarner.com/files/ ... ks/K44.pdf (lagt in ny länk 2021-03-02)

Den har ett jättestort område med över 80% verkningsgrad på kompressorn och de flesta andra turbos kommer bara upp i 77% verkningsgrad på ganska litet område.

Dimensionering av turbo är inte till för att man ska få en massa effekt, det kan man få från de flesta aggregat bara de har vettig utformning på kompressorhjulet. Dimensionering är till för att man ska kunna köra med grejerna och är det enbart "rakt fram åka" så behöver man ändå komma iväg ordentligt på ettans växel och därför måste man (även där) dimensionera riktigt.

Ska du enbart skryta med hur fort du åker mellan 150-250 blås så kan du ju offra körbarheten på ettans växel?

En bra turbo till 1300+hästar på en 4:a skulle vara Mitsubishi TD10 Turbinhjul (96x106mm) med billet C/W 77x108/119mm i ett scrollat TD08 avgashus. Men motorn måste gå att varva till minst 8500 rpm annars blir den inget skojig.......

Så skillnaden för Evon i filmen skulle bli bättre körbarhet och bättre säkerhet för motorn, eftersom avgaserna skulle ventilera ut bättre.
Ja det är för att de inte hade några twin-hus att välja på.
Senast redigerad av whilliam den tis mar 02, 2021 11:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Erland Cox »

Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Tore Bjerke »

"When the flag drops, the bullshit stops"
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Erland Cox »

Precis så är det.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Mottrycket kommer av hur stort arbete turbinhjulet ska utföra på kompressorn.
Men liten diameter blir mottrycket högre än med stor diameter, ett utväxlingsförhållande.
En annan grej gällande tryckförhållande.
En kompressor som levererar en viss mängd luft vid 3 bars tryck kan förmoligen inte lämna samma mängd vid 2 bar om flödesmotståndet minskar.
Troligen hamnar den för långt till höger i effektivitetskurvan.
Det börde krävas en större kompressor när flödesmotståndet minskar.

Erland
Tankarna kring utväxlingsförhållandet (vridmomentsbelastningen på turbinhjulet från kompressorn) stämmer bara under uppspoolningsfasen. När kompressorn kommit upp i ett område där den börjat jobba rejält (tillräckligt högt axelvarv) så kommer även turbinhjulet att jobba på motsvarande sätt, det "kastar bort" avgasmolekyler exakt så som kompressorhjulet kastar bort luftmolekyler. Mottrycket bestäms då av dimensionering, bladvinklar och verkningsgradsområde på hjulet (även husets utformning) och mottrycket kommer att öka även när kompressorn börjar "snurra lättare" (inducern chokar, så att kompressorns inducer inte matas med atmosfärtryck)

Du har skrivit att det borde krävas större kompressor när flödesmotståndet minskar, det är en riktig, första tanke men den behöver bara vara större (på inducern) om vi vill ha mer effekt - däremot måste bladen ha andra vinklar när laddtrycksområdet blir ett annat.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Tore Bjerke »

Selv om tråden gjelder funderingar kring porting topp synes jeg det er viktig også å si litt om kamaksling. De fleste moderene 4v motorer har topplokk som fløder bra selv i std utførelse. Kamakslinger med durasjon 260-270 grader / ca 10 mm i løft, kombinert med grenrør, lagom turbo feks. BW257, vil gi veldig god effekt i en B5234. Ventilsetejobb, porting vil selvfølgelig gi enda mer.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Det är riktigt Tore :thumbright: Man kan ofta nöja sig med endast kammar för att flytta upp registret lite men, återigen, TURBON kan också göra jobbet om den har de rätta dimensionerna för motorn. Schwitzer/Garrett kombination med turbin 74x64mm och kompressor 51x80mm, har visat bilden förr och laddet är rampat på slutet. E-85 är bränslet och det mest imponerande är registret som kommer sig av stort turbinhjul kombinerat med litet A/R och en kompressorinducer som tar tvärstopp (likt restriktor) vid 530-540Hp.

En kompressorinducer på 52-54mm hade inte försämrat spoolegenskaperna jättemycket (kanske inte ens märkbart vid körning) men den hade tagit trådskaparen till ovanför sitt mål (säkert nära 600Hp) och ingen portning eller kammar i motorn.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Jens Gustavsson »

flikar bara in i diskutonen (som jag inte orkar föja) men såg att det är en hel del fel om min bil här.

körde BW 200 turbo för nu +10 år sen sen har utväckligen gått frammåt och väldigt många turbos är testade och jag kör nu en billet HX50 sen några år tilbaka.

för ca 9år sen bromsade jag och såg att en super hx 40 (som då va en ny turbo) gav ca 30 hk mer på samma laddtryck samt spolade snabbare trots större kapasitet.

orkar inte kasta sand fram och tilbaka och ödsla energi och tid. skulle vilja se mer tester och utvärderigar i bromsbänkar och på tävligar från rimbo martin gänget istället för bara prat...... säger inte att ni har fel i allt men att det behövs mer riktiga tester i verkligheten än i teorins värd.

mins martin ringde mig för ett par år sen och snackade kompresorer mm till olika turbos och hur mycket bättre allt skulle kunna bli och jag skulle gärna testa en sån på nån motor i vinter på nån av mina test motorer så vi får se hur mycket bättre de är istället för allt snack.

sätt i hop nått som fungerar i 750 hk klassen på 2.5-3.5 bar klassen så får vi testa det på nåt lämligt :thumbright:

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Jens, mycket besviken på din osaklighet :thumbdown:

Den största delen av tiden så har du kört med HX40n på din Vega (enligt din tråd)

Vad hade du för BW S-200? Det är ju viktigt att du berättar för att vi ska kunna jämföra (eller hur?) Laddade du uppåt 3 Bar med den också (som jag läst hur du testar med HX 40)

Är du seriöst intresserad så lär man lägga upp fakta och det jag skriver är att en S-200 är betydligt mer effektiv än en HX40 på höga laddtryck - det är inget hokus pokus eller "hitte-på" det är bara krassa fakta ifrån hur deras kompressorhjul är utformade (även turbinhjulen i Schwitzer flödar bättre än Holset när de har samma mått o bladantal) Något problem att förstå detta?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Jens Gustavsson »

:lol: orkar som sagt med en massa snack. jag ser vad som fungerar i dynon och på banan på mina bilar och kompisars och kunders bilar! har kört med flera olika BW igenom åren och varit besviken var gång på lite olika sätt..... den kanske ser bra ut i nån verknigsgrads linjer i nått data program eller hur nu ni kommer fram till era teorier? men det räcker inte för mig och många andra. säger inte att BW i almänhet är skit heller fungerar säkert bra i vissa aplikationer.

jag säljer en del turbos men säljer olika märken så är inte en sån som bara försöker kränga ett vist märke utan jag säljer vad jag kommit fram till fungera i verkligheten.

jag bygger motorer i verkligheten inte i fantasins värd! har flera roliga byggen på gång i vinter i mitt dyno anlägning som jag och mina vänner byggt. dynon är hård och ärlig då man frågar den om hur saker fungerar än vad man själv tycker tyvär ibland . jobbigt ibland haha.

har även en Cam pro mätare och en stor flödesbänk mm så man kan få vetenskapliga fakta om saker och ting. läser en hel del också men får inte bli för mycket för då hinner man inte med viktigare saker.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av whilliam »

Nääää, Jens, jag tror inte ett dugg på att du testat en massa turbos. (men många kamaxlar tror jag du testat om man jämför)

Så här skrev du i detta inlägg i din tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 85#p641844
"att köra små avgashus och ofta höga avgastryck och singel inlopp i min värd ger oftast höga avgastryck= dålig effekt sen sent laddtryck.

jag körde en pulssplittad BW 256 (56mm/56mm) från början men jag vann 7% effekt på samma laddtryckdå jag gick över till holset tack vare mycket lägre avgastryck. den spolade minst lika tidigt också eller igentligen tidigare än fast det va större turbin och den turbon räckte ca 150 hk längre.

lite speciellt med 8v toppar också och lite vassare kamaxlar de trivs inte alls då avgastrycket kommer.

vill inte starta nått turbo krig, jag tycker BW race serie är bra liksom garrets GTX mm bara de har bestycksts med rätt kompressor mot turbin mm.

jag har testat en jäkla massa kombinationer av turbos på denna bil och bästa hitils är en Super hx 40 med 14# pulsplittade avgshus. comp 60/86mm turbin 65/75mm ut."

Du svarade inte på vilken S-200 du testat så jag tänkte att det var denna? Varför jämför du en turbo som har en "miniturbin" med din HX40? Du inser väl att turbinen är mindre än på HX35? Tror du att det var en vettig dimension på S-200?

Jag tror inte du testat en enda turbo som nån kunnig har byggt eller räknat fram att du ska ha. Har du gjort det så är det total kris eller kaos eller vad man ska kalla det för och jag berättar gärna varför det är så.... Nån "Super" HX 40 finns inte, det är nån turboförsäljare som hittat på detta uttryck (inte Holset) och det finns massor av HX40 som är betydligt bättre till din motor. Du har fel i vad du skriver om turbinmåtten på din egen turbo (den är inte 65/75 utan 76x64mm) detta är också "turboförsäljare" som har börjat mäta konstigt på Holsets turbiner. Den första upgrade du skulle ge dig på (för du vägrar ju att öppna upp avgashuset) är att sätta i den största turbinen till HX40 (76x67mm) det skulle ge dig lägre avgastryck som du brukar kalla det för.

I min värld är det helt obegripligt hur du kan vara supernoga med kamaxlar och ventilsätesvinklar men fullständigt glömma bort att fixa turbon.

Du får ursäkta den lite hårda tonen, men det borde vara befogat eftersom du verkar vilsen i turbodjungeln men tror själv att du har koll. Jag vet att du bytt ut din HX40 på senare tid men vilken turbokunnig har rekommenderat det?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Funderingar kring portning topp, B5234T effektmål 500-55

Inlägg av Steve »

Varför väljer du bara att svara på vissa saker av det Jens skriver whilliam?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar