Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Viking H
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 03, 2019 6:39 am

Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Viking H »

Hej!
Har ett väldigt udda och irriterande problem med min NG9-3 03. När jag varvar över 3000RPM och släpper gasen så börjar den misstända på en cylinder och detta varierar varje gång, brukar börja precis innan den kommit till tomgången. Fungerar felfritt på tomgång och om man "gubb" kör den och håller sig under 3000 varv.

Är B207(2.0t) motor i den och första symptomen var att spjällhuset bara dog påväg hem en kväll. Fick bytt spjällhus men då började detta underliga problem istället. Har nu hittat på senare dar att man skall "koppla" in den genom att hålla ner gaspedalen och sakta lätta på gasen hela vägen upp, stänga av starta igen så skall det vara kopplat. Tänkt att kolla detta i eftermiddag och se ifall det gör någon skillnad. Blev ingen skillnad efter jag "parat" det.

Utöver spjällhuset så skulle jag säga att jag bytt varenda sensor, givare inom tändning och bränsle sidan. Kollat så att allting får korrekt med ström, att det är rätt tryck i grejerna. Dom felmeddelanden jag får är P0300,301 302,303,304 vilket är Missfire on Random/eller en av cylindrarna. Har bytt alla spolare och tändstift så tänker mig att det är något elektroniskt.
Är Maptun Steg6 (Biokonvertering) på den och varit i kontakt med Maptun, så skickat ett fungerande ECU + mitt nuvarande och så har dom gjort en kloning, samma problem tyvärr. Även testat att byta oljepump och kollat oljetrycket men det är som det skall vara. Har en orginal 1.8t samma modell som funkar som jag tänkt plocka lite allt möjligt från spolare, sensor och testa mig fram lite då den stått på Stemeck ett tag så jag känner bilen igen.

Tar emot all hjälp, tips och trixs som ni kommer på. Känns som jag bara står och trampar just nu så minsta lilla är uppskattat. Ser ni något uppenbart jag kanske missat eller någon information som saknas meddela gärna så uppdaterar jag!
MVH Viking.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Steve »

Provat byta spjällhus?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Viking H
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 03, 2019 6:39 am

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Viking H »

Steve skrev:Provat byta spjällhus?
Yes bytte till ett likadant och fick då bilen att gå igen, fast att den började misstända efter någon/några veckor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Steve »

Jag tänkte om du provat byta det spjällhus du redan bytt, eftersom du skrev att den började misstända i samband med bytet, och inte hade gjort det före. Men blev det felet några veckor efter bytet av spjällhus låter det väl mindre troligt...men inte omöjligt.

Jordfel eller dålig kontakt nånstans låter väl inte omöjligt heller
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Viking H
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 03, 2019 6:39 am

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Viking H »

Steve skrev:Jag tänkte om du provat byta det spjällhus du redan bytt, eftersom du skrev att den började misstända i samband med bytet, och inte hade gjort det före. Men blev det felet några veckor efter bytet av spjällhus låter det väl mindre troligt...men inte omöjligt.

Jordfel eller dålig kontakt nånstans låter väl inte omöjligt heller
Har tänkt att testa spjällhuset på min andra NG9-3 och se ifall det blir samma eller förbättring. Tycker jag letat efter jordfel men inte hittat något. Har du något tips där det oftast kan eller är jordfel generellt?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Steve »

Viking H skrev:
Steve skrev:Jag tänkte om du provat byta det spjällhus du redan bytt, eftersom du skrev att den började misstända i samband med bytet, och inte hade gjort det före. Men blev det felet några veckor efter bytet av spjällhus låter det väl mindre troligt...men inte omöjligt.

Jordfel eller dålig kontakt nånstans låter väl inte omöjligt heller
Har tänkt att testa spjällhuset på min andra NG9-3 och se ifall det blir samma eller förbättring. Tycker jag letat efter jordfel men inte hittat något. Har du något tips där det oftast kan eller är jordfel generellt?
Där man varit och rört/meckat är väl största chansen, sen kanske mellan motor och chassi. Men gäller ju att använda felkoderna som en ledtråd och gå efter det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Viking H
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 03, 2019 6:39 am

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av Viking H »

Där man varit och rört/meckat är väl största chansen, sen kanske mellan motor och chassi. Men gäller ju att använda felkoderna som en ledtråd och gå efter det[/quote]

Yes skall ut och kika imorgon. Ger inte felmeddelanden längre utan bara börjar gå skit efter man varvat den.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03

Inlägg av super7 »

Viking H skrev: Har en orginal 1.8t samma modell som funkar som jag tänkt plocka lite allt möjligt från spolare, sensor och testa mig fram lite
Testa att byta luftmassemetern.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar