Sökt här på x-pipe, x-pipa, x-rör men ej hittat något inlägg.
Så ställer frågan gör det någon nytta att bygga X eller H pipa på avgassystemet på en V8 biturbo motor?
Eller är det främst sugmotor som X hjälper till med att suga ur avgaserna?
H är ju lättast att bygga och det kanske hjälper till med att sänka avgasljudet?
X-pipe på turbo motor?
Re: X-pipe på turbo motor?
Hittade denna info i en 13år gammal utländsk tråd, stämmer det?
There is no need for an X or H pipe after the turbocharger. There are no typical exhaust pulses after the turbo (as opposed to a naturally aspirated engine), so there are no benefits from scavenging, etc. After the turbo, the exhaust's work is done. Get it out as quickly and easily as possible.
Och detta från en annan 8år gammal tråd:
A turbo changes the nature of the exhaust pulses, so some of the conventional wisdom in exhaust design needs to be modified. An X pipe could conceivably lower the backpressure seen by the turbines, as least through a certain RPM range, but it would be difficult to asses from a purely theoretical perspective. I would be willing to say that at the very least, it likely would not hurt.
There is no need for an X or H pipe after the turbocharger. There are no typical exhaust pulses after the turbo (as opposed to a naturally aspirated engine), so there are no benefits from scavenging, etc. After the turbo, the exhaust's work is done. Get it out as quickly and easily as possible.
Och detta från en annan 8år gammal tråd:
A turbo changes the nature of the exhaust pulses, so some of the conventional wisdom in exhaust design needs to be modified. An X pipe could conceivably lower the backpressure seen by the turbines, as least through a certain RPM range, but it would be difficult to asses from a purely theoretical perspective. I would be willing to say that at the very least, it likely would not hurt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: X-pipe på turbo motor?
Båda har rätt! Det beror mycket på hur turbinen är utformad, jag vill ha stora hjul och små A/R på husen då kan man börja fundera på den sista av citaten. Många andra har större hus och små hjul, då blir pulserna dödade i större utsträckning och hur man gör efter turbon (pulsmässigt) har knappast nån betydelse.
Skillnaden (fördelarna) man kan få av att göra detta optimalt är dock mycket små, så för gemene man är det inget att behöva tänka på. Räcker gott att se till att man har extremt bra flöde så att det aldrig kan bygga nåt mottryck i avgassystemet. Satsa gärna på överdrivet "grov" downpipe (likt en expansionskammare på en 2-takt) detta kan hjälpa till för spool men är aldrig nån nackdel, annat än utrymmesmässigt.
Skillnaden (fördelarna) man kan få av att göra detta optimalt är dock mycket små, så för gemene man är det inget att behöva tänka på. Räcker gott att se till att man har extremt bra flöde så att det aldrig kan bygga nåt mottryck i avgassystemet. Satsa gärna på överdrivet "grov" downpipe (likt en expansionskammare på en 2-takt) detta kan hjälpa till för spool men är aldrig nån nackdel, annat än utrymmesmässigt.