Honda K24 från skroten går fint!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Honda K24 från skroten går fint!
inponerande drag i honda K24 motorn som rikard holdener köpte vattenfylld från skroten. säterna va så rostiga och full med skrot så det inte va nå kompa då den skulle startas men fixades med tryckluft. del 1
https://www.youtube.com/watch?v=QPAssWDpDugsen
sen testa de lite olika grenrör och insug i del 2 med inponerande resultat 272hk och med super fint bottendrag (oöppnad och med standard kam mm.
https://www.youtube.com/watch?v=7QTptdFx-7A&t=402s
man får trimma en volvo 16v 2.4RC rätt mycket innan man får 272hk och så fint register. speciellt inponerande är vridet redan nere vid 3500rpm
https://www.youtube.com/watch?v=QPAssWDpDugsen
sen testa de lite olika grenrör och insug i del 2 med inponerande resultat 272hk och med super fint bottendrag (oöppnad och med standard kam mm.
https://www.youtube.com/watch?v=7QTptdFx-7A&t=402s
man får trimma en volvo 16v 2.4RC rätt mycket innan man får 272hk och så fint register. speciellt inponerande är vridet redan nere vid 3500rpm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Fortsättningen av serien med turbo osv är ju rätt latjo också, motorn andas verkligen fint.
Inte sugen på att köpa en för att labba med ?
Inte sugen på att köpa en för att labba med ?
Porsche 924 turbo
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Utrolig potent motor K24, men den er høg og relativt tung.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Beror inte effekten på dynon med? Vi trimmade en gång en S2000.
Den ska ju ha 240 hästar original men som den kom med Toda kammar, grenrör och insug så gav den 219.
Fick upp den i 269 men det var ju en 2 liters.
USA bänkar kör ofta race hp och körhelt utan avgassysten, vattenpump och generator.
Sen tar dom bort Inertian från accelerationen så motorn ger samma som om den bromsades på ett varv.
När jag bromsar i min bänk så får jag inte i närheten så bra resultat som jag läser om.
Men jag skruvade ihop motorer som bänkades en höst var det en motor som bara gav 600 hästar när den skulle ge minst 650.
Det var diverse kompenseringar som trillat bort i datorn, med samma inställning som innan så gav den 670 hästar.
Det känns lättare att tromma bromsbänken än motorn men det hjölper ju inte på banan.
Vad är egentligen en hästkraft? Verkar finnas många bud.
Bästa VOC har gett 145 hästar hos mig men en som gav 140 hade bromspapper på 185 från ett annat ställe.
Jag köpte telmabroms för att kunna ställa bänken efter öastcellen eller snarare för att dubbelkolla inertiauträkningen.
Man fick belasta lascellen längt in i användningsområdet för med bara en vikt man orkar lyfta visade den för lite.
Känns inte som om elektroniken gjort bromsbänkar mer pålitliga.
Erland
Den ska ju ha 240 hästar original men som den kom med Toda kammar, grenrör och insug så gav den 219.
Fick upp den i 269 men det var ju en 2 liters.
USA bänkar kör ofta race hp och körhelt utan avgassysten, vattenpump och generator.
Sen tar dom bort Inertian från accelerationen så motorn ger samma som om den bromsades på ett varv.
När jag bromsar i min bänk så får jag inte i närheten så bra resultat som jag läser om.
Men jag skruvade ihop motorer som bänkades en höst var det en motor som bara gav 600 hästar när den skulle ge minst 650.
Det var diverse kompenseringar som trillat bort i datorn, med samma inställning som innan så gav den 670 hästar.
Det känns lättare att tromma bromsbänken än motorn men det hjölper ju inte på banan.
Vad är egentligen en hästkraft? Verkar finnas många bud.
Bästa VOC har gett 145 hästar hos mig men en som gav 140 hade bromspapper på 185 från ett annat ställe.
Jag köpte telmabroms för att kunna ställa bänken efter öastcellen eller snarare för att dubbelkolla inertiauträkningen.
Man fick belasta lascellen längt in i användningsområdet för med bara en vikt man orkar lyfta visade den för lite.
Känns inte som om elektroniken gjort bromsbänkar mer pålitliga.
Erland
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Är man regelbunden följare av hans kanal så är man medveten om ungefär hur mycket mer proven visar än fabrikssiffrorna. Dom kör ju stripat från vattenpump och alla sådana tillbehör, öppet efter kollektorn, öppet insug från trotteln, kör oftast racesoppa (kör väldigt sällan orginalgrenrör på v8orna) osv. Han brukar rätt frekvent behöva förklara det hela i början av sina videos. Så man får ta det för vad det är och försöka använda det för att se hur karaktären förändras, inte använda som direkt jämförelse med fabrikssiffrorna. Men att köra turbomotorer med racesoppa som han nästan alltid gör kan ju bli rätt rejält missvisande, och man kan dra en del felaktiga slutsatser.
/mvh
/mvh
Porsche 924 turbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Hur menar du nu?Erland Cox skrev: Sen tar dom bort Inertian från accelerationen så motorn ger samma som om den bromsades på ett varv.
Erland
Om de tar bort inertiakorrigeringen så bör väl det bli lägre siffror?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Jag menar att de får högre effekt med inertiakorrigering.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda K24 från skroten går fint!
japp, som sig bör!
All inertia stjäl ju effekt, men en del inertia måste finnas, man kan inte göra ett viktlöst 'rotation assembly'.
Men ju mer man kan lätta desto mer kommer ut på veven som arbetande effekt.
Synnerhet på lägre växlar i bilen.
För att likna det så kan man se dyno datamite lägger på mer korrigering ju kortare pull man kör.(på samma maskin)
Och med det så får man alltid mer effekt ur en statisk bromsbänk om man jämför mot en okorrigerande eller ej korrekt inställd bänk som kör svep.
All inertia stjäl ju effekt, men en del inertia måste finnas, man kan inte göra ett viktlöst 'rotation assembly'.
Men ju mer man kan lätta desto mer kommer ut på veven som arbetande effekt.
Synnerhet på lägre växlar i bilen.
För att likna det så kan man se dyno datamite lägger på mer korrigering ju kortare pull man kör.(på samma maskin)
Och med det så får man alltid mer effekt ur en statisk bromsbänk om man jämför mot en okorrigerande eller ej korrekt inställd bänk som kör svep.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Honda K24 från skroten går fint!
det som skiljer är nog mest hur man korr för väderet mellan olika motorbänkar bänkar. sista åren här så kör vi bara mätt effekt då det är turbo men det är de inte många som gör? kan slå över 10% fel där!!!! (vi kallar det myt väder).
om man kör race korr eller din så gör det dock väldigt liten skillnad på en sug motor, under 1% om jag mins rätt?
sen en annan grej är att rikard är duktigare än vad han själv framställer sig på youtube. han har trimmat massor av olika motorer och skrivit massor av böcker och tidnings repotage sista 25- 30 åren. sen tycker han att det är lite kul då motorerna är lite skitiga och lite skabbiga + fula turbo system för det retar många (vet en annan som gärna retas med lite ful grejor och så i bilar och dynon )
erland vad hade ni för insugs system på er honda? jag tror att ett såndär Kinsler insug på typ 70mm med billet spjäll/axel i ett stycke är en jäkla effekt höjare på en sånhär motor men det är inga skit kina grejor man hittar på skroten haha skulle inte bli förvånad att de kostar 50tusen bara det eller mer
om man kör race korr eller din så gör det dock väldigt liten skillnad på en sug motor, under 1% om jag mins rätt?
sen en annan grej är att rikard är duktigare än vad han själv framställer sig på youtube. han har trimmat massor av olika motorer och skrivit massor av böcker och tidnings repotage sista 25- 30 åren. sen tycker han att det är lite kul då motorerna är lite skitiga och lite skabbiga + fula turbo system för det retar många (vet en annan som gärna retas med lite ful grejor och så i bilar och dynon )
erland vad hade ni för insugs system på er honda? jag tror att ett såndär Kinsler insug på typ 70mm med billet spjäll/axel i ett stycke är en jäkla effekt höjare på en sånhär motor men det är inga skit kina grejor man hittar på skroten haha skulle inte bli förvånad att de kostar 50tusen bara det eller mer
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda K24 från skroten går fint!
ja, jag tröttnade på att få en massa snack om väderkorrigeringar så jag köpte helt ny elektronik till bänken med kalibrerad väderstation.
Jag kan inte manipulera den.
Och det skiljer en hel del i väder inne och ute, bara två meter mellan mätpunkterna, helt andra värden inomhus.
Jag har min station ca 80cm från förgasarna.
Enda jag kan göra är att ändra vilken korrigering jag vill ha, men korrigeringar är ju bara till användning för två saker anser jag.
1 att jämföra mot andra
2 bestyckningshjälp på banan
i övrigt har ju maskin bara presterat 'observed power', varken mer eller mindre.
Kinsler 75mm spjäll kostar 3449 dollar med trattar i kolfiber.
Jag kan inte manipulera den.
Och det skiljer en hel del i väder inne och ute, bara två meter mellan mätpunkterna, helt andra värden inomhus.
Jag har min station ca 80cm från förgasarna.
Enda jag kan göra är att ändra vilken korrigering jag vill ha, men korrigeringar är ju bara till användning för två saker anser jag.
1 att jämföra mot andra
2 bestyckningshjälp på banan
i övrigt har ju maskin bara presterat 'observed power', varken mer eller mindre.
Kinsler 75mm spjäll kostar 3449 dollar med trattar i kolfiber.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda K24 från skroten går fint!
Ganska bra test nu senaste, tar död på en del myter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!