1984 Corvette turbo
Re: 1984 Corvette turbo
Vad kan det vara för prislapp på en sådan motor med styrsystem ovh "allt"?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: 1984 Corvette turbo
Nypriser på en höft
$3000 Block
$1500 Toppar
$2000 Insug
$1000 Spridare
$900 Vevaxel
$900 Stakar
$580 Kolvar
$200 Kolvringer
$200 Packningar
$150 Kamaxel
$150 Lyftare
$170 Vippor
$100 Stötstänger
$350 Oljetråg
$150 Oljepump
$280 Svängdämpare
$100 Flexplatta
$200 Startmotor
$200 Spjällhus
$400 Tändsystem
20.000:- Styrsystem
Sedan är det säkert en massa smått jag har glömt. Plus maskinjobb.
$3000 Block
$1500 Toppar
$2000 Insug
$1000 Spridare
$900 Vevaxel
$900 Stakar
$580 Kolvar
$200 Kolvringer
$200 Packningar
$150 Kamaxel
$150 Lyftare
$170 Vippor
$100 Stötstänger
$350 Oljetråg
$150 Oljepump
$280 Svängdämpare
$100 Flexplatta
$200 Startmotor
$200 Spjällhus
$400 Tändsystem
20.000:- Styrsystem
Sedan är det säkert en massa smått jag har glömt. Plus maskinjobb.
Jonas Bylund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: 1984 Corvette turbo
Grym luftfilter box
Sånt där tar lång tid att snickra ihop, men är väl värt det.
Kall luft med "övertryck" in i turbon, snyggt och effektivt.
Sånt där tar lång tid att snickra ihop, men är väl värt det.
Kall luft med "övertryck" in i turbon, snyggt och effektivt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: 1984 Corvette turbo
Blir riktigt cool denna.
Häftigt bygge
Häftigt bygge
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: 1984 Corvette turbo
Dags för en liten uppdatering kanske, det är ju drygt 3 år sedan sist, senhösten 2017.
Egentligen har det ju inte hänt så mycket men ändå.
Sommaren 2018 åkte jag ner till Test and tune i Hudik. Det är en 201 metersbana ca 10 mil söderut från mig.
Jag körde ner på findäcken, Hoosier DR2 295-50/16, körde tre gånger med personligt rekord varje gång och körde sedan hem igen.
Första 6.90 sekunder och andra 6.70 sekunder.
Bästa blev 6.34 sekunder och 186 km/h med 60 fot på 1.54 sekunder.
https://youtu.be/l5Vj3Ahp5OM
Man märker hur bra det är att logga, och titta på loggarna även om man inte märker något konstigt.
I loggen såg jag att växellådan tappade oljetryck efter halva ettan och det kom tillbaka i början av tvåan. Det var absolut inget jag märkte när jag körde.
Jag hade redan mycket olja i lådan, en bit över max på stickan, men ändå för lite. Jag tömde i en dryg halvliter till och andra körningen var oljetrycket stabilt.
Röda är linjetrycket i lådan. Nu i sommar betalade jag in mig på en cash-day på Sättna. 1000:- per förare för att vara med och allt till vinnaren. Det blev 29.000:- i potten.
Starten var efter målgång så opreppat för att efterlikna street-race. Ingen tidtagning och start mot lampa.
Jag hade tur med lottningen och tog mig till semifinal, så delad tredjeplats.
Här är en playlist med mina körningar samt andra semifinalen och finalen. Första är en slowmotion där man ser traction klippa tändningen när det börjar spinna för mycket.
Jag hade även med en dashcam som jag hade monterat hängande i bakrutan. Corvetten är som synes väldigt lättkörd, knappt man behöver hålla i ratten ens.
Vinnarbilen känner säkert många igen.
https://www.youtube.com/watch?v=tBa3u8C ... NUcT4bhbrN
Egentligen har det ju inte hänt så mycket men ändå.
Sommaren 2018 åkte jag ner till Test and tune i Hudik. Det är en 201 metersbana ca 10 mil söderut från mig.
Jag körde ner på findäcken, Hoosier DR2 295-50/16, körde tre gånger med personligt rekord varje gång och körde sedan hem igen.
Första 6.90 sekunder och andra 6.70 sekunder.
Bästa blev 6.34 sekunder och 186 km/h med 60 fot på 1.54 sekunder.
https://youtu.be/l5Vj3Ahp5OM
Man märker hur bra det är att logga, och titta på loggarna även om man inte märker något konstigt.
I loggen såg jag att växellådan tappade oljetryck efter halva ettan och det kom tillbaka i början av tvåan. Det var absolut inget jag märkte när jag körde.
Jag hade redan mycket olja i lådan, en bit över max på stickan, men ändå för lite. Jag tömde i en dryg halvliter till och andra körningen var oljetrycket stabilt.
Röda är linjetrycket i lådan. Nu i sommar betalade jag in mig på en cash-day på Sättna. 1000:- per förare för att vara med och allt till vinnaren. Det blev 29.000:- i potten.
Starten var efter målgång så opreppat för att efterlikna street-race. Ingen tidtagning och start mot lampa.
Jag hade tur med lottningen och tog mig till semifinal, så delad tredjeplats.
Här är en playlist med mina körningar samt andra semifinalen och finalen. Första är en slowmotion där man ser traction klippa tändningen när det börjar spinna för mycket.
Jag hade även med en dashcam som jag hade monterat hängande i bakrutan. Corvetten är som synes väldigt lättkörd, knappt man behöver hålla i ratten ens.
Vinnarbilen känner säkert många igen.
https://www.youtube.com/watch?v=tBa3u8C ... NUcT4bhbrN
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Har du kollat om oljestickan stämmer? Verkar som att dom ofta är fel även från fabrik
Skulle vara kul att se Dennis(eller OG Norrlandsasconan) köra mot Ken Blocks Hoonicorn istället för alla totalt orättvisa dom kör den mot nu i Hoonigan vs the world
Skulle vara kul att se Dennis(eller OG Norrlandsasconan) köra mot Ken Blocks Hoonicorn istället för alla totalt orättvisa dom kör den mot nu i Hoonigan vs the world
Re: 1984 Corvette turbo
När jag konverterade till 4L80E så köpte jag en Lokar oljesticka som inte var gratis.
Med 'max' enligt stickan så var nivån i lådan på min egentligen. Jag kortade stickan, den sitter fast med en insex i handtaget så det var enkelt.
Men det fanns inget i instruktionen att stickan skulle 'kalibreras'. Den är ju köpt med specifikt artikelnummer för denna låda.
Nu var stickan rätt och aningen överfylld enligt den. På gatan såg jag inget i loggen. Men när jag kom ut på en klistrad bana så räckte inte nivån ändå.
Omöjligt att veta utan logg på linjetrycket.
När jag renoverade och monterade shiftkit kontrollerade jag stickan mer noga och den var för lång. Med 'max' enligt stickan så var nivån i lådan på min egentligen. Jag kortade stickan, den sitter fast med en insex i handtaget så det var enkelt.
Men det fanns inget i instruktionen att stickan skulle 'kalibreras'. Den är ju köpt med specifikt artikelnummer för denna låda.
Nu var stickan rätt och aningen överfylld enligt den. På gatan såg jag inget i loggen. Men när jag kom ut på en klistrad bana så räckte inte nivån ändå.
Omöjligt att veta utan logg på linjetrycket.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Dom hade nog ingen tanke på att bilar skulle skutta iväg så bra när dom konstruerade lådorna Men härligt att upptäcka såna grejor, lådan lär ju bli mer långlivad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 1984 Corvette turbo
den går fin! bra att logga mycket då lär man sig bilen fortare och billigare än då man ska köra sönder
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 1984 Corvette turbo
Jodå, den går väl rätt bra men jag har även mätt fram att turbon jag köpte av dig Jens för drygt tio år sedan (2008?) är för liten.
Man ser ju från bromsningen sist på förra sidan att avgastrycket är betydligt högre än laddtrycket. ( orangea och övre gröna ) Det märks också att effektiviteten blir sämre och effektökningen blir mindre än man kan vänta sig från laddtrycksökningen, det blir mest värme. Vid 6000 rpm hade laddtrycket sjunkit till ca 1.4 bar och avgastrycket i kollektorn precis före turbon var uppe i nästan 2 bar. Jämför man mot grundladd vid 6000 rpm ökade trycket från 141 kPa (6psi boost) till 237 kPa (20psi boost), en ökning av absoluttrycket med 68%. Effekten ökade från från 580 hp till 780 hp, alltså 26%. Inte speciellt imponerande...
Även om mina grenrör inte ser ut som andras så kan dom ju inte orsaka det höga trycket före turbon, möjligtvis ett ännu högre tryck vid avgasportarna. Efter bromsningen mätte jag även avgastrycket i downpipen och det låg på ca 0.1 bar så tryckfallet är över avgasturbinen. Jag tycker fortfarande turbon ser stor ut men tydligen inte.
Enligt typskylten matchar turbon Corvettens årsmodell, första halvan av 80-talet. Om man jämför min gamla diesel-turbo med en 'modern' prestanda-turbo som Precision 8891 så har den moderna betydligt större kompressor men avgasturbinen är däremot inte mycket större samt mindre A/R på huset. Största skillnaden är kanske 30 års utveckling?
Vad tror experterna skillnaden skulle bli med en sådan?
Man ser ju från bromsningen sist på förra sidan att avgastrycket är betydligt högre än laddtrycket. ( orangea och övre gröna ) Det märks också att effektiviteten blir sämre och effektökningen blir mindre än man kan vänta sig från laddtrycksökningen, det blir mest värme. Vid 6000 rpm hade laddtrycket sjunkit till ca 1.4 bar och avgastrycket i kollektorn precis före turbon var uppe i nästan 2 bar. Jämför man mot grundladd vid 6000 rpm ökade trycket från 141 kPa (6psi boost) till 237 kPa (20psi boost), en ökning av absoluttrycket med 68%. Effekten ökade från från 580 hp till 780 hp, alltså 26%. Inte speciellt imponerande...
Även om mina grenrör inte ser ut som andras så kan dom ju inte orsaka det höga trycket före turbon, möjligtvis ett ännu högre tryck vid avgasportarna. Efter bromsningen mätte jag även avgastrycket i downpipen och det låg på ca 0.1 bar så tryckfallet är över avgasturbinen. Jag tycker fortfarande turbon ser stor ut men tydligen inte.
Enligt typskylten matchar turbon Corvettens årsmodell, första halvan av 80-talet. Om man jämför min gamla diesel-turbo med en 'modern' prestanda-turbo som Precision 8891 så har den moderna betydligt större kompressor men avgasturbinen är däremot inte mycket större samt mindre A/R på huset. Största skillnaden är kanske 30 års utveckling?
Vad tror experterna skillnaden skulle bli med en sådan?
- Bilagor
-
- tbp7501_vs_pt8891.png (7.34 KiB) Visad 1716 gånger
Jonas Bylund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 1984 Corvette turbo
hej jo planerna och målen höjs också hela tiden oftast så då behövs större turbo också.
behöver du hjälp med en ny (nya) så hör av dig på mail så kan vi klura på vad som behövs.
mins inte vad du hade köpt för turbo av mig? vist va det nån begagnad garret? mått?
mvh jens
behöver du hjälp med en ny (nya) så hör av dig på mail så kan vi klura på vad som behövs.
mins inte vad du hade köpt för turbo av mig? vist va det nån begagnad garret? mått?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 1984 Corvette turbo
Mått ser du i tabellen ovan, 75mm in och 87 mm ut.
Turbon var om jag kommer ihåg rätt en oanvänd reservdel som legat länge på lager tills maskinen inte fanns kvar längre.
Enligt typskylten passade den till en Volvo L330 hjullastare.
Här är från sida 1 när den var nyköpt:
Turbon var om jag kommer ihåg rätt en oanvänd reservdel som legat länge på lager tills maskinen inte fanns kvar längre.
Enligt typskylten passade den till en Volvo L330 hjullastare.
Här är från sida 1 när den var nyköpt:
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 1984 Corvette turbo
Intressant läsning!
Kanske denna video av Richard Holdener ger en liten bild av olika turbos storlekar på V8:or? Den är väldigt "enkel", och jag har själv ingen direkt kunskap att bedöma det han visar, men samlar delar och info till en egen V8 turbokonvertering å stupade på det då.
Bara kul om nån kommenterar den.
https://www.youtube.com/watch?v=V0Opm07G31c
Kanske denna video av Richard Holdener ger en liten bild av olika turbos storlekar på V8:or? Den är väldigt "enkel", och jag har själv ingen direkt kunskap att bedöma det han visar, men samlar delar och info till en egen V8 turbokonvertering å stupade på det då.
Bara kul om nån kommenterar den.
https://www.youtube.com/watch?v=V0Opm07G31c
Re: 1984 Corvette turbo
Det testet visar vilken skillnad mottrycket gör för effekten.
Lite intressant att dom tyckte att mottrycket var för högt när det närmade sig 20 psi vid 11 psi laddtryck, ungefär dubbelt.
På min var mottrycket 29 psi vid 20 psi laddtryck så ungefär 50% mer.
Hur mycket mottryck motorn tål beror ju väldigt mycket på kammens överlapp.
Här plågar Gale Banks en Deisel. Efter bromsningen kommer det lite intressanta data.
https://youtu.be/E8sm0c_kSh8
Lite intressant att dom tyckte att mottrycket var för högt när det närmade sig 20 psi vid 11 psi laddtryck, ungefär dubbelt.
På min var mottrycket 29 psi vid 20 psi laddtryck så ungefär 50% mer.
Hur mycket mottryck motorn tål beror ju väldigt mycket på kammens överlapp.
Här plågar Gale Banks en Deisel. Efter bromsningen kommer det lite intressanta data.
https://youtu.be/E8sm0c_kSh8
Jonas Bylund