Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Frallan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 24, 2010 10:42 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Frallan »

OFF topic på dyno men det är ju din tråd Jens, så hoppas det är OK?
"Gör gärna en tråd om ditt vw motor bygge och vad du ska ha den till :thumbright: det är ju också en gammal kul vereran motor såg går att 10 dubbla effekten i utan större problem."

Hade gärna gjort men en förutsättning är att bildfunktionen måste fungera.
Photobucket parkerade jag genast, med de priser de konverterade till för några år sedan.
Är gärna en sponsor på denna site om ni behöver det för aktiveringen av bilder.

(Sponsrar i en VW site som har SMF Simple Machines plattform för att de skulle öka på storleken på bilder.)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo photobucket suger hårt nuförtiden. jag betalar ca 50 kr /månaden för mina bilder här på forumet (flera hundra men säkert inte mycket i storlek och det är ju ok men fungerar bara ibland ändå :thumbdown:

berätta gärna mer om hur du skulle lösa bild frågan på detta forum? jag kan inget om bilder och sånt jag är en motorhead utan kunskaper om datorer mer än motorstyrningar mm. mattias och roger håller mer på med sånt men vi har inte hittat nån bra lösning där vad jag förstått?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Kadett4wd »

Byta internetabbonemang hemma med ftp möjligheter och köra en bildserver som länkas härifrån.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av mattias »

Vi har nu 150 GB serverutrymme på Loopia och har satt upp lite av det som behövs för att flytta allt dit, utom just själva forumet. Att lägga till en egen funktion för bilder blir prio att fixa innan forumet är flyttat och körs på Loopias server.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej en lite uppdate på min comp motor här den sitter kvar i dynon men jag har inte hunnit så mycket eller kommit så långt trots jag har jobbat rätt hårt. har strulat med att den inte vill varva som den ska. oftast så skriver folk bara då nått gått bra och då man slagit nått rekord och vill skryta lite i sånahär trådar men sannigen är att inget är så lätt som det kan se ut och inget fungerar perfekt bara av sig själv :lol: detta vet alla som har egna race bilar och egna dyno bänkar men inte de som bygger fantasi motorer i drömmar och på forum :lol: .

har i dag och fått bra hjälp av mattis med avanserad fesökning av styrsystemet ett par timmar och vi har kommit en bit på vägen och jag har lite att fixa innan vi testar vidare så det käns bra :thumbright:

återkommer då vi löst problemet.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag löste problemet i dag (eller i natt då jag inte kunde sova).

tänkte vad är anorlunda nu motför tidigare? svaret det är en sugmotor. sen vad är inte riktigt testat med dem jo E85 och 8:1 i kompa och ganska vass kam. så i med 95 blyfri och lite mappning så gick den bra uppe på varv.

konstigt att den gick så fint på dellast och på lägre rpm med E85 ändå? men mindre bränsle mängd då skulle jag tro.


man lär sig nått nytt var dag.

mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad är det då som gör att den inte varvar ur som NA motor med E85?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: mån jan 18, 2021 4:49 pm jag löste problemet i dag (eller i natt då jag inte kunde sova).

tänkte vad är anorlunda nu motför tidigare? svaret det är en sugmotor. sen vad är inte riktigt testat med dem jo E85 och 8:1 i kompa och ganska vass kam. så i med 95 blyfri och lite mappning så gick den bra uppe på varv.

konstigt att den gick så fint på dellast och på lägre rpm med E85 ändå? men mindre bränsle mängd då skulle jag tro.


man lär sig nått nytt var dag.

mvh jens
Nä, Jens det är inte konstigt att det blev så. Du kanske tar det jag skriver som ett skämt men om du läser mitt inlägg på förra sidan så förstår du att allt handlar om avgastemp, så det du lärde dig finns det ett självklart svar på (tror du själv vet hur viktigt det är med grenrörsavstämningen och att ljudhastigheten ändras med temperaturen, så det behöver vi nog inte gå in på här)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Thunderbo1 jag kan inte förklara det på ett enkelt sätt här men det har med temperaturen och hur våt blandningen i förbräningsrumet är då tändnings gnistan kommer skulle jag säga (kanske släcker stiftet lite på vissa rpm av vätskan som är våt?)

jag såg att mer gnistenergi och snålare lamda gav lite mindre missar också.

motorns temp och vilka stift hade inte nån märkbar skilnad.


Det är inte avgstempen som gör så. det kan dock bli små skilnader på tunade varvtal på insug och avgs temp men brukar mest flytta tunade rpm ett par hundra varv inte göra misständningar över hela övre registret.

mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Thunderbo1t »

Nu spekulerar jag bara, men jag har sett frost/is i en E-85 förgasare sommartid, kan det ha förstört spridarbilden i ditt fall?
Känns lite långsökt med isbildning, men det vore intressant att veta vad som verkligen händer i detta fall :scratch: :confused:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har sett sånt också. men samma problem med förgasarna och med efi så det är nog mer inne i motorn problemet blir.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: tis jan 19, 2021 7:36 am Thunderbo1 jag kan inte förklara det på ett enkelt sätt här men det har med temperaturen och hur våt blandningen i förbräningsrumet är då tändnings gnistan kommer skulle jag säga (kanske släcker stiftet lite på vissa rpm av vätskan som är våt?)

jag såg att mer gnistenergi och snålare lamda gav lite mindre missar också.

motorns temp och vilka stift hade inte nån märkbar skilnad.


Det är inte avgstempen som gör så. det kan dock bli små skilnader på tunade varvtal på insug och avgs temp men brukar mest flytta tunade rpm ett par hundra varv inte göra misständningar över hela övre registret.

mvh jens
Har du problem med misständningar så är det ju en helt annan sak. Jag hade inte skrivit som jag gjorde om det framgått att det var problem med "småmissar" men det är ju regel nummer ett när man bänkar att fixa bort sådana barnsjukdomar.
Åker du Platina/Iridiumstift? De är bra för att leverera tändande gnista i svåra miljöer, även med små gnistgap.
Spridarna är oerhört viktiga och de måste då vara duktiga på att finfördela bränslet (många "moderna" spridare är jättedåliga på detta)
Heller inget jätteovanligt knep att indexera stiften med lagom tjocka shims, så att jordelektroden skyddar stiftet mot "duschning".
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på montera det korta turborace insuget nu istället för fajs 50mm IR insuget. samma sugmotor grenrör och samma SRM Turbo RPM kam för att se skilnaden. motorn tappar rätt fort andningen över 7500 nu och det är ju låg varv på denna motor :wink:

sen ska turbo systemet dit.

du whilliam och rimbo martin (eller nånan annan) har ni så ni kan svarva till ett mindre avgashus till MFS HX 50? ( typ 14-16# borde va lämpligt?) det är vad jag kallar en 72mm turbin (utlops diametern). det är nu en 19# aria med T4 holset fläns men jag kör adapter från T3 holset så fungerar med båda sorterna.
skulle va kul att testa ett mindre turbin hus då man inte behöver så stort på en 1789cc motor men svårt att hitta ett mindre i dag.
eller om nån har ett 16# holset till salu eller för utlånig så kan det också va intresant (vet att det har funnits tidigare) nån turbo jag mins hette HX52 med "avgas återvining".

har kört flera olika kamaxlar nu i vinter, kommer mer om det sen men det är denna som jag tänkt köra med som det ser ut som nu än fast den ger ca 10 hk mindre sug pik effekt på grund av att den är mekaniskt snäll och gjord för att inte gå av så lätt med grövsta std stommen och ganska stor bascirkel. men den är mera advansad ska läggas till än den andra agap 280 (265 grader/0.05" 105).

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Det har nyss svarvats ett riktigt bra hus till en HX55 MFS 67mm in 77mm ut, den ska köras på en B230 i bänk så snart som möjligt.
Precis som i topplockets kanaler kan man inte bara prata storlek (diameter på toppen och A/R på turbinhuset),,,, det går att göra husets utformning på en massa olika sätt för att både flytta registret och bredda det (huset som gjorts om är mindre än vad man brukar ha, det har T3 fläns och kanaler som är offset från centrum, se länk till bild på typen av hus)

Jag kommer att få veta resultat och tycker ägaren det är ok så kan jag vidarebefordra (det är automatlåda på deras set-up så spool är oerhört viktigt för dem)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: fre jan 22, 2021 2:01 pm .
skulle va kul att testa ett mindre turbin hus då man inte behöver så stort på en 1789cc motor men svårt att hitta ett mindre i dag.
eller om nån har ett 16# holset till salu eller för utlånig så kan det också va intresant (vet att det har funnits tidigare) nån turbo jag mins hette HX52 med "avgas återvining".
mvh jens
Finns säkert hus du kan få låna om vi kikar på lagret , vill du ha V-band till lagerhuset eller bultat?:thumbright: HX52, då tänker du nog på Scanias Compound - system (inte som på tractorpulling, utan mekanisk compound)
Den turbon är inte ett bra val, nedslipad turbinexducer till 70mm och extremt litet hus, 11cm2 spoolarea. Bättre resultat fås med normalstorlek (eller större) på hjulet och ännu mindre (och/eller bättre designat) turbinhus.
Skriv svar