Här är en bild och en länk till vad jag skrev om i början av tråden. Är det ingen som har nån synpunkt på vad som hänt med denna "revolutionerande" grej inom turbovärlden?whilliam skrev:Jag kan lova att du är något på "spåret" Den enda påvisbara nackdelen med stor inducer på turbinen är att dess hållbarhet/pålitlighet minskar. Prestandan blir alltid bättre med ett stort turbinhjul. Tillverkarna av aggen försöker däremot spara in varenda liten krona som går, det finns exempel på att Garrett uteslutet även värmeskölden på en del varianter bara för att se hur mycket det går att spara i extremfall (det funkade inget bra). självklart går det att spara in lite materialkostnad om man gör turbinhjulet litet och försöker pressa ur de sista hästarna genom att ha stort A/R på huset (men det betyder inte att det är rätt väg att gå)
Besparingen kommer inte enbart från själva hjulet utan även axel och lagerdel går att förminska när hjulet och kraftutvecklingen från hjulet minskas.
Tyvärr står det en massa felaktigheter i de skolböcker som de multinationella företagens utvecklingsingenjörer har läst och därför hänger deras uppfattning om hur man dimensionerar turbos kvar..... När företagen dessutom sparar pengar på dessa tilltag så blir det svårt att bryta mönstret - kunderna köper ju allt som de har sett en "mördande" reklam för och de "knasiga" uppfattningarna rullar vidare från år till år.
Kan vi inte på detta forum hjälpas åt att "bryta mönstret"? Vi kan väl börja med Borg Warners utlovade "turbovärldsförändrare" som de presenterade på SEMA show 2014/2015 om den var så bra så borde väl vi hört om den (eller sett nåt resultat)? Kommer att posta länkar om detta men först vore det kul att höra vad ni andra sett/hört om detta?
https://www.evoxforums.com/threads/borg ... gy.273897/